Σε μεγάλη ναυτική τραγωδία εξελίσσεται το δυστύχημα με το επιβατηγό πλοίο «Norman Atlantic», καθώς ο πραγματικός αριθμός των αγνοουμένων παραμένει άγνωστος, ενώ μέχρι αργά χθες το βράδυ οι νεκροί είχαν φθάσει τους δέκα.
Από την έντυπη έκδοση
Σε μεγάλη ναυτική τραγωδία εξελίσσεται το δυστύχημα με το επιβατηγό πλοίο «Norman Atlantic», καθώς ο πραγματικός αριθμός των αγνοουμένων παραμένει άγνωστος, ενώ μέχρι αργά χθες το βράδυ οι νεκροί είχαν φθάσει τους δέκα.
Η διαχειρίστρια εταιρεία ΑΝΕΚ, προκειμένου να διακριβωθεί ο ακριβής αριθμός των επιβαινόντων στο πλοίο προχώρησε σε επανέλεγχο των εισιτηρίων και διόρθωσε την αρχική λίστα των επιβατών και πληρώματος που είχε δοθεί στο ελληνικό υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, δίνοντας 474 άτομα επιβαίνοντες (επιβάτες και πλήρωμα) αντί των αρχικών 478.
Οπως διευκρινίσθηκε στη «Ν», από τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι τρία άτομα είχαν βγάλει διπλό εισιτήριο για να έχουν ολόκληρη καμπίνα, ένα άτομο έβγαλε εισιτήριο αλλά τελικά δεν επιβιβάστηκε, ενώ ένα μέλος του πληρώματος δεν ακολούθησε το πλοίο. Ενα ακόμη μέλος του πληρώματος κράτησε στο πλοίο τη σύζυγό του που την είχε μαζί του από προηγούμενο ταξίδι, χωρίς να τη δηλώσει πάλι.
Συνεπώς η προσθαφαίρεση δίνει ένα νέο αριθμό 474 επιβαινόντων. Παράλληλα, οι Ιταλοί αρχικά έδωσαν ως διασωθέντες 432 άτομα, ενώ στη συνέχεια έκαναν λόγο για 427. Επίσης, μετά τις 10 το βράδυ ανακοίνωσαν ότι οι νεκροί της ναυτικής τραγωδίας έφθασαν ήδη τους δέκα. Με βάση τους 432 διασωθέντες και τους δέκα νεκρούς, οι αγνοούμενοι είναι τουλάχιστον 32. Ωστόσο, άλλες πληροφορίες έκαναν λόγο ότι μεταξύ των διασωθέντων είναι και δύο λαθρομετανάστες, συνεπώς ο αριθμός των αγνοουμένων μπορεί να είναι μεγαλύτερος με βάση τις λίστες των επιβατών και κυμαίνεται από 32 μέχρι και 39 τουλάχιστον.
Ο Ελληνας υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης περίμενε πάντως από τον Ιταλό ομόλογό του την πλήρη λίστα των διασωθέντων, προκειμένου να γίνει η διασταύρωση με τη λίστα επιβαινόντων της ακτοπλοϊκής εταιρείας.
H επιχείρηση διάσωσης
Επισήμως, πάντως, γύρω στις 6 το απόγευμα, σύμφωνα με ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος, το αρμόδιο Κέντρο Ερευνας και Διάσωσης της Ρώμης δημοσιοποίησε ότι ολοκληρώθηκε η επιχείρηση περισυλλογής των επιβαινόντων από το κατάστρωμα του «Norman Atlantic». Το RCC ROME, το οποίο και έχει την ευθύνη διεξαγωγής της επιχείρησης, δήλωνε μέχρι εκείνη τη στιγμή τη διάσωση 432 ατόμων, επιβατών και πληρώματος. Οι έρευνες στο εσωτερικό του πλοίου συνεχίζονταν από ειδικά εκπαιδευμένα στελέχη της Ιταλικής Ακτοφυλακής.
Επίσης τα Κέντρα Ερευνας και Διάσωσης των δύο Ακτοφυλακών (ελληνικής και ιταλικής) βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία για τη διασταύρωση της λίστας των επιβατών του πλοίου, όπως αυτή έχει δοθεί από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, με τη λίστα των διασωθέντων, όπως αυτή έχει δοθεί από το Κέντρο Ερευνας και Διάσωσης της Ρώμης, προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπάρχουν αγνοούμενοι.
Από το Λιμενικό Σώμα ανακοινώθηκε ακόμη ότι στη Ρώμη μετέβη ήδη ο γενικός επιθεωρητής του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής, ενώ από το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος έχει προταθεί και η αποστολή ειδικού κλιμακίου της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και του Λιμενικού Σώματος, προκειμένου να ενισχύσουν τις έρευνες εντός του πλοίου.
Στην ευρύτερη περιοχή παρέμειναν τέσσερα ελικόπτερα των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, το αεροσκάφος ΑC του Λιμενικού Σώματος, ένα ελικόπτερο τύπου Dauphin του Λιμενικού Σώματος, καθώς και η φρεγάτα Ναυαρίνο του Πολεμικού Ναυτικού για να συνδράμουν στις έρευνες.
Παράλληλα, αργά το βράδυ από το αρμόδιο Κέντρο Ερευνας και Διάσωσης της Ρώμης επιβεβαιώθηκε ότι ο μέχρι στιγμής αριθμός θανόντων από την επιχείρηση διάσωσης του Ε/Γ-Ο/Γ «Norman Atlantic» ανέρχεται στους δέκα. Πέραν της ταυτότητας του ενός που έχει ήδη ανακοινωθεί, περαιτέρω στοιχεία για τους εννιά θανόντες δεν είχαν ακόμα ταυτοποιηθεί.
Στην Ελλάδα οι διασωθέντες
Να σημειωθεί ακόμη ότι με το επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «Cruise Europa» των Μινωικών Γραμμών μεταφέρθηκαν χθες στα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Πάτρας 69 Ελληνες διασωθέντες του «Norman Atlantic». Για την εξυπηρέτησή τους είχε κινητοποιηθεί η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και όλοι οι συναρμόδιοι φορείς.
Επιπλέον άλλοι 43 επιβάτες του τραγικού πλοίου επιβιβάσθηκαν σε μεταγωγικό αεροσκάφος C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας από το Λέτσε και το Μπάρι της Ιταλίας και μεταφέρθηκαν στην αεροπορική βάση Ελευσίνας. Από τους 43 συνολικά πολίτες, οι 40 είναι Ελληνες και οι τρεις αλλοδαποί.
Ανακοίνωση της ΑΝΕΚ
Στο μεταξύ, με ανακοίνωσή της στο Χρηματιστήριο η ΑΝΕΚ σημείωσε μεταξύ άλλων ότι έχει ναυλώσει το πλοίο από την ιταλική εταιρεία «VISEMAR di Navigazione S.R.l.». Στο πλοίο είχαν διενεργηθεί όλες οι απαιτούμενες κατά νόμο επιθεωρήσεις και είχε εφοδιασθεί με όλα τα πιστοποιητικά ασφαλείας σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες ασφαλείας, προκειμένου να αποπλεύσει από τον λιμένα Πατρών.
Στην ανακοίνωση προστίθεται ακόμη ότι δεδομένου ότι το πλοίο δεν αποτελεί περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας και ότι η εταιρεία στο πλαίσιο της ως άνω ναύλωσης έχει προβεί σε πλήρη ασφαλιστική κάλυψη, εκτιμάται ότι δεν θα επέλθει σημαντική επίπτωση στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας.
Πλήρως ασφαλισμένο το πλοίο για αστική ευθύνη
Το πλοίο «Norman Atlantic» ναυπηγήθηκε το 2009 και είναι πλήρως ασφαλισμένο σε ό,τι αφορά την κάλυψη αστικής ευθύνης έναντι επιβατών και πληρώματος στο νορβηγικό Gard P&I Club. Επίσης, ένα επασφάλιστρο σε ό,τι αφορά την αστική ευθύνη επιβατών έχει καταβάλει και η ΑΝΕΚ.
Παράλληλα, σε ό,τι αφορά το σκαρί του πλοίου (hull and machinery) είναι ασφαλισμένο έναντι 40 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχει και κάλυψη υπεραξίας που ανεβάζει τη συνολική ασφαλισμένη αξία του πλοίου στα 67 εκατ. ευρώ. Το πλοίο είναι ασφαλισμένο στη Societa Italiana Assicurazioni e Riassicurazioni (SIAT) για το 43% της κάλυψης hull and machinery Hall και το 77,5% της επέκτασης της ασφαλιστικής κάλυψης. Στην ασφάλιση συμμετέχει επίσης η Generali κατά 30,25% στην κάλυψη Hall και με 4,25% η ασφαλιστική Ariscom. Επίσης στην ασφαλιστική κάλυψη συμμετέχουν συνδικάτα των Lloyds, η Swiss Re και η Mapfre της Ισπανίας.
Οπως εκτιμούν ασφαλιστικοί παράγοντες, το πλοίο μπορεί να χαρακτηριστεί ως «constructive total loss» (τεκμαρτή ολική απώλεια) εάν εκτιμηθεί ότι το κόστος επισκευής του είναι μεγαλύτερο από την ασφαλισμένη αξία του. Σύμφωνα με το Tradewinds, η εισαγγελία του Μπάρι έχει ξεκινήσει ποινική έρευνα για ενδεχόμενες ανθρωποκτονίες.
Εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας Visemar di Navigazione, μέλος του Ομίλου Visentini, δήλωσε ότι η εταιρεία εμπιστεύεται τις ανακριτικές αρχές προκειμένου να διερευνηθούν τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος. Επίσης υπερασπίστηκε την αξιοπλοΐα του πλοίου, καθώς έφερε όλα τα απαιτούμενα πιστοποιητικά.
Οι έλεγχοι που έχει υποστεί το πλοίο έχουν επιβεβαιώσει ότι βρίσκεται σε πλήρες λειτουργικό καθεστώς, είπε στα ιταλικά μέσα ενημέρωσης. Υπήρξε μια ελαφριά δυσλειτουργία σε μία από τις πόρτες πυρασφάλειας με τον αριθμό 112, η οποία επιδιορθώθηκε άμεσα, πρόσθεσε.
Ερωτήματα
Σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) υπογραμμίζει ότι «πρέπει να επακολουθήσει σοβαρός, ουσιαστικός και επισταμένος έλεγχος για να διαπιστωθούν οι αιτίες που δημιούργησαν το σοβαρότατο αυτό ναυτικό ατύχημα. Οπως επίσης πρέπει να ελεγχθεί η λειτουργία όλων των μέσων ασφαλείας του πλοίου, μέσα πυρόσβεσης, σωστικά μέσα κ.λπ.».
Πρέπει, προσθέτει η ΠΕΝΕΝ, να ελεγχθούν μια σειρά καταγγελίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας και αναφέρονται στο ιστορικό του πλοίου, αλλά και σε διαπιστωμένες παραλείψεις που καταγράφηκαν σε ελέγχους των εποπτικών και ελεγκτικών αρχών στην Ελλάδα και αφορούσαν την προβληματική λειτουργία στην πυρασφάλεια, στα συστήματα κινδύνου, στα σωστικά μέσα κ.λπ.
Παράλληλα το τραγικό αυτό ναυτικό δυστήχημα ανέδειξε, σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ, την ανάγκη η επάνδρωση ιδιαίτερα των επιβατηγών πλοίων να μη γίνεται με όρους έκπτωσης της ανθρώπινης ζωής, με όρους την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των πλοίων και των ναυτιλιακών εταιρειών, με όρο την αυξημένη κερδοφορία του εφοπλιστικού κεφαλαίου.
Ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν με ακρίβεια έθεσε η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ). Η ναυτεργατική οργάνωση ζητεί να διερευνηθούν οι πραγματικές αιτίες της πυρκαγιάς, αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης, αν υπήρχε η αναγκαία στεγανότητα του πλοίου και γιατί δεν έγινε δυνατόν να αντιμετωπιστεί η πυρκαγιά από την αρχή.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]