Όσοι δεν έμειναν ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα των εισαγωγικών εξετάσεων έχουν δίλημμα ποιο δρόμο να επιλέξουν. Ας δούμε ποιους δρόμους μπορούν να ακολουθήσουν, γράφει ο Στράτος Στρατηγάκης.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή
[email protected]
Όσοι δεν έμειναν ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα των εισαγωγικών εξετάσεων έχουν δίλημμα ποιο δρόμο να επιλέξουν. Ας δούμε ποιους δρόμους μπορούν να ακολουθήσουν.
Εξετάσεις και πάλι
Μπορούν να ξαναδώσουν εξετάσεις, έχοντας δύο δυνατότητες: Να εξεταστούν με το παλιό σύστημα των έξι μαθημάτων και την κατανομή σχολών σε πεδία, όπως ίσχυσε και φέτος, για κάποιο συγκεκριμένο ποσοστό θέσεων, που δεν έχει ακόμη οριστεί ή να εξεταστούν σύμφωνα με το νέο σύστημα μαζί με όσους τελειώνουν το λύκειο το 2016, σε τέσσερα ή πέντε μαθήματα και με την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία όπως ανακοινώθηκε στις 28 Μαΐου. Σ' αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει συγκεκριμένο ποσοστό, συνεπώς διεκδικούν θέση ισότιμα με τους τελειοφοίτους του 2016.
Ρωτούν όσοι σκέφτονται να ξαναπροσπαθήσουν: Τι είναι καλύτερο; Όπως στα περισσότερα πράγματα η απάντηση είναι εξαρτάται. Η κάθε λύση έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Ένας υποψήφιος για Ιατρική αν ακολουθήσει το νέο σύστημα δεν θα εξεταστεί στα Μαθηματικά, που, συνήθως, φέρνουν τρόμο στους υποψηφίους της Ιατρικής και όχι μόνο. Αν σκεφτούν όλοι με τον ίδιο τρόπο τότε όσοι ακολουθήσουν το παλαιό σύστημα θα είναι ελάχιστοι και θα πετύχουν πολύ εύκολα, με πολύ χαμηλότερες βάσεις.
Αν κάποιος υποψήφιος από τη θεωρητική κατεύθυνση θέλει να πάει στην Αστυνομία, τότε αν ακολουθήσει το νέο σύστημα γλυτώνει τα Μαθηματικά. Αν θέλει Παιδαγωγικά δεν τα γλυτώνει. Επίσης οι απόφοιτοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης που θέλουν οικονομικές σχολές ή πληροφορική με το νέο σύστημα γλυτώνουν την εξέταση στη φυσική ενώ αν θέλουν μαθηματικό με το νέο σύστημα θα πρέπει να εξεταστούν και στη χημεία, που δεν γνωρίζουν.
Συνεπώς δεν υπάρχει μαγική λύση, αλλά κρίνουμε κατά περίπτωση, σταθμίζοντας και τις πιθανότητες. Φοβάμαι ότι πολλά λάθη θα γίνουν στην επιλογή συστήματος.
Η κατηγορία του 10%
Η κατηγορία αυτή σκοπό έχει να μπορέσουν οι υποψήφιοι να υποβάλουν μηχανογραφικό χωρίς να δώσουν ξανά εξετάσεις. Πετυχαίνεται έτσι η οριζόντια μετακίνηση ανάμεσα στις σχολές, αφού δεν υπάρχει άλλος τρόπος να αλλάξει σχολή κάποιος που διαπίστωσε ότι έκανε λάθος επιλογή. Έγινε προσπάθεια να καταργηθεί αυτή η κατηγορία το 2011, αλλά κάθε χρόνο δίνεται παράταση, όπως βλέπετε στα αποσπάσματα των ΦΕΚ που παραθέτω.
* ΦΕΚ 2014_118Α
Ειδικά για το ακαδημαϊκό έτος 2014−2015 δίνεται κατ’ εξαίρεση το δικαίωμα συμμετοχής στο 10% των θέσεων εισακτέων και σε όσους είχαν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων Λυκείων το έτος 2012. Οι θέσεις που αντιστοιχούν στο 10% του αριθμού εισακτέων κατανέμονται στους υποψηφίους του έτους 2012 σε ποσοστό 40% και στους υποψηφίους του έτους 2013 σε ποσοστό 60%.
* ΦΕΚ 2014_258Α
Ειδικά για το ακαδημαϊκό έτος 2015−2016 δίνεται κατ’ εξαίρεση το δικαίωμα συμμετοχής στο 10% των θέσεων εισακτέων και σε όσους είχαν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων Λυκείων το έτος 2013. Οι θέσεις που αντιστοιχούν στο 10% του αριθμού εισακτέων κατανέμονται στους υποψηφίους του έτους 2013 σε ποσοστό 40% και στους υποψηφίους του έτους 2014 σε ποσοστό 60%.
Για το 2016 και το 2017 τίποτε δεν έχει ακόμη ψηφιστεί, συνεπώς δεν μπορεί κανείς να αποφασίσει ότι θα ακολουθήσει τη συγκεκριμένη διαδρομή. Μόνο μία δήλωση του γ.γ. του Υπουργείου Παιδείας διάβασα που έλεγε για την κατηγορία αυτή. Φυσικά με δηλώσεις δεν γίνεται να πάρει κάποιος απόφαση για το μέλλον, συνεπώς έχουμε ακόμη μία εκκρεμότητα.
Σπουδές στο εξωτερικό
Πιστεύω ότι πολλοί έχουν αποθαρρυνθεί για την προοπτική σπουδών στο εξωτερικό, αφού τα capital controls δεν ξέρουμε πότε θα αρθούν. Οι περισσότεροι που αποφασίζουν να ξενιτευτούν προτιμούν το Ηνωμένο Βασίλειο, λόγω της γλώσσας που γνωρίζουν σχεδόν όλοι.
Προσέξτε την ποιότητα γιατί στο εξωτερικό είναι πολύ μεγάλη η ψαλίδα στα πανεπιστήμια. Υπάρχουν τα πολύ υψηλού επιπέδου και τα πολύ χαμηλού.
Η Κύπρος έχει γίνει της μόδας τα τελευταία χρόνια γιατί βοηθά και η γλώσσα και κακά τα ψέματα δεν νιώθουμε ξενιτειά όταν είμαστε στην Κύπρο. Προσέξτε τις σπουδές Νομικής γιατί ο ΔΟΑΤΑΠ έβγαλε κάποιες αποφάσεις για σπουδές στο Ελληνικό Δίκαιο που δεν θα αναγνωρίζει σε όσους εγγραφούν από φέτος τον Σεπτέμβρη. Δείτε στην ιστοσελίδα του.
Κολέγια με πτυχίο ξένου Πανεπιστημίου
Τα πτυχία αυτά θα αναγνωρίζονται υπό προϋποθέσεις, πιθανόν κατόπιν εξετάσεων. Αρμόδιο για τη διαδικασία αναγνώρισης είναι το ΣΑΕΠ, που όμως καθυστερεί.
Ο Υπουργός Παιδείας δήλωσε προ ολίγων μηνών ότι εκκρεμούν 3.000 αιτήσεις για αναγνώριση πτυχίων, αλλά έκτοτε δεν είχαμε νέα. Υποθέτω ότι μέχρι να αποφοιτήσουν όσοι ξεκινήσουν τώρα τις σπουδές τους θα έχει διευθετηθεί το θέμα.
Πρέπει, όμως, να θυμόμαστε πάντα ότι ζούμε στην Ελλάδα και όλα μπορεί να αλλάξουν. Αν αποφασίσετε να ακολουθήσετε αυτή τη διαδρομή ψάξτε λίγο το πανεπιστήμιο του οποίου πτυχίο θα πάρετε.
Αν στις αξιολογήσεις βρίσκεται σε πολύ χαμηλή θέση δεν μπορεί το εδώ κολέγιο να προσφέρει υψηλού επιπέδου σπουδές, καθοδηγούμενο από ένα χαμηλού επιπέδου πανεπιστήμιο.
ΙΕΚ
Τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σου μαθαίνουν ένα επάγγελμα και οι απόφοιτοί τους δεν έχουν δικαίωμα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι ειδικότητες είναι πολλές αλλά ο διαχωρισμός είναι σε δημόσια και ιδιωτικά. Και από τις δύο κατηγορίες οι απόφοιτοι έχουν δικαίωμα πιστοποίησης μέσω του ΕΟΠΠΕΠ, ώστε, εφόσον περάσουν με επιτυχία τις εξετάσεις, να μπορέσουν να ασκήσουν το επάγγελμα που έμαθαν. Ψάξτε και ρωτήστε αποφοίτους τους αν θέλετε να ακολουθήσετε αυτή τη διαδρομή, ώστε να σχηματίσετε ακριβή εικόνα για το μέλλον σας.
Φυσικά δεν υπάρχει η καλύτερη διαδρομή. Ο καθένας θα αποφασίσει τι είναι αυτό που προτιμά και του ταιριάζει και ανάλογα θα επιλέξει το δικό του μονοπάτι στη ζωή. Να θυμάστε ότι η επιτυχία στη θα κριθεί πολλά χρόνια μετά.