«Αν δεν υπάρξει συμφωνία με την ανάδοχο, θα ξεκινήσουμε επαναδημοπράτηση του έργου», επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Χρήστος Σπίρτζης ενημερώνοντας την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής για το έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης.
«Αν δεν υπάρξει συμφωνία με την ανάδοχο, θα ξεκινήσουμε επαναδημοπράτηση του έργου», επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Χρήστος Σπίρτζης ενημερώνοντας την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής για το έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι εδώ και πολλά χρόνια έχει σταματήσει το έργο, ενώ η ανάδοχος κοινοπραξία έχει επιπλέον απαιτήσεις. Ειδικότερα, όπως είπε, η ανάδοχος (μετά την παρέλευση κάποιων προθεσμιών) απέχει και επιδιώκει πρόσθετη αμοιβή, ύψους 682 εκατ. ευρώ (για καθυστερήσεις μη οφειλόμενες στον ανάδοχο, πρόσθετη αμοιβή για εργασίες που έχει κάνει, κλπ) με την υπόθεση να έχει καταλήξει στο διαιτητικό δικαστήριο. Σχολιάζοντας τις απαιτήσεις αυτές, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι δεν είναι δυνατόν για μια σύμβαση ύψους 900 εκατ. ευρώ (έχουν ήδη πληρωθεί τα 350 εκατ. ευρώ, όπως είπε) η ανάδοχος να διεκδικεί πρόσθετα 682 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Σπίρτζης επισήμανε, στο σημείο αυτό, ότι υπάρχουν τρεις επιλογές:
Η πρώτη διαθέσιμη επιλογή, ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, ακυρώνεται από την ανάδοχο με την πρακτική της σύνδεσης της συνέχισης του έργου, με την αποζημίωση από τα διαιτητικά δικαστήρια, αξιώνοντας εκατοντάδες εκατ. ευρώ.
«Η δεύτερη είναι να βρούμε μία συμφωνία που να μην καταστρατηγεί την σύμβαση - όπως επιχειρεί η κοινοπραξία - και να δούμε τι μπορεί να δώσει το ελληνικό δημόσιο», τόνισε ο κ. Σπίρτζης, παραδεχόμενος ότι θα υπάρξει πρόσθετο κόστος "με απόλυτη τεκμηρίση και όχι σε λογική παζαριού που επιχειρείται από την κοινοπραξία και διεκδικήσεις που δεν ευσταθούν σε καμία λογική". Το τίμημα για την ολοκλήρωση του έργου θα προσδιοριστεί από την κοινή ομάδα που ανέλαβε την διαπραγμάτευση, η οποία θα λάβει υπόψη τις αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων, τις αποζημιώσεις για τις θετικές ζημιές και τις μελλοντικές εργασίες, τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών.
Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι ο καθορισμός της νόμιμης διαδικασίας αποζημίωσης, θα συνοδεύεται από παραίτηση της κοινοπραξίας από κάθε διεκδίκηση - τωρινή και μελλοντική - και απόσυρση από τις αγωγές, που έχει καταθέσει στα δικαστήρια. Μετά από τυχόν συμφωνία, ανέφερε, θα ακολουθήσει η έγκριση των αποτελεσμάτων της διαπραγματευτικής διαδικασίας από τα αρμόδια εθνικά και κοινοτικά όργανα και ο καθορισμός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου. Αυτή η πρόταση, σημείωσε ο κ. Σπίρτζης, έχει αρκετά πλεονεκτήματα γιατί θα μπορούσε να συμφωνηθεί ένα τεκμηριωμένο τίμημα, να εξοικονομηθεί κάποιος χρόνος, να υπάρξει επανέναρξη κατασκευαστικών εργασιών για να ολοκληρωθεί το έργο και να περιοριστεί κάθε κίνδυνος για την συγχρηματοδότηση του έργου.
Και η τρίτη επιλογή είναι να υπάρξει επαναδημοπράτηση του έργου, ανέφερε ο κ. Σπίρτζης.
«Ευελπιστώ η κοινοπραξία να συνετιστεί και να έχουμε συμφωνία, προκειμένου να προχωρήσει το έργο», επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός, σημειώνοντας ότι «δεν είναι το μόνο έργο που καρκινοβατεί με τον ίδιο τρόπο και τις ίδιες μεθοδεύσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, οι διαδικασίες μιας ενδεχόμενης δημοπράτησης θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν σε έξι μήνες. Ως θετικά στοιχεία, σε μια ενδεχόμενη τέτοια εξέλιξη, χαρακτήρισε τη δυνατότητα στη νέα σύμβαση να προβλεφθούν οι καθυστερήσεις που θεωρούνται δεδομένες και την ένταξη συστημάτων σύγχρονης τεχνολογίας (και μάλιστα αυτό να γίνει ενιαία και για τις προεκτάσεις προς Καλαμαριά, Εύοσμο, Αεροδρόμιο).
Πηγή: ΑΜΠΕ