Πολιτιστικά
Δευτέρα, 13 Οκτωβρίου 2014 14:54

Αμφίπολη: Βασιλικό τάφο «δείχνει» το ψηφιδωτό, αναφέρουν τα διεθνή ΜΜΕ

Τη μοναδικότητα του μνημείου στην αρχαία Αμφίπολη επιβεβαιώνουν τα ευρήματα που έρχονται σταδιακά στο φως. Μετά τις Σφίγγες και τις Καρυάτιδες, το απαράμιλλης τέχνης ψηφιδωτό εντυπωσιάζει, όχι μόνο τους ειδικούς, αλλά ολόκληρο τον κόσμο.

Τη μοναδικότητα του μνημείου στην αρχαία Αμφίπολη επιβεβαιώνουν τα ευρήματα που έρχονται σταδιακά στο φως. Μετά τις Σφίγγες και τις Καρυάτιδες, το απαράμιλλης τέχνης ψηφιδωτό εντυπωσιάζει, όχι μόνο τους ειδικούς, αλλά ολόκληρο τον κόσμο, γεννώντας παράλληλα την ελπίδα πως οι αρχαιολόγοι βρίσκονται κοντά στην αποκάλυψη του μεγάλου μυστικού του τύμβου.

Μεγαλοπρεπές, εντυπωσιακό, περίπλοκο είναι μερικές από τις λέξεις με τις οποίες ο διεθνής Τύπος περιγράφει το μοναδικής τέχνης ψηφιδωτό που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στην Αμφίπολη, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στον δαφνοστεφανωμένο άνδρα και τον ρόλο του θεού Ερμή.

«Δύο ημέρες αφότου επιβεβαιώθηκε ότι οστά που βρέθηκαν στη βόρεια Ελλάδα ανήκουν στον πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Φίλιππο Β΄, οι αρχαιολόγοι που σκάβουν τον τάφο της Αμφίπολης αποκάλυψαν ένα περίπλοκο ψηφιδωτό δάπεδο που μπορεί να αποτελεί δείγμα ότι πρόκειται για έναν ακόμη βασιλικό μακεδονικό τάφο», σημειώνει ο Guardian.

Το Discovery αναφέρει: «Ένα μεγάλο κομμάτι εκπληκτικού μωσαϊκού δαπέδου, που δείχνει άρμα σε κίνηση, ανακαλύφθηκε στο ταφικό σύμπλεγμα της Αμφίπολης στη βόρεια Ελλάδα. Φιλοτεχνημένο από μικρές άσπρες, μαύρες, μπλε, κόκκινες, γκρι και κίτρινες ψηφίδες το μωσαϊκό ήρθε στο φως όταν οι αρχαιολόγοι υπό την καθοδήγηση της Κατερίνας Περιστέρη αφαίρεσαν χώμα από τον δεύτερο θάλαμο του τύμβου, πίσω από τις πελώριες Καρυάτιδες».

«Το χρωματιστό μωσαϊκό χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα. Καλύπτει όλο το πάτωμα του θαλάμου και δείχνει ένα άρμα σε κίνηση», συμπληρώνει το Discovery, το οποίο φιλοξενεί την άποψη της αρχαιολόγου Ντόροθι Κινγκ, η οποία έγραψε στο ιστολόγιό της: «Η φιγούρα είναι ξεκάθαρα ο Ερμής και είναι εμφανές από τα διακριτικά του, μία τυπική εικονογράφηση, συνήθης στους μακεδονικούς τάφους. Αλλά ποιος είναι ο γενειοφόρος άνδρας στο άρμα που οδηγεί ο Ερμής; Η απεικόνιση αυτή μου δείχνει ότι πρόκειται για τον Φίλιππο Β΄», λέει η Κινγκ, καθώς ο γενειοφόρος με το δάφνινο στεφάνι φαίνεται σε στάση προφίλ, με τη δεξιά πλευρά του προσώπου του να είναι κρυμμένη.

«Ο Φίλιππος έχασε το δεξί του μάτι, αλλά είχε κερδίσει επίσης δάφνινο στεφάνι στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Πιθανώς είναι ο Φίλιππος Β΄ και τα άλογά του», προσθέτει, ενισχύοντας την άποψη ότι αυτός είναι ένας τάφος ή ένα ιερό που δοξάζει τον Αλέξανδρο. «Ο Φίλιππος Β΄ πέθανε και έτσι ο Αλέξανδρος έγινε ο Μέγας», σημειώνει η Κινγκ.

Το βρετανικό δίκτυο BBC γράφει για το μωσαϊκό το οποίο αποκάλυψαν οι αρχαιολόγοι στο τεράστιο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης: «Πρόκειται για ένα μωσαϊκό 3 μέτρων πλάτους και 4.5 μήκους που απεικονίζει έναν άνδρα με δάφνινο στεφάνι να οδηγεί ένα άρμα που σέρνεται από άλογα και καθοδηγείται από τον θεό Ερμή». To BBC τονίζει ότι ο τύμβος Καστά αποτελεί το μεγαλύτερο μνημείο του είδους που έχει βρεθεί ποτέ στην Ελλάδα και χρονολογείται στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ., ενώ δεν παραλείπει να παρουσιάσει και τις διάφορες απόψεις σχετικά με τον «ένοικο» του κτίσματος.

«Κάποιοι επιστήμονες θεωρούν ότι ο τάφος ανήκει σε κάποιο μέλος της οικογένειας του Μεγάλου Αλεξάνδρου - ίσως η μητέρα του Ολυμπιάδα ή η σύζυγός του Ρωξάνη - ή κάποιος άλλος Μακεδόνας ευγενής. Άλλοι, πάλι, πιστεύουν ότι μπορεί να είναι κενοτάφιο, μνημείο που έχει χτιστεί για πρόσωπο που έχει ταφεί αλλού», αναφέρει το βρετανικό δίκτυο.

«Θεός Ερμής! Μωσαϊκό αποκαλύφθηκε στον τάφο της Αμφίπολης», είναι ο τίτλος που δίνει το NBC στην αναφορά του στο εύρημα των Ελλήνων αρχαιολόγων, τονίζοντας στη συνέχεια τις πληροφορίες που δόθηκαν από το υπουργείο Πολιτισμού, όπως μεταδόθηκαν από το Associated Press, το τηλεγράφημα του οποίου αναδημοσίευσαν και άλλα δίκτυα και σελίδες όπως η Daily Mail, η NZ Herald, το Fox News, το ABC News και η Miami Herald.

naftemporiki.gr