Πολιτιστικά
Πέμπτη, 19 Φεβρουαρίου 2015 08:30

Προστατευτικός σκοπευτής, καταραμένο διαζύγιο και ποιητικός ρεαλισμός

Δύο αληθινές ιστορίες που καταγράφηκαν από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές τους, ένα γλαφυρό πορτρέτο της αδιανόητα ανδροκρατούμενης ισραηλινής κοινωνίας και το τολμηρό ταξίδι του Μπομπ Σφουγγαράκη συνθέτουν το κινηματογραφικό μενού αυτής της εβδομάδας.

Δύο αληθινές ιστορίες που καταγράφηκαν από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές τους, ένα γλαφυρό πορτρέτο της αδιανόητα ανδροκρατούμενης ισραηλινής κοινωνίας και το τολμηρό ταξίδι του Μπομπ Σφουγγαράκη συνθέτουν το κινηματογραφικό μενού αυτής της εβδομάδας.

«Ελεύθερος σκοπευτής»

Υποψήφια για έξι Όσκαρ (καλύτερης ταινίας, α΄ ανδρικού ρόλου, διασκευασμένου σεναρίου, μοντάζ, μιξάζ ήχου και μοντάζ ήχου), η βιογραφική ταινία του - βραβευμένου με Όσκαρ Κλιντ Ίστγουντ - είναι η μεγαλύτερη έως σήμερα εμπορική επιτυχία του. Βασισμένη στην ομώνυμη αυτοβιογραφία του Κρις Κάιλ, του σκοπευτή που, επισήμως, σκότωσε 160 ανθρώπους και κατατάχθηκε στην πρώτη θέση των ελεύθερων σκοπευτών στην ιστορία των ΗΠΑ, αφού η σκοπευτική του δεινότητα έσωσε αμέτρητες ζωές στο πεδίο της μάχης και, μετά από πολλά θαρραλέα κατορθώματα, του χάρισε τον τίτλο του «Θρύλου», η ταινία αποτελεί καθηλωτικό πορτρέτο του ηρωισμού του Κρις Κάιλ και της εσωτερικής του πάλης, σε σχέση με την στρατιωτική του ιδιότητα και τον αντίκτυπο που αυτή είχε στην οικογενειακή του ισορροπία.

Ο - δύο φορές υποψήφιος για Όσκαρ - Μπράντλεϊ Κούπερ και οι Σιένα Μίλερ, Μπεν Ριντ, Σάμι Σέικ, Τζέικ ΜακΝτόρμαν, Έρικ Κλόουζ και Τζόναθαν Γκροφ ζωντανεύουν την ιστορία αυτού του ανθρώπου, που, από μικρό παιδί, άκουγε από τον πατέρα του ότι υπάρχουν τρία ήδη ανθρώπων: τα αρπακτικά, τα θύματα και οι προστάτες. Κάπως έτσι, υποσυνείδητα, αποφάσισε ότι η αποστολή του στη ζωή ήταν να προστατεύει τους άλλους, όποιο κι αν ήταν το τίμημα. Μιλώντας στον εαυτό του, έγραψε στο βιβλίο του: «Ένα θα σου πω: δεν θυμάσαι αυτούς που έσωσες, αλλά αυτούς που δεν μπόρεσες να σώσεις... Αυτά τα πρόσωπα, αυτές τις καταστάσεις, τις κουβαλάς για πάντα μέσα σου».

«Το διαζύγιο»

Το τρίτο μέρος της δραματικής τριλογίας των αδελφών Ρόνιτ και Σλόμι Έλκαμπετζ, που καταπιάνεται με την ανδροκρατούμενη ισραηλινή κοινωνία, ήταν η επίσημη πρόταση του Ισραήλ για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας και ήταν υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα σε αυτήν την κατηγορία. Η ταινία εστιάζει στη σχέση δύο συζύγων, μέσα από το πρίσμα της αντρικής κυριαρχίας που χαρακτηρίζει την ισραηλινή οικογένεια, αφού, στο Ισραήλ, μόνο οι ραβίνοι νομιμοποιούν έναν γάμο και, αν χρειαστεί, τη διάλυσή του, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με τη συναίνεση του συζύγου, ο οποίος έχει μεγαλύτερη εξουσία ακόμα και από τους δικαστές. Με τους Ρόνιτ Ελκαμπέτζ, Σιμόν Αμπκαριάν και Σασόν Γκαμπάι, η ηρωίδα της ταινίας κάνει συνεχείς αιτήσεις διαζυγίου για τρία ολόκληρα χρόνια, όμως ο σύζυγός της αρνείται κατηγορηματικά.

Οι σκηνοθέτες σημειώνουν για το θέμα της ταινίας: «Η ίδια η ουσία της ιστορίας είναι τραγική. Αυτό που συμβαίνει είναι παράλογο και, μερικές φορές, γελοίο. Η κωμωδία αναδύεται από αυτήν την αντίθεση. Η ύπαρξη αυτού του νόμου είναι παρανοϊκή: ένας θρησκευτικός νόμος που εφαρμόζεται σε όλους, είτε είναι θρησκευόμενοι, είτε όχι. Ακόμα κι εμείς δεν μπορούμε να πιστέψουμε ότι, μέχρι σήμερα, που υποτίθεται ότι είμαστε μία δημοκρατική κοινωνία, μία γυναίκα μπορεί να θεωρείται ιδιοκτησία του συζύγου της. Και υπάρχει και κάτι παράλογο στην απόφαση των ραβίνων να χάσουν χρόνο, να καθυστερήσουν, να αναστατώσουν την κατήγορο, για να παραιτηθεί, να απαρνηθεί την επιθυμία της, κι έτσι να σωθεί ένα ακόμα εβραϊκό νοικοκυριό από την “καταστροφή”».

«Μπομπ ο Σφουγγαράκης: Έξω από τα νερά του»

Στην τρισδιάστατη ταινία κινουμένων σχεδίων των Τομ Τιμπίτ και Μάικλ Μίτσελ, που βασίζεται στην πιο επιτυχημένη σειρά της Nickelodeon, «Μπομπ Σφουγγαράκης», που μετράει δεκαετίες επιτυχιών ως διεθνές φαινόμενο, ο αιώνια αισιόδοξος Μπομπ βγαίνει στη στεριά για τον πιο υπερηρωικό του αγώνα ενάντια σε έναν σατανικό πειρατή.

«Τα παιδικά χρόνια του Μαξίμ Γκόρκι»

Το ασπρόμαυρο βιογραφικό δράμα του 1938, που αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά, από τον Σοβιετικό σκηνοθέτη Μαρκ Ντονκόι, της αυτοβιογραφίας του Μαξίμ Γκόρκι, συγκαταλέγεται στα κορυφαία έργα ποιητικού ρεαλισμού του σοβιετικού κινηματογράφου της δεκαετίας του ’30. Πρόκειται για το πρώτο μέρος της κινηματογραφικής τριλογίας, το οποίο - με πρωταγωνιστές τους Αλεξέι Λιάρσκι, Βαρβάρα Μασαλιτίνοβα, Μιχαήλ Τρογιανόφσκι, Γιελιζαβέτα Αλεξέγιεβα, Βασίλι Νοβίκοφ και Αλεξάντρ Ζούκοφ - περιγράφει τα δύσκολα παιδικά χρόνια του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα. Ο Αλεξέι Πέτσκωφ, μετέπειτα Μαξίμ Γκόρκι, μένει ορφανός από πατέρα και ζει πλέον στο σπίτι του παππού του. Εκεί, παρακολουθεί τους συνεχείς καυγάδες των θείων του για τα κληρονομικά, ενώ ο παππούς του δεν χάνει την ευκαιρία να τον ξυλοφορτώνει τακτικά, ελπίζοντας έτσι να τιθασεύσει τον πεισματάρικο χαρακτήρα του.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]