Η αποσύνδεση του νέου λυκείου από τις πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένας από τους στόχους που τέθηκαν. Περιορίστηκε, όμως, μόνο στο εξεταστικό. Μέχρι το 2011 όλοι οι τελειόφοιτοι λυκείου ήταν υποχρεωμένοι να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις για να αποκτήσουν το απολυτήριο του λυκείου. Το 2011 επετράπη σε όσους ήθελαν να αποκτήσουν το απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις, χωρίς να συμμετάσχουν στις πανελλήνιες. Φυσικά, αποκλείονταν από την εισαγωγή τους στις ανώτατες σχολές, τη χρονιά που αποκτούσαν το απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις.
Η αποσύνδεση του νέου λυκείου από τις πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένας από τους στόχους που τέθηκαν. Περιορίστηκε, όμως, μόνο στο εξεταστικό. Μέχρι το 2011 όλοι οι τελειόφοιτοι λυκείου ήταν υποχρεωμένοι να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις για να αποκτήσουν το απολυτήριο του λυκείου. Το 2011 επετράπη σε όσους ήθελαν να αποκτήσουν το απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις, χωρίς να συμμετάσχουν στις πανελλήνιες. Φυσικά, αποκλείονταν από την εισαγωγή τους στις ανώτατες σχολές, τη χρονιά που αποκτούσαν το απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις.
Με το νέο λύκειο οι μαθητές δίνουν εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα στο σχολείο και μετά, αφού αποκτήσουν το απολυτήριο λυκείου δίνουν εξετάσεις για την εισαγωγή τους στις ανώτατες σχολές. Είναι σωστό να διαχωρίζονται οι εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων που είναι οι εξετάσεις για την απόκτηση του απολυτηρίου από τις εισαγωγικές εξετάσεις που αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων. Δεν αρκεί, όμως, για να επιτευχθεί ο διαχωρισμός του λυκείου από τις εισαγωγικές εξετάσεις.
Αν το λύκειο δεν οδηγεί μόνο στις ανώτατες σχολές, τότε πρέπει να δίνει προοπτική και στα παιδιά που θέλουν να τελειώσουν το λύκειο και δεν επιθυμούν την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δυστυχώς, όμως, δεν δίνει σ' αυτά τα παιδιά τα απαραίτητα εφόδια, ώστε να μπορέσουν να βγουν στη ζωή ή να συνεχίσουν την επαγγελματική τους κατάρτιση σε ένα ΙΕΚ. Αντίθετα τα υποχρεώνει να επιλέξουν μαθήματα προσανατολισμού που οδηγούν στις ανώτατες σχολές. Το πρόβλημα υπήρχε και με το ισχύον σύστημα, αλλά όχι μόνο δεν αντιμετωπίστηκε με το νέο λύκειο, αλλά, αντίθετα, οξύνεται.
Μέχρι τώρα η Γ Λυκείου περιλαμβάνει 19ώρες μαθήματα γενικής παιδείας και 12ώρες κατεύθυνσης. Δηλαδή οι ώρες γενικής παιδείας είναι περισσότερες. Αυτό δημιουργεί το πρόβλημα ότι οι μαθητές που επικεντρώνονται στην εισαγωγή τους στις ανώτατες σχολές αδιαφορούν για τα μαθήματα γενικής παιδείας. Στο νέο λύκειο η κατάσταση αντιστρέφεται, αφού τα μαθήματα προσανατολισμού διδάσκονται 20 ώρες και 6 ώρες η Γλώσσα και η Λογοτεχνία που αποτελούν πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα μας κάνουν 26 ώρες την εβδομάδα και μένουν μόνο 7 ώρες μαθήματα γενικής παιδείας.
Είναι προφανές ότι οι μαθητές που δεν θέλουν να συνεχίσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν θα έχουν ενδιαφέρον για τα μαθήματα προσανατολισμού, που θα διδάσκονται σε υψηλό επίπεδο, αφού οι ώρες διδασκαλίας είναι πολλές. Τα παιδιά αυτά δηλαδή, θα υποχρεωθούν να διδαχθούν είτε Αρχαία Ελληνικά 10 ώρες την εβδομάδα (2 ώρες κάθε μέρα) είτε Μαθηματικά ή Βιολογία 8 ώρες την εβδομάδα. Θα διδάσκονται ακόμη και τα υπόλοιπα μαθήματα των ομάδων προσανατολισμού, που έχουν αποφασίσει ότι δεν τους ενδιαφέρουν.
Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι αυτά τα παιδιά θα βαριούνται στα μαθήματα, αφού η Γ Λυκείου είναι σχεδιασμένη, σχεδόν αποκλειστικά, με στόχο τις εισαγωγικές εξετάσεις. Θα μπορούσε, όμως, να υπάρχει ακόμη μία ομάδα προσανατολισμού, που θα στόχευε στην απόκτηση του απολυτηρίου λυκείου και θα εφοδίαζε όσους την ακολουθούσαν με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτούνται για να ακολουθήσουν μια καριέρα υπαλλήλου γραφείου. Θεωρώ προφανές ότι για να εργαστεί κάποιος ως ταμίας σε τράπεζα, για παράδειγμα, δεν χρειάζεται να είναι πτυχιούχος. Θα μπορούσε, λοιπόν, να μαθαίνει λίγη λογιστική, πολύ πληροφορική (χειρισμό πληκτρολογίου), ξένες γλώσσες και ότι άλλο είναι χρήσιμο για να έχει την υποδομή να εργαστεί ως υπάλληλος γραφείου ή να συνεχίσει την εκπαίδευσή του σε κάποιο ΙΕΚ και να μάθει ένα επάγγελμα.
Τέτοια δυνατότητα δεν δίνεται σε όσους επιθυμούν να τελειώσουν το γενικό λύκειο και να μη σπουδάσουν. Πρέπει να πάνε σε ΕΠΑ.Λ. (Επαγγελματικό Λύκειο) και αυτό πρέπει να το αποφασίσουν το αργότερο μέχρι το τέλος της Α Λυκείου, (χρονικό όριο να αλλάξουν τύπο λυκείου) χωρίς να χάσουν τη χρονιά τους και να ψάξουν να βρουν ένα ΕΠΑ.Λ. στο οποίο θα υπάρχει η ειδικότητα του τομέα διοίκησης και οικονομίας, που τους ενδιαφέρει. Δεν λειτουργούν, όμως, σε όλα τα ΕΠΑΛ οι ειδικότητες του τομέα διοίκησης και οικονομίας. Η αλλαγή θα είναι δύσκολη και δεν θα την κάνουν οι περισσότεροι από όσους θα ήθελαν.
Θα έχουμε, λοιπόν, από του χρόνου, που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το νέο λύκειο πολλούς μαθητές να πλήττουν αφόρητα, διδασκόμενοι αντικείμενα που δεν τους ενδιαφέρουν και δεν τους χρειάζονται. Και είναι μεγάλος ο αριθμός τους: 19.500 ήταν φέτος όσοι δεν πέτυχαν σε καμία σχολή και περίπου 12.000 όσοι πήραν το απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις. Πρέπει, δηλαδή, να είναι συνολικά γύρω στους 20.000 μαθητές, αυτοί που θα ενδιαφέρονταν για μία ομάδα προσανατολισμού που θα οδηγούσε μόνο στο απολυτήριο λυκείου. Αρκετά μεγάλος αριθμός, για να τον αγνοούμε...
ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ
Μαθηματικός - ερευνητής