«Αρκεί ένα λεπτό για να ερωτευτείς, μια ώρα για να συμπαθήσεις και μια μέρα για να αγαπήσεις». Αυτή τη φράση του Όσκαρ Ουάιλντ αποδεικνύει η ερωτική κωμωδία των Ρενέ Τέιλορ και Τζόζεφ Μπολόνια, «Ήρθες και θα μείνεις», που παρουσιάζεται στο θέατρο Ιλίσια.
«Αρκεί ένα λεπτό για να ερωτευτείς, μια ώρα για να συμπαθήσεις και μια μέρα για να αγαπήσεις». Αυτή τη φράση του Όσκαρ Ουάιλντ αποδεικνύει η σπαρταριστή ερωτική κωμωδία των Ρενέ Τέιλορ και Τζόζεφ Μπολόνια, «Ήρθες και θα μείνεις», που παρουσιάζεται στο θέατρο Ιλίσια.
Το ανατρεπτικό ρομάντζο - που σκηνοθετεί ο Γρηγόρης Βαλτινός, ο οποίος αναλαμβάνει και τον πρωταγωνιστικό ρόλο, με τη Ζέτα Μακρυπούλια στο πλάι του - ανέβηκε για πρώτη φορά στο Μπρόντγουεϊ, το 1981, με πρωταγωνιστές τους ίδιους τους συγγραφείς του, οι οποίοι είναι ζευγάρι και στη ζωή και αποτύπωσαν στο έργο την πραγματική ιστορία της δικής τους πρώτης συνάντησης, κερδίζοντας την αγάπη του κοινού. Από τότε, παίζεται με τεράστια επιτυχία σε όλο τον κόσμο.
Άνεργη, άφραγκη και αποφασιστική
Η επεισοδιακή αυτή συνάντηση γίνεται στη Νέα Υόρκη, Παραμονή Χριστουγέννων. Η Λώρα Μπλάου, άνεργη και άφραγκη ηθοποιός, παλεύει να επιβιώσει στον χώρο του θεάματος και, παράλληλα, να γράψει ένα δικό της θεατρικό έργο. Πρόκειται να περάσει από ακρόαση για ένα διαφημιστικό, αλλά είναι και αποφασισμένη να ζήσει μια ερωτική ιστορία σαν παραμύθι, γιατί μέχρι τώρα η ζωή της είναι γεμάτη από άτυχες ερωτικές ιστορίες, ή καλύτερα... συμφορές. Περιμένει το θαύμα, που θα τη σώσει ή καλύτερα δύο θαύματα: κάποιον να ερωτευθεί και μια επιτυχία στην καριέρα της. Στην ακρόαση δεν νιώθει καλά, δεν είναι η μέρα της. Είναι κουρασμένη. Μόλις έχει επιστρέψει από την κηδεία του μόνου ατζέντη που την πίστεψε ποτέ, και μιλάει σχεδόν σαν σε παραλήρημα...
Κι εκεί που νιώθει πάλι την απόρριψη να της χτυπάει την πόρτα, εμφανίζεται ο σκηνοθέτης και παραγωγός Βίτο Πινιόλι και τη διαβεβαιώνει πως το ταλέντο της είναι πρωτότυπο, λίγο τρελό, αλλά... ξεχωριστό. Και της κλείνει κι άλλη ακρόαση. Και εκείνη αποφασίζει να τον κατακτήσει, να τον αποπλανήσει, κρατώντας τον όμηρο στο διαμέρισμά της, για ένα απόγευμα, μια νύχτα, μια ολόκληρη ζωή…
«Από αυτόν τον ιδιότυπο “πλανήτη” του θεάματος»
Όπως εξηγούσε ο μεταφραστής του έργου, Μάριος Πλωρίτης: «Το “στίγμα” του “Ήρθες και θα μείνεις” θα μπορούσε να περιγραφεί θεματικά: “Ένα έργο από ανθρώπους του θεάματος, με ανθρώπους του θεάματος, γύρω από τη ζωή ανθρώπων του θεάματος” ή αριθμητικά: “Ένα έργο, γραμμένο από δύο (συγγραφείς), με δύο (πρόσωπα), για δύο (πρωταγωνιστές) και - πιστεύουμε - για πάμπολλους θεατές”. Εύκολο να το λες, αλλά δύσκολο να το πραγματοποιήσεις, να κρατήσεις το ενδιαφέρον του κοινού για δύο ώρες, με δύο μόνο πρόσωπα στη σκηνή.
Το συγγραφικό δίδυμο Ρενέ Τέιλορ και Τζόζεφ Μπολόνια, που “τόλμησαν” να γράψουν αυτό το θεατρικό ντουέτο, είχαν την πρόνοια να αντλήσουν το θέμα και τα πρόσωπά του από έναν κόσμο, που τον ξέρουν καλά: τον κόσμο του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, όπου θητεύουν οι ίδιοι χρόνια τώρα, τόσο ως συγγραφείς, όσο και ως ηθοποιοί.
Οι δύο ήρωες - δηλαδή, αντιήρωες - του έργου προέρχονται από αυτόν τον ιδιότυπο “πλανήτη” του θεάματος, όπου αμέτρητοι άνθρωποι, ταλαντούχοι και μη, παλεύουν όχι μόνο για τον δύσκολο επιούσιο, αλλά για την πολύ πιο δύσκολη επιτυχία και καθιέρωση, που ακόμα και όταν έρχεται, δεν φέρνει πάντα “γλυκό ψωμί”. Μέσα σε αυτόν τον κόσμο, η Λώρα και ο Βίτο του έργου έρχονται να συνεχίσουν την πανάρχαια “μάχη των φύλων”, που τόσο άγρια δραματοποίησε ο Στρίντμπεργκ και που ο Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω δίνει τη χιουμοριστική περίληψή της: “Είναι αλήθεια πως η γυναίκα περιμένει τον άντρα. Αλλά τον περιμένει, όπως η αράχνη τη μύγα...”.
Τόσο το πλαίσιο, όσο και τη μάχη των προσώπων, οι συγγραφείς τα είδαν από την εύθυμη πλευρά τους. Έτσι, που το έργο τους χαρακτηρίστηκε από την κριτική “τρελό ρομάντζο” και “σπαρταριστά εξωφρενικό”. Αλλά πίσω από τη διασκεδαστική όψη του, προβαίνει η ανταύγεια του αγώνα για την επιβίωση και της αγωνίας για επιτυχία μέσα σε μια ανελέητη αρένα... η ατέλειωτη διελκυστίνδα της ζωτικής ανάγκης για αγάπη και έρωτα και του φόβου για τον έρωτα και την αγάπη.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης, σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια: Γρηγόρης Βαλτινός, σκηνικά: Διονύσης Χριστοφιλογιάννης, κοστούμια: Γιώργος Σεγρεδάκης, φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα, βοηθός σκηνοθέτη: Χαρά Μπαλτά, φωτογραφίες: Ρούλα Ρέβη, παραγωγή: Θέασις - Δράσεις Πολιτισμού. Παίζουν: Γρηγόρης Βαλτινός, Ζέτα Μακρυπούλια, συμμετέχει: Στάθης Νικολαΐδης.
Πληροφορίες
Θέατρο Ιλίσια: Παπαδιαμαντοπούλου 4 & Βασιλίσσης Σοφίας - Αθήνα (στάση Μετρό: Μέγαρο Μουσικής - γραμμή 3), τηλ.: 210 7210045 και 210 7216317. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη και Κυριακή: 19.30, Παρασκευή: 21.15, Σάββατο: 18.15 και 21.15. Διάρκεια παράστασης: 2 ώρες (με διάλειμμα). Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη και Πέμπτη: γενική είσοδος: 16 ευρώ, Παρασκευή, Σάββατο βράδυ και Κυριακή: πλατεία: 18 ευρώ, εξώστης: 16 ευρώ, Σαββάτο λαϊκή: 14 ευρώ, φοιτητικό (όλες τις ημέρες): 12 ευρώ, ειδικές τιμές σε γκρουπ και συλλόγους.
naftemporiki.gr