Πολιτιστικά
Τρίτη, 07 Ιουλίου 2015 07:15

«3.500 χρόνια στην ίδια παραλία»

«Κατοικώ εκεί, όπου, κάθε φορά, οι ανάγκες της καρδιάς και του μυαλού μου στήνουν το δικό τους “νοικοκυριό”, λέει o διακεκριμένος ζωγράφος και Καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Παύλος Σάμιος, ο οποίος μάς ταξιδεύει στο Αιγαίο, μέσα από την έκθεση «3.500 χρόνια στην ίδια παραλία».

«Κατοικώ εκεί, όπου, κάθε φορά, οι ανάγκες της καρδιάς και του μυαλού μου στήνουν το δικό τους “νοικοκυριό”, λέει o διακεκριμένος ζωγράφος και Καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Παύλος Σάμιος, ο οποίος μάς ταξιδεύει στο Αιγαίο, μέσα από την έκθεση «3.500 χρόνια στην ίδια παραλία», που παρουσιάζεται, στη Σύρο, στο πλαίσιο του θεσμού «Σύρος - Πολιτισμός 2015».

Η έκθεση παρουσιάζεται στην αίθουσα Γιάννη και Ελένης Βάτη, στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, την Ερμούπολη της Σύρου, και θα διαρκέσει έως τις 3 Αυγούστου.

Η αρχαιότητα σε δημιουργική συνομιλία με τον σύγχρονο πολιτισμό

Δίνοντας χρώμα σε 3.500 και πλέον χρόνια ελληνικής ιστορίας, ο Παύλος Σάμιος παρουσιάζει μια σειρά έργων του, που δημιούργησε την τελευταία πενταετία, και έχουν σαφείς αναφορές στον κυκλαδικό πολιτισμό, ενώ, παράλληλα, εκφράζουν τη διαχρονική σχέση μας με το Αιγαίο.

Πρόκειται για έργα μεγάλων, κατά κύριο λόγο, διαστάσεων, στα οποία οι μνήμες από την αρχαιότητα βρίσκονται σε μια δημιουργική συνομιλία με τον σύγχρονο πολιτισμό. Σύμβολα, όπως η θεά Αφροδίτη ή ένα κυκλαδικό ειδώλιο, συντροφεύουν τον ζωγράφο στο ατελιέ του, καθώς δημιουργεί τα έργα του.

Μέσα από τη μαγική σχέση με το μοντέλο τους

Παράλληλα, ο καλλιτέχνης επισκέπτεται τα ατελιέ των μεγάλων ζωγράφων Τιντορέτο, Πικάσο, Τιτσιάνο, Ενγκρ, και συναντιέται με κορυφαία έργα τους, τα οποία ενυπάρχουν στο βάθος των δικών του έργων. Όπως σημειώνει ο ίδιος: «Όλοι οι ζωγράφοι πριν από μένα έχουν καταγράψει αυτήν τη μαγική σχέση με το μοντέλο τους, από τον Βελάσκεθ έως τον Κουρμπέ και, στις μέρες μας ο Πικάσο.  Ασταμάτητα, μας έδωσαν εικόνες από τις πιο προσωπικές τους στιγμές, που μόνοι τους, ολομόναχοι, βρέθηκαν μπροστά στην ίδια τη ζωγραφική για μεγάλα χρονικά διαστήματα, ξεκινώντας από το κινητήριο ερέθισμα, που τους έδωσε το μοντέλο τους».

Διαχρονικό σύμβολο ερωτισμού

Στα έργα του Παύλου Σάμιου, το γυναικείο γυμνό γίνεται διαχρονικό σύμβολο ερωτισμού. Είναι τότε, που η θεά Αφροδίτη συνυπάρχει με ένα κυκλαδικό ειδώλιο, με τις «Δεσποινίδες της Αβινιόν» του Πικάσο, με ένα σύγχρονο γυναικείο γυμνό, στο ίδιο έργο. Ο καλλιτέχνης φέρνει έναν κατεξοχήν «ανατολικό» βυζαντινό τρόπο, σε ένα κατεξοχήν δυτικό θέμα, το πορτρέτο και το γυναικείο γυμνό, και καταφέρνει και τα συνθέτει.

Ψυχογραφήματα πάνω στον έρωτα και τη μοναξιά

Παράλληλα, η έκθεση περιλαμβάνει μια σειρά έργων καλοκαιρινής ατμόσφαιρας, μνήμες διακοπών, με το γαλάζιο του Αιγαίου να δίνει το χρώμα του στις ήρεμες στιγμές, που ζουν τα ζευγάρια του πλάι στο κύμα, ή οι ημίγυμνες κυρίαρχες γυναικείες παρουσίες του.

Ψυχογραφήματα πάνω στον έρωτα, αλλά και τη μοναξιά, με φόντο τη θαλασσινή αύρα και την καλοκαιρινή ραστώνη. Ακόμα, οι νεκρές του φύσεις, κάτι παραπάνω από ζωντανές, εμπλουτισμένες με  αντικείμενα - φετίχ - της καθημερινότητας, αναπαριστούν αγαπημένες σκηνές θερινής απόδρασης, σε έργα, με φόντο ήρεμες παραλίες, νωχελικές αγκαλιές για τις πρωταγωνίστριες των έργων του Παύλου Σάμιου.

Πληροφορίες
Αίθουσα τέχνης Γιάννη και Ελένης Βάτη: πλατεία Μιαούλη -  Ερμούπολη, Σύρος.

[email protected]