Τεχνολογία-Επιστήμη
Πέμπτη, 11 Ιουνίου 2015 01:38

Τηλεοπτικά σήματα για τον εντοπισμό αεροσκαφών ως εναλλακτική στα ραντάρ

Έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία Nats (πάροχος υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας) και οι συνεργάτες της υποδεικνύουν ότι τα υπάρχοντα τηλεοπτικά σήματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την παρακολούθηση αεροσκαφών- ως μια φθηνότερη εναλλακτική πρόταση στο ραντάρ.

Έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία Nats (πάροχος υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας) και οι συνεργάτες της υποδεικνύουν ότι τα υπάρχοντα τηλεοπτικά σήματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την παρακολούθηση αεροσκαφών- ως μια φθηνότερη εναλλακτική πρόταση στο ραντάρ.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του BBC, τα τηλεοπτικά σήματα χρησιμοποιούν διαφορετικά τμήματα του φάσματος σε σχέση με το ραντάρ, αλλά και στις δύο περιπτώσεις ανακλώνται όταν χτυπούν πάνω σε αντικείμενα.

Μέσω της χρήσης ειδικών δεκτών, οι ερευνητές ανακοίνωσαν ότι ήταν σε θέση να παρακολουθούν μέχρι και 30 αεροπλάνα ταυτόχρονα, σε ύψη μέχρι 10.000 ποδών (3 χλμ). Ωστόσο, επισημαίνουν ότι χρειάζεται ακόμα πολλή δουλειά, καθώς υπάρχουν ερωτήματα τα οποία πρέπει να απαντηθούν και ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν με τους σταθμούς που εκπέμπουν τα κύματα αυτά- ωστόσο αισιοδοξούν όσον αφορά στην αξιοποίηση αυτής της τεχνολογίας μέσα σε διάστημα πέντε ετών.

Η μελέτη περιελάμβανε την εκπομπή τηλεοπτικού σήματος από πομπό στο Crystal Palace στο Λονδίνο. Στη συνέχεια, τρεις ειδικοί δέκτες χρησιμοποιήθηκαν για τη μέτρηση των κατευθύνσεων των ανακλωμένων σημάτων και των χρόνων που χρειάστηκαν για τη λήψη τους σε σχέση με τα απρόσκοπτα σήματα. Ως εκ τούτου, ήταν δυνατός ο υπολογισμός της θέσης των αεροπλάνων.

Ακόλουθη δοκιμή στο Λίβερπουλ υπέδειξε ότι το σύστημα αυτό μάλιστα παρουσιάζει λιγότερες παρεμβολές από ανεμοτουρμπίνες σε σχέση με τα συμβατικά ραντάρ.

Καθιέρωση της χρήσης αυτής της τεχνολογίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικά οικονομικά οφέλη (μείωση κόστους) και την απελευθέρωση πολύτιμου μέρους του φάσματος για άλλες χρήσεις.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Thales UK και το ερευνητικό εργαστήριο Roke Manor μέσα σε διάστημα δύο ετών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ιδέα δεν είναι καινούρια, καθώς κάτι αντίστοιχο είχε δοκιμάσει το 1935 και ο Σερ Ρόμπερτ Γουάτσον-Βατ.