Πολιτική
Τρίτη, 02 Ιουνίου 2015 20:06

Πρόταση νόμου από ΠΑΣΟΚ για αλλαγή του εκλογικού νόμου

Την τροποποίηση του εκλογικού νόμου με κατάργηση της εκλογικής πριμοδότησης των 50 εδρών στο πρώτο κόμμα και αναλογική εκπροσώπηση των πολιτικών σχημαστισμών προβλέπει η πρόταση νόμου που κατέθεσε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ, την οποία υπογράφει και ο πρόεδρος του κόμματος, Ευάγγελος Βενιζέλος.

Την τροποποίηση του εκλογικού νόμου με κατάργηση της εκλογικής πριμοδότησης των 50 εδρών στο πρώτο κόμμα και αναλογική εκπροσώπηση των πολιτικών σχημαστισμών προβλέπει η πρόταση νόμου που κατέθεσε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ, την οποία υπογράφει και ο πρόεδρος του κόμματος, Ευάγγελος Βενιζέλος.

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση της πρότασης, «το ισχύον εκλογικό σύστημα πάσχει πολλαπλά από συνταγματικής άποψης», διότι, όπως τονίζεται, «καθιερώνει ένα ιδιόρρυθμο μικτό εκλογικό σύστημα, με κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμά του την πριμοδότηση με το μπόνους 50 επιπλέον εδρών στο αυτοτελές κόμμα που συγκέντρωσε τον μεγαλύτερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων στο σύνολο της Επικράτειας, ενώ δεν καθορίζει ως προϋπόθεση την επίτευξη ελάχιστου εκλογικού ποσοστού».

Στην αιτιολογική έκθεση, υποστηρίζεται, ακόμα, ότι το ισχύον εκλογικό σύστημα «καθιερώνει ένα δυσανάλογο bonus 50 επιπλέον εδρών, το οποίο διαστρεβλώνει πλήρως την αρχή της ισοδυναμίας της ψήφου και αναιρεί κάθε ιδέα εκλογικής δικαιοσύνης και την αρχή της αντιπροσώπευσης στο επίπεδο των επί μέρους εκλογικών περιφερειών, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την περίπτωση των τετραεδρικών εκλογικών περιφερειών, όπου είναι πολύ πιθανό το πρώτο κόμμα, ακόμη και με ένα ποσοστό γύρω στο 30%, να κερδίσει όλες τις έδρες που αντιστοιχούν στις περιφέρειες αυτές».

Τονίζεται, επίσης, ότι «με την δυσμενή ρύθμιση σε βάρος των συνασπισμών συνεργαζόμενων κομμάτων, παραβιάζει κατάφωρα την αρχή της ισότητας των ευκαιριών μεταξύ των πολιτικών κομμάτων».

«Το ισχύον εκλογικό σύστημα θεσπίστηκε με την προοπτική της εξασφάλισης ισχυρών μονοκομματικών κυβερνήσεων. Ο μετασχηματισμός από το 2012 και μετά του κομματικού συστήματος από δικομματικό σε πολυκομματικό και το χαμηλό ή πάντως όχι πολύ υψηλό ποσοστό του πρώτου κόμματος στις τρεις τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις, (18,85% στις εκλογές του Μαΐου 2012, 29,66% στις εκλογές του Ιουνίου 2012, 36,34% στις εκλογές του Ιανουαρίου 2015), κατέστησε πλέον το bonus, όχι μόνο αντισυνταγματικό, αλλά και απρόσφορο για τον σκοπό που θεσπίστηκε, δηλαδή την απόκτηση κοινοβουλευτικής αυτοδυναμίας», επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση της πρότασης.

Τέλος αναφέρεται ότι υπό τα νέα δεδομένα του κομματικού συστήματος, «η τεχνητή υπεραντιπροσώπευση του πρώτου κόμματος χρησιμεύει απλώς στο να καταστήσει δεσπόζουσα τη θέση του κόμματος αυτού στις διαδικασίες για τον σχηματισμό Κυβέρνησης συνασπισμού. Όμως, ο στόχος αυτός, δηλαδή η διευκόλυνση του σχηματισμού Κυβερνήσεων συνασπισμού, εξυπηρετείται καλύτερα από το σύστημα της απλής αναλογικής, το οποίο διασφαλίζει επί πλέον και τη σχετική ομοιογένεια των κυβερνήσεων συνασπισμού, άρα και την κυβερνητική σταθερότητα».

Πηγή: ΑΜΠΕ