Πρωταγωνιστώντας σε ένα έργο που υποσκάπτει τα θεμέλια της αστικής ζωής και ασκεί κριτική στον θεσμό του γάμου, ο τενόρος Δημήτρης Πακσόγλου, ως Ανδριανός, αρνείται να ικανοποιήσει μια επιθυμία της συζύγου του, και μας μιλά για την οπερέτα «Θέλω να δω τον Πάπα!».
Πρωταγωνιστώντας σε ένα σκανδαλώδες έργο που υποσκάπτει τα θεμέλια της αστικής ζωής και ασκεί κριτική στον θεσμό του γάμου, ο τενόρος Δημήτρης Πακσόγλου, ως Ανδριανός, αρνείται να ικανοποιήσει μια επιθυμία της συζύγου του, και μας μιλά για την οπερέτα «Θέλω να δω τον Πάπα!».
Ένα από τα έργα σύγχρονης αστικής θεματολογίας του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, η τρίπρακτη οπερέτα, σε ποιητικό κείμενο του ίδιου του συνθέτη, ο οποίος βασίστηκε στη φάρσα «Οικιακές χαρές» (1894) του Μωρίς Ενεκέν, παρουσιάζεται για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε μουσική διεύθυνση των Ανδρέα Τσελίκα και Γιώργου Αραβίδη και σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου, με τη συμμετοχή ενός εκλεκτού καστ διακεκριμένων Ελλήνων μονωδών, στο θέατρο Ολύμπια, στις 14, 15, 18, 20, 21 και 22 Φεβρουαρίου και στις 17 και 19 Απριλίου, στις 8 το βράδυ.
Σε έναν διασκεδαστικό αγώνα ανάμεσα στα «θέλω» και τα «πρέπει», στις πραγματικές επιθυμίες και τις κοινωνικές επιταγές, ο νεόνυμφος Δημήτρης Πακσόγλου διακόπτει το γαμήλιο ταξίδι του, λόγω μιας παράλογης απαίτησης, και μιλά για την παράσταση.
Ποιο είναι το θέμα αυτής της οπερέτας και σε τι ασκεί βιτριολική κριτική;
Η Άννα, η ευαίσθητη και γλυκιά νεόνυμφη, απαιτεί με γλαφυρό τρόπο από τον ερωτευμένο σύζυγό της να δει τον Πάπα και, μάλιστα, στο Βατικανό. Αυτό είναι και το κυρίαρχο θέμα, που πραγματεύεται το συγκεκριμένο έργο. Βεβαίως, μέσα από αυτήν την παράλογη, κατά τον Ανδριανό, απαίτηση, ο συγγραφέας και συνθέτης Σακελλαρίδης θέλει να δείξει και να σατιρίσει με έναν μοναδικό τρόπο τη ζωή στον έγγαμο βίο και, μάλιστα, δύο ανθρώπων που προέρχονται από την τότε αστική υπάρχουσα τάξη, τονίζοντας τις παράλογες, μερικές φορές, απαιτήσεις τους.
Σκιαγραφείστε μας τον χαρακτήρα που υποδύεστε.
Ο Ανδριανός είναι ένας νέος της εποχής, με πολλές ευαισθησίες και μεγάλη αγάπη για τη γυναίκα του. Πέφτει, όμως, κι αυτός θύμα των καταστάσεων και του ιδιόμορφου οικογενειακού του περιβάλλοντος, καθώς και των παραλόγων, κατ’ αυτόν, απαιτήσεων της συζύγου του. Κατά την άποψή μου, είναι ο συνδετικός κρίκος όλων και είναι αυτός, που, στο τέλος, παίρνει την κατάσταση πάνω του, δημιουργώντας εντάσεις ή εξομαλύνοντας καταστάσεις.
Ποιος είναι ο ρόλος του στην εξέλιξη της υπόθεσης;
Αρνούμενος στην Άννα να δει τον Πάπα, θέτει ουσιαστικά τον εαυτό του σε μια ιδιαίτερη και κομβική θέση για την εξέλιξη της υπόθεσης του έργου. Έπειτα από την άρνησή του αυτή, δημιουργούνται δύο στρατόπεδα. Από τη μια, η γυναίκα του και η μητέρα της και, από την άλλη, ο ίδιος με τον ομοιοπαθή πεθερό του. Πάνω σε αυτό το πραγματικά απολαυστικό κουαρτέτο - για να χρησιμοποιήσω και μουσικούς όρους -, στηρίζεται όλη η υπόθεση της συγκεκριμένης οπερέτας. Μια πραγματικά απολαυστική διαμάχη των δυο φύλων.
Μέσα από την ιστορία που αφηγείται, τελικά ποιο «πιστεύω» επιχειρεί να αποδομήσει το έργο;
Μια φράση του Βαρονά, στο έργο, λέει ότι “ύστερα από μια ζωή 57 χρόνων, σε ένα συμπέρασμα κατέληξε, ότι μοναδικός προορισμός του ανθρώπου είναι ο γάμος, η οικογένεια”. Αυτό ακριβώς είναι και το κύριο θέμα, που αποδομεί με ευφυΐα ο Σακελλαρίδης, αφού, στη διάρκεια του έργου, επιβεβαιώνεται με τον πιο σαφή τρόπο το αντίθετο. Το “πιστεύω”, λοιπόν, του γάμου και ό,τι αυτό προϋποθέτει τίθεται σε καυστική κριτική, με μια τάση διασκεδαστικής υπερβολής, που φέρνει τους χαρακτήρες σε μια κατάσταση απρόσμενης γι’ αυτούς μέθης και στην αποποίηση των ίδιων τους - μέχρι εκείνη τη στιγμή - σταθερών “πιστεύω”.
Ταυτότητα παράστασης
Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας (14, 15, 18, 20, 21/2) - Γιώργος Αραβίδης (22/2, 17 και 19/4), σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου, σκηνικά - κοστούμια: Γιώργος Ζιάκας, φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ, διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Διανομή: Βαρονάς: Παύλος Μαρόπουλος (14, 18, 21/2 και 17/4) - Κωστής Ρασιδάκης (15, 20, 22/2 και 19/4), κύριος Λατρούδης: Βαγγέλης Χατζησίμος (14, 18, 21/2 και 17/4) - Σταμάτης Μπερής (15, 20, 22/2 και 19/4), κυρία Λατρούδη: Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (14, 18, 21/2 και 17/4) - Λυδία Αγγελοπούλου (15, 20, 22/2 και 19/4), Άννα: Έλενα Κελεσίδη (14, 18, 21/2 και 17/4) - Δέσποινα Σκαρλάτου (15, 20, 22/2 και 19/4), Ανδριανός: Δημήτρης Πακσόγλου (14, 18, 21/2 και 17/4) - Νίκος Στεφάνου (15, 20, 22/2 και 19/4), Ρίτα: Γεωργία Ηλιοπούλου (14, 18, 21/2 και 17/4) - Μαρία Κόκκα (15, 20, 22/2 και 19/4), Δημοσθένης: Θανάσης Δήμου (14, 15, 18, 20, 21, 22/2 και 17, 19/4), Ενωματάρχης: Κώστας Ντότσικας (14, 15, 18, 20/2) - Κώστας Μαυρογένης (21, 22/2 και 17, 19/4), Μίμης: Νίκος Τσαούσης (14, 18, 21/2 και 17/4) - Αναστάσιος Στέλλας (15, 20, 22/2 και 19/4), Πέτρος: Μανώλης Λορέντζος (14, 18, 21/2 και 17/4) - Σταύρος Γιαννούλης (15, 20, 22/2 και 19/4). Συμμετέχουν: η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ.
Πληροφορίες
Θέατρο Ολύμπια: Ακαδημίας 59 - 61, Αθήνα (στάση Μετρό: Πανεπιστήμιο), τηλ.: 210 3643725. Τιμές εισιτηρίων: 40, 30, 25, 15 παιδικό - φοιτητικό) ευρώ, θέσεις περιορισμένης ορατότητας: 20, 12, 7 ευρώ, ειδικές προσφορές: την Κυριακή 15 Φεβρουαρίου, θα διατεθούν 150 θέσεις για ανέργους στην τιμή των 5 ευρώ, την Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου, όλες οι κατηγορίες εισιτηρίων διατίθενται με έκπτωση 15%, στο πλαίσιο της κοινωνικής τιμολογιακής πολιτικής της ΕΛΣ. Προπώληση: ταμεία θεάτρου (Τρίτη - Κυριακή: 9.00 - 21.00, Δευτέρα: 9.00 - 16.00), τηλεφωνικά: 210 3662100, ομαδικά εισιτήρια: 210 3711342, ηλεκτρονικά: nationalopera.gr.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]