Οι απαιτήσεις του παγκοσμίου εμπορίου έχουν τετραπλασιάσει τον αριθμό πλοίων στους ωκεανούς του πλανήτη από το 1992, σύμφωνα με νέα μελέτη, η οποία παράλληλα αποκαλύπτει πως παράνομη αλιεία λαμβάνει χώρα σε προστατευόμενες ζώνες του Ινδικού Ωκεανού.
Οι απαιτήσεις του παγκοσμίου εμπορίου έχουν τετραπλασιάσει τον αριθμό πλοίων στους ωκεανούς του πλανήτη από το 1992, σύμφωνα με νέα μελέτη, η οποία παράλληλα αποκαλύπτει πως παράνομη αλιεία λαμβάνει χώρα σε προστατευόμενες ζώνες του Ινδικού Ωκεανού.
«Με έκπληξη διαπιστώσαμε πως μέσα σε είκοσι χρόνια ο αριθμός των πλοίων τετραπλασιάστηκε, γεγονός που δείχνει την πίεση που ασκούμε στους ωκεανούς», δήλωσε ο Ζαν Τουρνάντρ, ωκεανογράφος του Γαλλικού Ινστιτούτου Θαλάσσιας Έρευνας (IFREMER) και επικεφαλής της μελέτης.
Το μεγαλύτερο μερίδιο σε αυτή την αύξηση οφείλεται στα φορτηγά πλοία, κυρίως στις πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς του Ινδικού Ωκεανού και της Θάλασσας της Νότιας Κίνας. Επίσης στην Αραβική Θάλασσα και τον Κόλπο της Βεγγάλης ο μέσος όρος πλοίων αυξήθηκε κατά περισσότερο από 300 τοις εκατό, ενώ αυξήσεις σημειώθηκαν και στη Μεσόγειο, την Ερυθρά Θάλασσα και τη Δυτική Ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών, σύμφωνα με τη μελέτη. Αντίθετα η πειρατεία στα ανοιχτά της Σομαλίας έχει ρίξει κατακόρυφα το πέρασμα πλοίων στην περιοχή από το 2006.
Τα φορτηγά πλοία στηρίζουν περίπου 90 τοις εκατό του παγκοσμίου εμπορίου, σύμφωνα με στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών. Τα περισσότερα εξ αυτών χρησιμοποιούν τις κύριες στρατηγικές οδούς, οι οποίες επιβαρύνονται περισσότερο καθώς εξυπηρετούν ολοένα και περισσότερα αλλά και μεγαλύτερα πλοία. Το 2000 το μεγαλύτερο φορτηγό πλοίο μπορούσε να μεταφέρει 8.000 κοντέινερ, ενώ το 2013 η μεγαλύτερη χωρητικότητα ξεπέρασε τα 18.000 κοντέινερ.
Η ομάδα του Τουρνάντρ χρησιμοποίησε δεδομένα από υψόμετρα επτά διαφορετικών δορυφόρων για να καταγράψουν την αύξηση της κυκλοφορίας σε αυτές τις διαδρομές, αλλά και τις αρνητικές τους συνέπειες στο περιβάλλον.
Κατά τη διάρκεια της περιόδου που κάλυψε η μελέτη, οι εκπομπές διοξειδίου του αζώτου αυξήθηκαν ιδιαίτερα κατά μήκος της πολυσύχναστης διαδρομής από την Ερυθρά Θάλασσα προς την Ασία, καθώς και από την Ασία προς το Κέιπ Τάουν, σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα. Η μεγαλύτερη αύξηση εκπομπών διοξειδίου του αζώτου ήταν 50 τοις εκατό σε σχέση με το 1997 και σημειώθηκε στη διαδρομή Σρι Λάνκα-Σουμάτρα-Κίνα.
Άλλες αρνητικές επιδράσεις της αυξανόμενης θαλάσσιας κυκλοφορίας περιλαμβάνουν ρύπανση της ατμόσφαιρας, ηχητική ρύπανση των ωκεανών, πετρελαιοκηλίδες και εξάπλωση επιθετικών ειδών, καταλήγει η μελέτη.