Σε περαιτέρω διευκρινίσεις για τα αποτελέσματα της συνάντησης Τσίτρα - Πούτιν στο Κρεμλίνο προχώρησαν αργά χθες το βράδυ κυβερνητικοί κύκλοι, όταν διαπίστωσαν ότι δύο από τα σημεία τα οποία οι ίδιοι κύκλοι διέρρεαν αμέσως μετά τη συνάντηση έχριζαν περαιτέρω διευκρινίσεων.
Σε περαιτέρω διευκρινίσεις για τα αποτελέσματα της συνάντησης Τσίπρα - Πούτιν στο Κρεμλίνο προχώρησαν αργά χθες το βράδυ κυβερνητικοί κύκλοι, όταν διαπίστωσαν ότι δύο από τα σημεία τα οποία οι ίδιοι κύκλοι διέρρεαν αμέσως μετά τη συνάντηση έχριζαν περαιτέρω διευκρινίσεων.
Το πρώτο αφορούσε στη διαρροή ότι «σύμφωνα με τον Ρώσο πρόεδρο διερευνάται η δυνατότητα άμεσης προκαταβολής των μελλοντικών κερδών για αρκετά χρόνια και αποπληρωμή από την έναρξη λειτουργίας του αγωγού και έπειτα». Η συγκεκριμένη αναφορά συνδέθηκε τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό με το ταμειακό πρόβλημα της χώρας και ανάγκασε τους ίδιους κύκλους να επανέρθουν και να σημειώσουν ότι «Ο κ. Βλ. Πούτιν απάντησε ουσιαστικά και σε όσους διερωτώνται ποιος θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή του αγωγού… Ότι, δηλαδή, η Ρωσία μπορεί να προκαταβάλλει άμεσα τα μελλοντικά κέρδη από τον αγωγό προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το έργο και η Ελλάδα να αρχίσει να ξεπληρώνει από το 2019, οπότε και αναμένεται να λειτουργήσει ο αγωγός».
Προηγουμένως το Reuters επικαλούμενο Έλληνα αξιωματούχο είχε «ανεβάσει» δημοσίευμα σύμφωνα με το οποίο η Ρωσία εξετάζει «το ενδεχόμενο να διαθέσει στην Αθήνα κεφάλαια, ως προπληρωμή από τα μελλοντικά κέρδη που θα έχει η Ελλάδα από τη μεταφορά φυσικού αέριου μέσω του αγωγού».
Το δεύτερο σημείο αφορούσε τα ρωσικά αντίμετρα και το «όχι» του Βλαντιμίρ Πούτιν στην άρση τους για τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα. Μετά τα δημοσιεύματα στην Ελλάδα ότι ο κ. Τσίπρας δεν πήρε θετική απάντηση στο βασικό αίτημα για άρση των αντίμετρων, κυβερνητικοί κύκλοι διευκρίνιζαν ότι «υπήρξε κοινή βούληση, το επόμενο διάστημα, να ξεκινήσει η διαδικασία ίδρυσης κοινών ελληνο-ρωσικών εταιρειών, στη ρώσικη επικράτεια, προκειμένου οι Έλληνες εξαγωγείς αγροτικών προϊόντων, που εντάσσονται στα αντίμετρα της Ε.Ε., να μπορούν να μεταφέρουν τα προϊόντα τους στη Ρωσία».
Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, «αυτή η διαδικασία δεν λογίζεται ως εξαγωγή, κι αυτό γιατί θα τα διακινούν ρώσικες εταιρίες στις οποίες, όμως, θα συμμετέχουν και Έλληνες παραγωγοί. Άρα τα προϊόντα αυτά δεν θα αντιμετωπίζουν αντίμετρα. Τα προϊόντα θα φτάνουν στη Ρωσία προς επεξεργασία πράγμα το οποίο, ουσιαστικά, θα δώσει τη δυνατότητα στους αγρότες να ξεπεράσουν ένα πολύ σημαντικό εμπόδιο που είχε τεθεί το περασμένο καλοκαίρι και μείωσε σημαντικά τις εξαγωγές της χώρας».
Τέλος, αναφέρουν ότι η Ρωσία, «διά του προέδρου της, εξέφρασε τη θέληση να μετάσχει σε επενδύσεις στην Ελλάδα, που θα αφορούν αγωγούς, ενέργεια, λιμάνια, κ.λπ.». Με μία πιο προσεκτική ανάγνωση από την εν λόγω διατύπωση απουσιάζουν οι μεταφορές και το φημολογούμενο ρωσικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. «Μένει να δούμε», λέει κυβερνητικός βουλευτής, «αν αυτό σημαίνει κάτι είτε για την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει στη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, είτε για τη χώρα στην οποία θα δοθούν οι σιδηρόδρομοι».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ