Πολιτιστικά
Τετάρτη, 22 Απριλίου 2015 08:30

Ρενάτο Τζανέλλα: «…είναι σαν να τοποθετώ τα πράγματα στη σωστή σειρά τους…»

«Ακολουθώντας - με έναν ιδιαίτερο τρόπο - τις επιθυμίες του δημιουργού» ενός μοναδικού μπαλέτου, ο χορογράφος και διευθυντής του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), Ρενάτο Τζανέλλα, μας μιλά για την παράσταση «Σταχτοπούτα».

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

«Ακολουθώντας - με έναν ιδιαίτερο τρόπο - τις επιθυμίες του δημιουργού» ενός μοναδικού μπαλέτου, ο χορογράφος και διευθυντής του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), Ρενάτο Τζανέλλα, μας μιλά για την παράσταση «Σταχτοπούτα».

Το μόνο μπαλέτο για το οποίο συνέθεσε μουσική ο Γιόχαν Στράους ο νεότερος, γνωστός ως «βασιλιάς του βαλς», παρουσιάζεται για πρώτη φορά από την ΕΛΣ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, για 6 μόνο παραστάσεις, στις 24, 25, 26, 28, 29 και 30 Απριλίου, στις 8 το βράδυ.
Σεβόμενος και τιμώντας τον συνθέτη της, ο οποίος δεν πρόλαβε να την ολοκληρώσει, ο Ρενάτο Τζανέλλα δίνει τη δική του εκδοχή στη «Σταχτοπούτα» μέσα από μια εντυπωσιακή παραγωγή, και μιλά για την παράσταση.

Σε ποια περίοδο της ζωής του συνέθεσε ο Γιόχαν Στράους αυτό το μπαλέτο;

Ο αδιαμφισβήτητος “βασιλιάς του βαλς” συνέθεσε το μπαλέτο στο τέλος της ζωής του και στο τέλος του 19ου αιώνα, μιας κομβικής εποχής για την ανθρωπότητα, με τεράστιες, όσο και θεαματικές εξελίξεις στους χώρους της επιστήμης, της τεχνολογίας και της φιλοσοφίας. Ωστόσο, ο Στράους δεν πρόλαβε ποτέ να ολοκληρώσει τη “Σταχτοπούτα” - το μοναδικό μπαλέτο που δημιούργησε ανάμεσα στα έργα του - και τη σύνθεση αποπεράτωσε ο Γιόζεφ Μπάγερ, συνθέτης μπαλέτων που ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή εκείνη την εποχή.

Πού πρωτοπαρουσιάστηκε η συγκεκριμένη παραγωγή της «Σταχτοπούτας»;
  
Παρουσιάστηκε, για πρώτη φορά, τον Δεκέμβριο του 1999, στην Κρατική Όπερα της Βιέννης, με την αφορμή της συμπλήρωσης 100 χρόνων από τον θάνατο του Γιόχαν Στράους του νεότερου, καθώς και 14 χρόνια μετά, στο Θέατρο Κολόν του Μπουένος Άιρες. Είναι η πρώτη φορά, που το συγκεκριμένο μπαλέτο παρουσιάζεται από την ΕΛΣ.

Με ποια αφορμή παρουσιάζεται τώρα από την ΕΛΣ;

Το έργο παρουσιάζεται σαν μια “φυσική” συνέχεια των μεγάλων παραγωγών του μπαλέτου της ΕΛΣ (“Ρωμαίος και Ιουλιέτα”, “Λίμνη των κύκνων”, “Καρυοθραύστης”), οι οποίες αποπνέουν το μεγαλειώδες πνεύμα του νεοκλασικισμού και εμπλέκουν όλο το δυναμικό του Μπαλέτου του οργανισμού, αναδεικνύοντας τη δυναμική των χορευτών του.

Ποια στοιχεία ενέπνευσαν τη δική σας ανάγνωση του έργου;

Η “Σταχτοπούτα” συμπυκνώνει τα χρόνια που πέρασα, ζώντας στη Βιέννη, ως διευθυντής του Μπαλέτου της Κρατικής Όπερας της πόλης, και, φυσικά, τη ρομαντική ατμόσφαιρα των βιεννέζικων βαλς του 19ου αιώνα.

Πώς μεταλλάσσεται το έργο μέσα από την εκδοχή σας;

Στη δική μου εκδοχή της “Σταχτοπούτας”, ο Στράους επιστρέφει στη ζωή, για να ολοκληρώσει το έργο που δεν πρόλαβε, με τον τρόπο που εκείνος επιθυμούσε. Έχοντας αυτήν τη σκέψη στο μυαλό μου, διεύρυνα την αρχική πρώτη πράξη, στην οποία πρόσθεσα το εμβληματικό βαλς του “Γαλάζιου Δούναβη”. Το τελευταίο ήταν ένα έργο, που ο ίδιος ο Στράους επιθυμούσε να έχει στην έναρξη του μπαλέτου, αλλά, δυστυχώς, είχε εκχωρήσει τα δικαιώματά του και δεν μπορούσε να το εντάξει. Σε αυτό το μπαλέτο, είναι σαν να τοποθετώ τα πράγματα στη σωστή σειρά τους, ακολουθώντας - με έναν ιδιαίτερο τρόπο - τις επιθυμίες του δημιουργού του.  

Με ποιον τρόπο συνέβαλε στην προσέγγισή αυτή ο Κριστιάν Λακρουά;

Ο Κριστιάν Λακρουά ανέδειξε αυτό το μπαλέτο με απίστευτο τρόπο. Καθώς η ιστορία τοποθετείται στον υπέροχο κόσμο της μόδας, με τη Σταχτοπούτα να εργάζεται στον οίκο της μητριάς της, εκείνος ένιωσε την ελευθερία να πειραματιστεί με τα διαφορετικά υλικά στα υφάσματα και στα χρώματα και να αφήσει τη φαντασία του να μεγαλουργήσει στη συγκεκριμένη ιστορία.   

Ποιο αισιόδοξο μήνυμα αφήνει το χορευτικό αυτό παραμύθι με το ευτυχισμένο τέλος του;

Είναι, πρώτα από όλα, μια ιστορία, όπου θριαμβεύουν η τιμιότητα, η αγάπη και η δικαιοσύνη. Ένα χαρούμενο τέλος, όπως αρμόζει σε κάθε παραμυθένια ιστορία.

Ταυτότητα παράστασης
Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης, χορογραφία - φωτισμοί: Ρενάτο Τζανέλλα, σκηνικά - κοστούμια: Κριστιάν Λακρουά. Ερμηνεύουν: Γιώργος Βαρβαριώτης, Αλεξάντερ Νέσκωβ, Στράτος Παπανούσης, Σταυρούλα Καμπουράκη, Μαρία Κουσουνή, Nτανίλο Ζέκα, Βαγγέλης Μπίκος, Aιμιλία Γάσπαρη, Αλίνα Στεργιανού,  Βανέσα Κούρκουλου, Πόπη Σακελλαροπούλου, Αγάπιος Αγαπιάδης, Αντώνης Κορούτης, Νατάσα Σιούτα, Ιγκόρ Σιάτζκο.

Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη»: Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη - Αθήνα, τηλ.: 210 7282000. Τιμές εισιτηρίων: 60, 40, 30, 15, 10 (παιδικό - φοιτητικό) ευρώ. Προπώληση: ταμεία Μεγάρου (Δευτέρα - Παρασκευή: 10.00 - 18.00, Σάββατο: 10.00 - 14.00, κατά τις ημέρες των παραστάσεων: Δευτέρα - Παρασκευή: 10.00 - 20.30, Σάββατο: 10.00 - 14.00 και 18.00 - 20.30, Κυριακή: 18.00 - 20.30), εκδοτήρια Μεγάρου: Ομήρου 8 - Αθήνα, ταμεία θεάτρου Ολύμπια: Ακαδημίας 59 - 61, Αθήνα (Τρίτη - Κυριακή: 09.00 - 21.00, Δευτέρα: 09.00 - 16.00), τηλεφωνικά: 210 7282333, ομαδικές πωλήσεις: 210 3711342, ηλεκτρονικά: nationalopera.gr και megaron.gr.