Πολιτική
Πέμπτη, 01 Δεκεμβρίου 2005 18:22

Στρατηγική για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών

Την πολιτική βούληση της κυβέρνησης να προωθήσει σειρά μέτρων και στρατηγικών για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας, τόνισε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, Μιχάλης Λιάπης, κατά το χαιρετισμο που απηύθυνε στο 2ο Διεθνές συνέδριο για την ανάπτυξη των Σιδηροδρομικών Μεταφορών.

Μεταξύ άλλων, ο υπουργός Μεταφορών παρέθεσε τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως η αναδιάρθρωση του ΟΣΕ με τον διαχωρισμό της υποδομής από την εκμετάλλευση και τη δημιουργία διαφορετικών εταιρικών δομών με στόχο την ελαχιστοποίηση του κόστους και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του συστήματος.

Παράλληλα ανακοίνωσε ότι την επόμενη τετραετία θα έχει ολοκληρωθεί το έργο της διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου - Θεσσαλονίκης με εξαίρεση το ορεινό τμήμα Τιθορέας - Δομοκού.

Σημαντικό γεγονός στην ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών, χαρακτήρισε ο κ. Λιάπης και το θεσμικό πλαίσιο που δημιουργήθηκε για την ίδρυση και λειτουργία εμπορευματικών κέντρων σε στρατηγικές θέσεις.

Κατά τις εργασίες του συνεδρίου τέθηκαν τα ζητήματα της αναδιοργάνωσης της εσωτερικής δομής και λειτουργίας του ΟΣΕ και του εκσυγχρονισμού, της ανάπτυξης και επέκτασης του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου.

Ο ΟΣΕ, ο οποίος σήμερα απασχολεί 8.394 εργαζόμενους και έχει 4 θυγατρικές εταιρείες (ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ, ΘΡΙΑΣΙΟ), καλείται, σύμφωνα με το τελευταίο Προεδρικό Διάταγμα, να ιδρύσει εντός 8 μηνών:

- Ανώνυμη εταιρεία με την ονομασία «Εθνικός Διαχειριστής Υποδομής», η οποία θα ασκεί κατ’ αποκλειστικότητα τη διαχείριση και εκμετάλλευση της σιδηροδρομικής υποδομής.

- Μια ή περισσότερες εταιρείες, στις οποίες θα εκχωρηθούν τα δικαιώματα παροχής μεταφορικών υπηρεσιών επιβατών και εμπορευμάτων, ενώ ο ΟΣΕ θα εξακολουθήσει να έχει το σχεδιασμό για το σύνολο των εταιρειών και θα ελέγχει την υλοποίηση του μεταφορικού έργου.

Στρατηγικός στόχος του ΟΣΕ είναι η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού άξονα Πατρών-Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Ειδομένης (ΠΑΘΕ), ώστε να μετατραπεί σε δίκτυο υψηλών ταχυτήτων για συνδυασμένες μεταφορές στην Ελλάδα και γενικότερα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Στο Συνέδριο επισημάνθηκε ότι με την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, που βρίσκονται σε εξέλιξη, τα τρένα θα μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτητες μέχρι και 200 χιλιόμετρα την ώρα.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στην υλοποίηση του έργου του Δυτικού Σιδηροδρομικού ¶ξονα που έχει ενταχθεί στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα και συμπληρώνει τη σιδηροδρομική Εγνατία. Το συγκεκριμένο δίκτυο θα ξεκινάει από την Ηγουμενίτσα και μέσω Ιωαννίνων και του Ρίου-Αντιρρίου θα καταλήγει στην Καλαμάτα. Παράλληλα, θα έχει προεκτάσεις προς την Καλαμπάκα και την Κοζάνη.