Κοινωνία
Δευτέρα, 04 Μαΐου 2015 18:16

Υπ. Παιδείας: Διευκρινίσεις για τις δρομολογούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις

Διευκρινίσεις αναφορικά το σχέδιο νόμου «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», το οποίο συζητείται σήμερα και αύριο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, έδωσε με ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Διευκρινίσεις αναφορικά με τις δρομολογούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν ζητήματα της Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, έδωσε με ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Όπως επισημαίνει το υπουργείο, το σχέδιο νόμου «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» συζητείται σήμερα και αύριο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, όπου οι βουλευτές και οι αρμόδιοι φορείς θα καταθέσουν τις απόψεις και τις προτάσεις τους για τα θέματα που περιλαμβάνονται στο εν λόγω σχέδιο νόμου:

  • Νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
  • Διαχωρισμός Προτύπων - Πειραματικών Σχολείων
  • Παύση της επιλογής θεμάτων από την Τράπεζα Θεμάτων για την Γ’ τάξη του Λυκείου (που έχει άμεση σχέση με την εφαρμογή του νέου συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση)
  • Επαναφορά τομέων/ειδικοτήτων και διαθέσιμων εκπαιδευτικών της Τεχνικής Εκπαίδευσης 
  • Νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης
  • Επαναφορά διαγεγραμμένων φοιτητών/τριων

Οι τέσσερις τροπολογίες που θα συμπεριλαμβάνονταν στο νομοσχέδιο «Επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξεις» σχετικά με την άμεση ρύθμιση των επειγόντων θεμάτων που αφορούν την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, κατατέθηκαν ως νομοσχέδιο με την μορφή του «κατεπείγοντος» στη Βουλή και το οποίο θα ψηφιστεί έως την Παρασκευή 8/5.

Όπως εξηγεί το υπουργείο, αναφορικά με τον χαρακτήρα του «κατεπείγοντος», οι διατάξεις αφορούν ρυθμίσεις που πρέπει να ψηφιστούν μέσα σε ανελαστικές προθεσμίες, διαφορετικά θα διασαλευθεί η ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και η λειτουργία των σχολείων.

Από τις προθεσμίες αυτές προκύπτει ο «κατεπείγων» χαρακτήρας του νομοσχεδίου και όχι από την «αξιολογική» ιεράρχησή τους σε σχέση με άλλα σοβαρά μέτρα που θα ενταχτούν στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΟΠΑΙΘ και το οποίο θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα, διευκρινίζεται στην ανακοίνωση.

Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής, το υπουργείο σημειώνει ότι δεν είχε προχωρήσει η προετοιμασία από τις προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου και από το ΙΕΠ για νέα βιβλία που θα υπηρετούσαν τα αναλυτικά προγράμματα του «Νέου Λυκείου» για την τελευταία τάξη των Γενικών Λυκείων (πρώτη χρονιά εφαρμογής: 2015/16). Άρα δεν θα υπήρχαν εγκαίρως βιβλία Γ’ Λυκείου για την επόμενη σχολική χρονιά, υπογραμμίζει το υπουργείο, ενώ ακόμη μεγαλύτερη εκκρεμότητα υπήρχε στα ΕΠΑΛ, για τα οποία δεν είχαν εκπονηθεί ούτε αναλυτικά προγράμματα.

Παράλληλα, κάνει λόγο για περιορισμένες δυνατότητες επιλογής σχολών για τους μαθητές, λόγω του προηγούμενου συστήματος, ενώ με τις νέες παρεμβάσεις διευρύνονται οι επιλογές των παιδιών.

Για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, όπως αναφέρει η ανακοίνωση, η πολιτική βούληση του ΥΠΟΠΑΙΘ για διαχωρισμό Προτύπων – Πειραματικών για κοινωνικούς, επιστημονικούς και παιδαγωγικούς λόγους είναι δεδομένη και έχει ως συνέπεια την επαναφορά της επιλογής με κλήρωση του μαθητικού πληθυσμού στην Α’ γυμνασίου των Πειραματικών σχολείων, ενώ τη διαδικασία εισαγωγής στα Πρότυπα επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς από κοινού.

Επιπλέον, το υπουργείο επισημαίνει ότι εάν δεν καταργηθεί η διαδικασία της επιλογής των θεμάτων κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων πριν την έναρξη των Πανελλαδικών και ενδοσχολικών εξετάσεων, οι ημερομηνίες των οποίων έχουν ήδη οριστεί, οι μαθήτριες και οι μαθητές θα εξεταστούν με την Τράπεζα Θεμάτων στην Α’ και Β’ Λυκείου, με όλες τις κοινωνικές και παιδαγωγικές συνέπειες που περιγράφονται ρητά στην αιτιολογική έκθεση.

Συνεχίζοντας, σε ό,τι αφορά την επαναφορά τομέων και ειδικοτήτων και διαθεσίμων εκπαιδευτικών της τεχνικής εκπαίδευσης, το υπουργείο επισημαίνει ότι η δήλωση των ειδικοτήτων από τις μαθήτριες και τους μαθητές και ο υπολογισμός των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό πρέπει να γίνουν πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς ώστε να λειτουργήσουν εύρυθμα τα σχολεία από 1η Σεπτεμβρίου.

Η θητεία των Διευθυντών σχολικών μονάδων και των Διευθυντών εκπαίδευσης λήγει τον Ιούνιο του 2015 για τους Διευθυντές των Σχολικών Μονάδων και τον Ιούλιο του 2015 για τους Διευθυντές Εκπαίδευσης και τους Σχολικούς Συμβούλους. Όπως εκτιμά το υπουργείο είναι απαραίτητο, για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες επιλογής των στελεχών εντός των νομίμων προθεσμιών, προκειμένου να μην υπάρξει κενό διοικητικού συντονισμού από την 1η Σεπτέμβριου.

Σχετικά με τους «λεγόμενους» αιώνιους φοιτητές, το θέμα τους εμπεριέχεται στο νομοσχέδιο επειδή πολλοί φοιτητές και φοιτήτριες έρχονται άμεσα αντιμέτωποι με την οριστική τους διαγραφή από τις λίστες των Πανεπιστημίων, σημειώνει το υπουργείο, επαναλαμβάνοντας ότι οι  λεγόμενοι «αιώνιοι» δεν επιβαρύνουν οικονομικά τη λειτουργία των Ιδρυμάτων.

 Τέλος, σημειώνει το υπουργείο, στο Πολυνομοσχέδιο που θα κατατεθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα στη Βουλή, θα συμπεριληφθούν:

  • Η κατάργηση του νομοθετικού πλαισίου της αξιολόγησης
  • Ζητήματα που αφορούν τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς (μείωση ποινής, άνοιγμα των πινάκων για το 2010-2012)
  • Ζητήματα της ειδικής και ιδιωτικής εκπαίδευσης