Πολιτιστικά
Πέμπτη, 20 Νοεμβρίου 2014 14:26

Θριαμβευτική παγκόσμια πρώτη για την «Φόνισσα»

Η παγκόσμια πρεμιέρα της «Φόνισσας» ολοκληρώθηκε χθες με τρόπο αντάξιο των μεγάλων προσδοκιών που είχε δημιουργήσει. Όρθιοι, συγκινημένοι θεατές φώναζαν μπράβο και χειροκροτούσαν με πάθος, στην κατάμεστη αίθουσα Α. Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής.

Η παγκόσμια πρεμιέρα της «Φόνισσας» ολοκληρώθηκε χθες με τρόπο αντάξιο των μεγάλων προσδοκιών που είχε δημιουργήσει. Όρθιοι, συγκινημένοι θεατές φώναζαν μπράβο και χειροκροτούσαν με πάθος, στην κατάμεστη αίθουσα Α. Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής.

Μια βραδιά σταθμός για την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), της οποίας ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Μύρων Μιχαηλίδης, τρία χρόνια πριν, ανέθεσε στον Γιώργο Κουμεντάκη να συνθέσει την όπερα «Η Φόνισσα», πάνω στο ομώνυμο αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Ο συνθέτης Γιώργος Κουμεντάκης πήγε ένα βήμα πιο πέρα το προσωπικό του ιδίωμα και συνέθεσε μια σύγχρονη όπερα με αναφορές και επιρροές από την ελληνική μουσική παράδοση, επιχειρώντας μια «καταγραφή» του ψυχικού τοπίου της «Φόνισσας», υπηρετώντας απόλυτα τον πνεύμα του παπαδιαμαντικού λόγου.

Τα «πάθια» της Φραγκογιαννούς συνομίλησαν με την φύση της Σκιάθου

Ο λιμπρετίστας Γιάννης Σβώλος συμπύκνωσε την ιστορία της «Φόνισσας» στα ουσιώδη,  κρατώντας ατόφιο τον λόγο του Παπαδιαμάντη και διανθίζοντάς τον με παραδοσιακά μοιρολόγια από την Ήπειρο και την Κρήτη. Ο μαέστρος Βασίλης Χριστόπουλος ανέδειξε τη σύνθεση του Κουμεντάκη  προβάλλοντας κάθε πτυχή της μουσικής του, ενώ έφερε εις πέρας το τιτάνιο έργο του συντονισμού της Ορχήστρας με τα τέσσερα Χορωδιακά Σύνολα, τα μουσικά όργανα επί σκηνής και τους σολίστες.

Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη, άφησε τον πρώτο ρόλο στην μουσική και καθοδηγήθηκε από τις «αόρατες υποδείξεις» του παπαδιαμαντικού λόγου. Το σκηνικό και τα κοστούμια (σε συνεργασία με την Ιωάννα Τσάμη) του Πέτρου Τουλούδη συνέθεσαν έναν σκοτεινό, υπόγειο, ενοχικό και γήινο κόσμο, όπου τα «πάθια» της Φραγκογιαννούς συνομίλησαν με την φύση της Σκιάθου. Οι φωτισμοί του Βινίτσιο Κέλι δημιούργησαν συγκλονιστικές ατμόσφαιρες, φέρνοντας τους εφιάλτες της «Φόνισσας» σε πρώτο πλάνο.

Ερμηνεία με εσωτερικότητα και δύναμη

Τον «τεραστίων διαστάσεων» ρόλο της «Φόνισσας» ερμήνευσε σπαρακτικά, με εσωτερικότητα και δύναμη, η μέτζο σορπάνο Ειρήνη Τσιρακίδου, ενώ την πλαισίωσαν μονωδοί της ΕΛΣ.

Τα τέσσερα χορωδιακά σύνολα σημείωσαν εξαιρετική επίδοση. Η ανδρική και η γυναικεία Χορωδία της ΕΛΣ, υπό την διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου, η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, υπό την διεύθυνση της Μάτας Κατσούλη, αλλά και το πολυφωνικό σύνολο δημιούργησαν το «εφιαλτικό -ηχητικό- σύμπαν» της Φραγκογιαννούς. Η Ορχήστρα της ΕΛΣ ερμήνευσε με πάθος και μεγάλη δύναμη την μουσική του Γιώργου Κουμεντάκη.

Επόμενες παραστάσεις στις 21, 23 και 26 Νοεμβρίου.

naftemporiki.gr