Πολιτική
Τετάρτη, 12 Μαΐου 2004 21:03

Καραμανλής: Eίναι μεγάλα τα βάρη που μας κληροδότησε το χτες

«Εγκαινιάσαμε ήδη μια νέα πρακτική ευθύνης, διαλόγου και αναβάθμισης του Κοινοβουλίου. Για δεύτερη φορά, μέσα σε δύο μήνες από τις εκλογές, η Βουλή συζητά, σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων, με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, θέματα μείζονος εθνικής, οικονομικής και κοινωνικής σημασίας. Η πρακτική αυτή θα συνεχιστεί σταθερά και συστηματικά. Θα αναδεικνύουμε οι ίδιοι όποια προβλήματα προκύπτουν. Θα προκαλούμε οι ίδιοι συζητήσεις. Για όλα τα θέματα που αφορούν την πορεία του Τόπου μας. Για όλα τα ζητήματα που απασχολούν άμεσα τους πολίτες.

Ζήτησα ο ίδιος τη συζήτηση αυτή, για να πληροφορήσουμε, επίσημα και υπεύθυνα, τη Βουλή και τους πολίτες, για την πραγματική κατάσταση της Οικονομίας μας, όπως προκύπτει, από τις εκθέσεις διεθνών οργανισμών, την έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος, και τους ελέγχους που διενήργησε η Eurostat. Έχει σημασία να ξέρουμε την πραγματική κατάσταση της Οικονομίας. Έχει σημασία να ξέρουμε πού βρισκόμαστε, για να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τα προβλήματα, τις ανάγκες και τα αιτήματα της κοινωνίας. Έχει σημασία να προσεγγίζουμε υπεύθυνα την οικονομική πραγματικότητα, τα προβλήματα που υπάρχουν και τον τρόπο για την αντιμετώπισή τους. Αλλά και να αναδεικνύουμε τις προοπτικές που δημιουργούνται. Η ενημέρωση και ο διάλογος, αποτελούν γνώμονα λειτουργίας της Νέας Διακυβέρνησης. Τις επόμενες ημέρες ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών θα καλέσει την Επιτροπή Οικονομίας και Οικονομικών της Βουλής για εκτενή ενημέρωση, ανάλυση και συζήτηση, στην οποία (εφόσον χρειαστεί) θα κληθούν και οι αρμόδιοι τεχνοκράτες. Εγκαινιάζουμε (και με αυτόν τον τρόπο) μια νέα πρακτική για την προσέγγιση των προβλημάτων, για την ενημέρωση της Βουλής και των πολιτών.

Σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται να κρύβουμε τα προβλήματα. Και δεν πρόκειται να τα κρύβουμε γιατί είμαστε αποφασισμένοι να τα αντιμετωπίζουμε. Αυτή είναι η αποστολή μας. Αυτή είναι η υποχρέωσή μας. Αυτή είναι η αντίληψή μας για την άσκηση της πολιτικής.

Σήμερα, τα διαρθρωτικά προβλήματα της Οικονομίας είναι πράγματι πολλά.

Τα καθημερινά προβλήματα της κοινωνίας είναι μεγάλα.

- Η Χώρα μας (μαζί με την Πορτογαλία)έχει, δυστυχώς, το χαμηλότερο βιοτικό επίπεδο ανάμεσα στα 15 παλαιότερα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

- Η μακροχρόνια ανεργία είναι στα ύψη.

- Οι κοινωνικές και περιφερειακές ανισότητες είναι έντονες.

- Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών παραμένει σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα.

- Ο πληθωρισμός είναι ο δεύτερος υψηλότερος της Ευρωζώνης.

- Η ανταγωνιστικότητα παρουσιάζει (όλα τα τελευταία χρόνια) συνεχή υποχώρηση. Δεν ήμασταν απλά και μόνον τελευταίοι μεταξύ των ‘’15’’. Είμαστε πιο χαμηλά ακόμη και από κράτη που μόλις τώρα εντάχθηκαν στην Ε.Ε.

- Το δημοσιονομικό πρόβλημα, έχει προσλάβει εξαιρετικά σοβαρές διαστάσεις. Όχι μόνον δεν υπήρξε δημοσιονομική εξυγίανση (όπως δεσμευόταν η προηγούμενη Κυβέρνηση)αλλά αντιθέτως, εξαιτίας σειράς πράξεων και παραλείψεων, το πρόβλημα έγινε ακόμα πιο οξύ. Και ενώ δεν έφταναν αυτά, η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε επιδοθεί σε μια δαπανηρή και χαοτική προσπάθεια, με σκοπό την προσωρινή συγκάλυψή του. Ναι, η Οικονομία αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα. Ναι, υπάρχουν σοβαρές δυσκολίες. Ναι, είναι μεγάλα τα βάρη που μας κληροδότησε το χτες. Ακόμη πιο κατηγορηματικά όμως, μπορώ να πω ότι αισιοδοξούμε. Ναι, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα. Ναι, μπορούμε ν’ αλλάξουμε τα πράγματα. Ναι, μπορούμε να διασφαλίσουμε μια νέα, μια δυναμική και αισιόδοξη, προοπτική. Έχουμε γνώση των προβλημάτων. Έχουμε σχέδιο για την αντιμετώπισή τους. Έχουμε δυνατότητες. Η πολιτική αλλαγή σημαίνει αλλαγή και στην Οικονομία.

Συνεπείς στις δεσμεύσεις μας, ξεκινήσαμε, αμέσως μετά τις εκλογές (σε συνεργασία με τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τη Γενική Διεύθυνση ΙΙ και τη Eurostat) τη δημοσιονομική απογραφή. Ισχυρίστηκαν κάποιοι ότι η απογραφή οδηγεί σε ‘’επιτροπεία’’ της Χώρας από την Ε.Ε. Το πρόβλημα δεν είναι η απογραφή και η γνώση της πραγματικότητας. Το ερώτημα είναι ‘’πώς δημιουργήθηκε η ανάγκη για την απογραφή και ποιά είναι η αλήθεια;’’

Από την πρώτη στιγμή των ελέγχων διαπιστώθηκε ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα για το 2003 άγγιζε (αν δεν είχε ξεπεράσει) το 3% του ΑΕΠ. Βρισκόταν, δηλαδή, στο κρίσιμο όριο που θέτει το ‘’Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης’’ της Ε.Ε. Αντί πλεονάσματος, όπως υποσχόταν η προηγούμενη Κυβέρνηση, βρεθήκαμε στο ανώτατο κοινοτικό όριο ελλείμματος. Υπενθυμίζω ότι το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που κατάρτισε η προηγούμενη Κυβέρνηση το Δεκέμβριο του 2001 προέβλεπε για το 2003 πλεόνασμα 1% του ΑΕΠ. Ένα χρόνο αργότερα, η Κυβέρνηση, μετά από πίεση της Eurostat, μετέτρεψε την πρόβλεψή της, από πλεόνασμα, σε έλλειμμα 0,9% του ΑΕΠ. Το Μάρτιο υποστήριξε ότι το έλλειμμα ήταν 1,7% του ΑΕΠ.

Τώρα (σύμφωνα με την τελευταία ανακοίνωσή της) η Eurostat αναφέρει, ότι το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, για το 2003,διαμορφώθηκε στο 3,2% του ΑΕΠ. Πρόκειται για σοβαρή απόκλιση, η οποία προκύπτει (και το τονίζω) χωρίς οιανδήποτε αλλαγή στους λογιστικούς κανόνες που χρησιμοποιούσε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Οφείλεται, δηλαδή, στην πλασματική υπερδιόγκωση των εσόδων και στην απόκρυψη σημαντικών καταναλωτικών δαπανών. Αυτό που έγινε κατά την απογραφή (όπως επισημαίνει η Eurostat) είναι:

- Πρώτον, μια αναθεώρηση προς τα κάτω με βάση τις εισπράξεις του ΦΠΑ που ενώ αφορούν το 2004, είχαν ενταχθεί (με αιφνιδιαστική νομοθετική παρέμβαση το Νοέμβριο) στο 2003.

- Δεύτερον, μια αναθεώρηση, επίσης προς τα κάτω, των εσόδων από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Και

- Τρίτον, η διαγραφή από τα έσοδα μιας μεταβίβασης από το μετοχικό κεφάλαιο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου που έγινε και πάλι αιφνιδιαστικά το Δεκέμβριο του 2003 και δεν έπρεπε να περιλαμβάνεται στα τακτικά έσοδα του Προϋπολογισμού. Επιπλέον, όμως, είναι ανάγκη να υπογραμμίσω ότι η Eurostat δεν οριστικοποίησε τις εκτιμήσεις της. Ούτε για το έλλειμμα, ούτε για το δημόσιο χρέος. Και αυτό γιατί θεωρεί ότι τα στοιχεία για το πλεόνασμα των δημοσίων οργανισμών (η λεγόμενη ‘’άσπρη τρύπα’’)όπως και τα στοιχεία για τις αμυντικές δαπάνες απαιτούν περαιτέρω διερεύνηση. Αποδεικνύεται δηλαδή ότι ο Προϋπολογισμός ήταν εξαρχής πλασματικός. Αποδεικνύεται ακόμα ότι σε σχέση με το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης του 2001 υπάρχει απόκλιση του ελλείμματος περισσότερο από τέσσερις (4) ποσοστιαίες μονάδες, ή 6 δισ. ευρώ.

Το ίδιο αποκαλυπτική είναι και η απόκλιση του δημόσιου χρέους. Ενώ το Δεκέμβριο του 2001 στο πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης προβλεπόταν ότι το 2003 το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα μειωνόταν στο 94,4% του ΑΕΠ, όταν ήρθε το ‘’πλήρωμα του χρόνου’’, (τον περασμένο Δεκέμβριο) η τότε Κυβέρνηση εμφάνιζε το χρέος στο 101,7%. Ούτε και αυτό, όμως, ήταν ακριβές. Η Eurostat στην τελευταία ανακοίνωσή της ανεβάζει το χρέος του 2003 στο 103% του ΑΕΠ. Έχουμε, δηλαδή, μια απόκλιση που αγγίζει τις εννέα (9) ποσοστιαίες μονάδες, (σχεδόν 13 δισ. ευρώ). Πέρα από αυτά, όμως, υπάρχουν οφειλές (όπως τα χρέη των νοσοκομείων και της Ολυμπιακής) η ρύθμιση των οποίων ανεβάζει το επίσημο χρέος ακόμη πιο ψηλά. Διαπίστωση: Επιπλέον έξι (6) δισ. ευρώ στα ελλείμματα και τουλάχιστον 13 δισ. ευρώ στο δημόσιο χρέος Καταθέτω την τελευταία ανακοίνωση της Eurostat*

 Τι αποδεικνύεται λοιπόν;

- Πρώτον: Ότι η δημοσιονομική διαχείριση όλων των τελευταίων χρόνων ήταν προβληματική.

- Δεύτερον: Ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση, κατά τρόπο συστηματικό, διαστρέβλωνε την πραγματικότητα. Οι προϋπολογισμοί που παρουσιάζονταν σαν πλεονασματικοί ήταν όλοι ελλειμματικοί. Το δημόσιο χρέος εμφανιζόταν πολύ μικρότερο του πραγματικού. Συμπέρασμα: Το δημοσιονομικό πρόβλημα είναι και υπαρκτό και σοβαρό.

 Τι κάνουμε;

Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να περιορίσουμε, όσο είναι δυνατόν, τις αποκλίσεις του Προϋπολογισμού και να βάλουμε στέρεες βάσεις για ειλικρινείς και αξιόπιστους προϋπολογισμούς από το 2005.Οι δυσκολίες είναι μεγάλες. Το πρόβλημα όμως θα το αντιμετωπίσουμε, με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.

Σοβαρά οικονομικά ζητήματα εντοπίζονται σχεδόν σε όλους τους τομείς. Τα πιο άμεσα αφορούν την Ολυμπιακή προετοιμασία. Είναι γεγονός ότι τα έργα σημειώνουν πρόοδο και η μάχη με το χρόνο κερδίζεται. Όμως! Στον τομέα του κόστους, όχι μόνον διαπιστώνονται υπερβάσεις των προϋπολογισμών, αλλά και προσπάθεια απόκρυψης σημαντικών δαπανών.

 Παράδειγμα; Ένας από τους δημόσιους φορείς που κατασκευάζει τον κύριο όγκο των Ολυμπιακών Έργων (η ΕΥΔΕ της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού) μέχρι τις εκλογές δεν είχε καν υποβάλει πρόταση χρηματοδότησης για το 2004. Η πρόταση αυτή υποβλήθηκε στην Κυβέρνησή μας. Και η πρόταση αυτή ‘’στοιχίζει’’ 750 εκατ. ευρώ. Ποσό για το οποίο στον Προϋπολογισμό δεν υπήρχε καμιά απολύτως πρόβλεψη. Συνολικά, οι δαπάνες της Ολυμπιακής προετοιμασίας για το 2004 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 2,4 δισ. ευρώ. Στον Προϋπολογισμό, όμως, υπάρχει πρόβλεψη μόνο για 1,4 δισ. ευρώ. Έχουν υποτιμηθεί δηλαδή, τουλάχιστον κατά 1 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σχεδόν στο 0,7% του ΑΕΠ. Σε ό,τι αφορά την εκτίναξη του κόστους, ένα και πάλι, παράδειγμα: Μόνο για τα Ολυμπιακά Έργα ευθύνης ΥΠΕΧΩΔΕ, το αρχικό κόστος προβλεπόταν να είναι 1,6 δισ. ευρώ. Όμως! Το τελικό κόστος υπολογίζεται ότι θα φτάσει στα 2,3 δισ. ευρώ. Σημειώνω ότι τα στοιχεία αυτά τα έδωσε η αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕΧΩΔΕ, της οποίας η στελέχωση έχει γίνει από την προηγούμενη Κυβέρνηση και δεν έχει αλλάξει μετά τις εκλογές. Σημειώνω επίσης ότι οι υπερβάσεις αυτές των προϋπολογισμών αποφασίστηκαν από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Η σημερινή Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ πρόσθεσε στον προϋπολογισμό μόνο 7,7 εκ. ευρώ για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου και τα αντιπλημμυρικά έργα στο Ελληνικό, για τα οποία δεν υπήρχε πρόβλεψη.

Βρήκαμε και αντιμετωπίζουμε μια δραματική κατάσταση με τις αναθέσεις έργων, τις προμήθειες, τις συμβάσεις του Δημοσίου και των Οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Φωτογραφικές προκηρύξεις διαγωνισμών που διόγκωναν υπέρογκα το κόστος σε βάρος του Δημοσίου και κρατούσαν κλειστό το οικονομικό παιχνίδι στους λίγους ευνοημένους. Δεκάδες εκατομμύρια για υποτιθέμενες μελέτες. Σωρεία περιπτώσεων για συμβάσεις και προκηρύξεις με ύποπτους όρους, ακόμη και λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρω δύο παραδείγματα: Στις 4 Μαρτίου, μόλις τρεις (3) ημέρες πριν από τις εκλογές, η προηγούμενη διοίκηση του ΟΤΕ υπέγραφε σύμβαση ύψους 27,9 εκατ. Ευρώ ενώ το Υπουργείο Ανάπτυξης προκήρυσσε ‘’φωτογραφικό’’ διαγωνισμό.

Πολυάριθμα είναι και τα θέματα που παραμένουν ανοιχτά στον τομέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Περιορίζομαι σε μερικές χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

 Σε ό,τι αφορά την απορρόφηση κοινοτικών πόρων:

- Από τους 8 άξονες του ‘’Επιχειρησιακού Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης- Ανασυγκρότησης Υπαίθρου’’ οι τρεις (3) έχουν ποσοστό απορρόφησης μικρότερο του 13% και οι άλλοι τρεις (3) μικρότερο του 3,5%.

- Από τους 10 άξονες των λοιπών προγραμμάτων (ΕΠΑΛ - LEADER), οι έξι (6) έχουν απορρόφηση κάτω του 21% και οι δύο (2) μηδενική απορρόφηση.

 Σοβαρό πρόβλημα υπάρχει ως προς την καταβολή των κοινοτικών επιδοτήσεων στους ελαιοπαραγωγούς. Διαβεβαίωναν ότι μέχρι το Δεκέμβριο του 2003 θα είχαν ολοκληρωθεί οι πληρωμές των προκαταβολών. Αντ’ αυτού, βρήκαμε εξαντλημένες όλες τις πιστώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ πολλοί ελαιοπαραγωγοί είχαν εισπράξει μόνο το 60%και άλλοι καθόλου. Με ήδη εξαντλημένους τους πόρους για τις προκαταβολές, καλούμαστε τώρα αφενός να καταβάλουμε τις επιδοτήσεις σε όσους δεν έχουν πληρωθεί καθόλου και αφ’ ετέρου να αντιμετωπίσουμε 93.000 ενστάσεις ελαιοπαραγωγών που διεκδικούν να πληρωθούν συμπληρωματικά.

 Ακόμη χειρότερα είναι τα πράγματα σε ό,τι αφορά τις αγροτικές αποζημιώσεις. Ο ΕΛΓΑ, όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση, βρισκόταν με προϋπολογιζόμενα διαθέσιμα 132 εκ. ευρώ και υποχρεώσεις 500 εκ. ευρώ. Κληρονομήσαμε δηλαδή ένα άνοιγμα που ξεπερνά τα 360 εκ. ευρώ.

Στο Υπουργείο Μεταφορών – Συγκοινωνιών υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην απορρόφηση κονδυλίων του Γ΄ ΚΠΣ.

- Για το πρόγραμμα Σιδηροδρόμων και Αστικών Συγκοινωνιών, η απορρόφηση (μετά από 4 χρόνια) είναι κοντά στο 18%, ενώ το Πρόγραμμα της Κοινωνίας της Πληροφορίας ουσιαστικά κινείται σε μονοψήφιο ποσοστό.

- Μετά από δέκα χρόνια διαδοχικών σχεδίων εξυγίανσης της Ολυμπιακής Αεροπορίας και αλλεπάλληλες προσπάθειες για την αποκρατικοποίησή της, η προηγούμενη Κυβέρνηση άφησε μια παλιά, αλλά και μια καινούρια προβληματική εταιρεία, με ελλείμματα και χρέη.

- Την ίδια στιγμή, το έλλειμμα των συγκοινωνιακών φορέων της Πρωτεύουσας ξεπερνά τα 400 εκ. ευρώ το χρόνο, ενώ ο ΟΣΕ δημιουργεί έλλειμμα 1,3 εκατ. ευρώ την ημέρα (σχεδόν 500 εκατ. ευρώ ετησίως).

Στο Υπουργείο Παιδείας, από μια πρώτη καταγραφή των ανειλημμένων υποχρεώσεων (πολλές από τις οποίες αφορούν το 2003) προέκυψε ένα συνολικό οικονομικό άνοιγμα 443 εκ. ευρώ, που αφορά ανελαστικές δαπάνες: Χρέη προς τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς, στους ωρομίσθιους των ΤΕΙ, ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις για την προμήθεια χάρτου για τα σχολικά βιβλία και πολλά άλλα.

Επιπλέον διαπιστώθηκε, ότι στον φετινό Προϋπολογισμό δεν είχαν συνυπολογιστεί δαπάνες για τη λειτουργία 46 Τμημάτων των Πανεπιστημίων και 36 τμημάτων των ΤΕΙ ύψους 12,6 εκ. ευρώ, όπως και δαπάνες ύψους 50 εκ. ευρώ για την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη Σχολείων, την οποία τόσο βαρύγδουπα είχε διαφημίσει η προηγούμενη Κυβέρνηση.

 Χαρακτηριστικό παράδειγμα για την οικονομική διαχείριση των τελευταίων χρόνων, έρχεται από το Υπ. Απασχόλησης. Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία του, ο ΟΑΕΔ στην περίοδο 1998 – 2000 εισέπραξε(από το ΙΚΑ και από τις ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών) περισσότερα από 1 δισ. Ευρώ και κατέβαλε ως παροχές προς τους δικαιούχους μόλις το ένα έκτο. Αν αφαιρεθούν και τα λειτουργικά έξοδα, τα πλεονάσματα του Οργανισμού κατά την τελευταία δεκαετία, θα έπρεπε να υπερβαίνουν τα 2 δισ. ευρώ. Σήμερα, στην πραγματικότητα δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ. Έχουν κατασπαταληθεί σε δήθεν ενεργητικές πολιτικές, αμφίβολης ποιότητας και μηδαμινών αποτελεσμάτων.

Τεράστια οικονομικά ζητήματα (και δυστυχώς όχι μόνο οικονομικά)εγείρονται στο χώρο της Υγείας.

- Το όργιο της σπατάλης και της κακοδιαχείρισης, φτάνει (σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Αθηνών) το 30% των σχετικών δαπανών.

- Η απορροφητικότητα των κοινοτικών πόρων παραμένει καθηλωμένη στο 10%.

- Η ‘’κοινωνία της πληροφορίας στην Υγεία’’ δεν ξεπερνά το 2%.

- Τα χρέη των νοσοκομείων(μόλις τρία χρόνια μετά τη διαγραφή των προηγούμενων) φτάνουν τα 2 δισ. ευρώ. Αν προστεθούν στο επίσημο χρέος, αυτό θα ξεπεράσει το 104% του ΑΕΠ, μόνο από αυτό το λόγο.

- Όλα τα προηγούμενα χρόνια οι κρατικοί προϋπολογισμοί δεν κάλυπταν τις ανάγκες του ΕΣΥ και τα νοσοκομεία λειτουργούσαν με χρέη. Στον Προϋπολογισμό του 2004 οι πρακτικές απόκρυψης δαπανών ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο. Για παράδειγμα: Ζητήθηκε από την αρμόδια διεύθυνση να εγγραφεί ποσό 2.980.000 ευρώ για την εξόφληση αγοράς αυτοκινήτων που έγινε τα προηγούμενα δύο χρόνια. Αντί όμως για οποιαδήποτε ρύθμιση το Υπ. Οικονομίας διέγραψε, πολύ απλά, το σχετικό κωδικό.

Στον ευαίσθητο χώρο της ¶μυνας διαπιστώνονται υπέρογκες δαπάνες, που δεν είχαν γνώμονα, ούτε τις επιχειρησιακές ανάγκες των Ένοπλων Δυνάμεων, ούτε την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού. Αντιθέτως μάλιστα! Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με καταστάσεις συνώνυμες της ‘’ασυδοσίας’’. Δεσμευτήκαμε προεκλογικά ότι θα προχωρήσουμε με υπευθυνότητα, αλλά και αυστηρότητα σε εξονυχιστικό έλεγχο κάθε ύποπτης σύμβασης. Το είπαμε και το κάνουμε! Δεν πρόκειται να υπάρξει καμιά συγκάλυψη. Δεν πρόκειται να υπάρξουν παρόμοιες πρακτικές στη Νέα Διακυβέρνηση. Και κάτι ακόμα: Είδα σε ανακοινώσεις της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ισχυρισμούς για δήθεν προσπάθεια σπίλωσης των στελεχών της, αλλά και ισχυρισμούς για ‘’αποκλειστική ευθύνη στρατιωτικών’’. Πρώτον: Ο λόγος ανήκει στη Δικαιοσύνη και εμείς στηρίζουμε το έργο της.

Δεύτερον: Ο ίδιος ο Γραμματέας της ΚΕ του ΠΑΣΟΚ απέκλεισε από τα ψηφοδέλτια του κόμματός του τον πρώην επικεφαλής της Διεύθυνσης Εξοπλισμών, λέγοντας (κατά λέξη) ότι ‘’έχει πολλά θέματα ανοικτά, αναφορικά με τη διαχείριση των εξοπλιστικών προγραμμάτων’’! Και Τρίτον: Δεν πρόκειται να γίνουν ανεκτές ούτε στρεβλώσεις όπως αυτές που επιχειρούνται, ούτε αβάσιμες αιτιάσεις εναντίον ουδενός.

Αναφέρω μόνο μια χαρακτηριστική περίπτωση : Αυτή των ραντάρ αντιπυροβολικού, ύψους 110 εκ. δολ. Η στρατιωτική ηγεσία, στο σύνολό της, ήταν αρνητική. Και όμως! Παρά τις αντίθετες εισηγήσεις της διατάχθηκε η συνέχιση της διαδικασίας και η αγορά των ραντάρ.

 Αποτέλεσμα;

Σήμερα τα οπλικά αυτά συστήματα βρίσκονται ανενεργά στις αποθήκες του Στρατού. Καταθέτω τα σχετικά έγγραφα*.

Είναι φανερό ότι τα μεγάλα δημοσιονομικά προβλήματα έχουν τη βάση τους στις δομές και την παθογένεια του Δημόσιου Τομέα. Βρίσκονται στην κακοδιοίκηση, την κατασπατάληση και την καταλήστευση δημόσιων πόρων. Βρίσκονται στη γραφειοκρατία και τη διαφθορά. Βασική και αναγκαία προϋπόθεση για μια Νέα Οικονομική και Αναπτυξιακή δυναμική, για μια πολιτική που οδηγεί με ασφάλεια και σιγουριά σ’ ένα πραγματικά κοινωνικό κράτος είναι η επανίδρυση της δημόσιας διοίκησης. Σχεδιάσαμε και προχωρούμε με σταθερά βήματα σ’ ένα κράτος αυξημένων δυνατοτήτων. Κράτος λιγότερο στην Οικονομία, αλλά αποτελεσματικότερο στην παροχή κοινωνικών υπηρεσιών. Βασικός στόχος μας είναι η μείωση των αμυντικών δαπανών, αλλά και η αναδιάρθρωση των κρατικών δαπανών.

Προχωρούμε, με σύνεση και αποφασιστικότητα, στην καταπολέμηση της σπατάλης, την αντιμετώπιση της διαφθοράς, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας. Έχω δώσει εντολή και ήδη λαμβάνονται, από όλα τα Υπουργεία, μέτρα άμεσης περιστολής των δαπανών. Το ίδιο κάνουμε στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Ένα νέο πνεύμα θα διαπερνά στο εξής τις κρατικές δαπάνες:

- Πνεύμα οικονομίας.

- Σεβασμός στο μόχθο του Έλληνα φορολογούμενου.

- Εφαρμογή των νόμων σε κάθε περίπτωση και προς κάθε κατεύθυνση.

- Βάζουμε τέλος σε περιττές δαπάνες. Τέλος στις σημαδεμένες προκηρύξεις.

- Τέλος στους υπέρογκους μισθούς και τις πλασματικές υπερωρίες που μοιράζονταν, έως πρόσφατα, αξιωματούχοι και σύμβουλοι στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Η πολιτική μας έχει δύο άξονες:

- Το νοικοκύρεμα και

- Το άνοιγμα των κρατικών προμηθειών σε όλους όσους είναι έτοιμοι να διαγωνιστούν με ίσους όρους.

- Χαρακτηριστικά και μόνον αναφέρω: Το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών ματαίωσε δύο διαγωνισμούς που βρίσκονταν σε εξέλιξη και το Υπουργείο Ανάπτυξης άλλους δύο, προκειμένου να κινηθούμε με πλήρη διαφάνεια.

- Στο Υπουργείο Υγείας προωθείται η δημιουργία Κεντρικής Επιτροπής Προμηθειών για να διασφαλιστεί η διαφάνεια και να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας.

- Παράλληλα, προετοιμάζουμε τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής για τον έλεγχο των συμβάσεων έργων και προμηθειών του Δημοσίου.

Εκτιμούμε ότι από τον περιορισμό της κρατικής σπατάλης μπορούμε να εξοικονομούμε ετησίως πόρους που θα φθάνουν έως το 1% του ΑΕΠ. Παράλληλα, από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής, αλλά και από την επιτάχυνση της ανάπτυξης μπορούμε να εξοικονομούμε ετησίως, επιπλέον πόρους γύρω στο 0,5% του ΑΕΠ. Με εμμονή στην προσπάθεια αυτή, στο τέλος της τετραετίας, θα έχουν εξοικονομηθεί πόροι της τάξης του 4,5% του ΑΕΠ ή 7,5 δισ. ευρώ. Μπορούμε και να εξοικονομήσουμε και να δημιουργήσουμε πόρους. Δίνουμε έμφαση στο νοικοκύρεμα και την ανάπτυξη. Δημιουργούμε τίμιο κράτος. Νοικοκυρεύουμε το κράτος. Αναπτύσσουμε την Οικονομία. Υπηρετούμε την κοινωνία.

Οι κεντρικοί στόχοι και άξονες της πολιτικής μας παραμένουν αταλάντευτοι.

Είναι πρωτίστως:

- Η βελτίωση της παραγωγικότητας και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Οικονομίας.

Εκεί θα δοθεί μεσομακροπρόθεσμα η μεγάλη μάχη για την ανάπτυξη της οικονομίας. Γι’ αυτό, το Υπουργείο Ανάπτυξης διευρύνοντας τα όρια του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητας ήδη σχεδιάζει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Μια ομπρέλα ανταγωνιστικότητας, που να διασχίζει οριζόντια όλη την οικονομία, τη δημόσια διοίκηση, την οργάνωση της κοινωνίας μας γενικότερα. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα της πρώτης τετραετίας, της Νέας Διακυβέρνησης. Παράλληλοι στόχοι μας είναι:

- Η επίτευξη ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης που, ως το τέλος της τετραετίας, θα υπερβαίνει το 5%.

- Η αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του Γ΄ΚΠΣ.

- Η μείωση της ανεργίας κατά τρεις (3) ποσοστιαίες μονάδες ως το τέλος της τετραετίας.

- Η σύγκλιση των μισθών και των συντάξεων στο μέσο όρο της Ε.Ε. στα επόμενα οκτώ (8) χρόνια.

- Η γεφύρωση των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων.

- Η ενίσχυση του δυναμισμού του ιδιωτικού τομέα,

που είναι η ατμομηχανή της ανάπτυξης.

- Η βελτίωση της ποιότητας των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών.

- Η παροχή σε όλους τους πολίτες υψηλής ποιότητας κοινωνικών υπηρεσιών.

- Η προστασία του περιβάλλοντος, των φυσικών πόρων και της εθνικής κληρονομιάς μας.

Βασικό στοιχείο της Νέας Οικονομικής Πολιτικής που προωθούμε είναι ένα ριζικά διαφορετικό φορολογικό σύστημα και ένας νέος αναπτυξιακός νόμος, συμβατός με την κοινοτική νομοθεσία. Για το σκοπό αυτό έχουμε ήδη συγκροτήσει ειδικές επιτροπές ευρείας συμμετοχής, με την εντολή να κινηθούν, σε συνεργασία με τις παραγωγικές ομάδες, στους άξονες που έχουμε εξαγγείλει. Επαναλαμβάνω ότι οι κεντρικοί στόχοι της φορολογικής μεταρρύθμισης είναι:

 Η σταθερότητα, σε βάθος χρόνου, ώστε να είναι εφικτός ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός της επιχειρηματικής δράσης.

 Η απλότητα, ώστε να μειωθούν οι περίπλοκες διαδικασίες, που επιβαρύνουν κράτος, επιχειρήσεις και πολίτες.

 Η διαφάνεια στη διενέργεια των ελέγχων ώστε να μπει φραγμός στα φαινόμενα διαφθοράς.

 Η περιστολή της φοροδιαφυγής.

 Η προοδευτικότητα της φορολογικής κλίμακας, για τα φυσικά πρόσωπα, ώστε να μην αδικούνται τα οικονομικά ασθενέστερα στρώματα της κοινωνίας.

 Η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα αδιανέμητα κέρδη των Α.Ε. και των Ε.Π.Ε. στο 25%και για τις προσωπικές εταιρείες στο 20%. Έτσι, πρώτον θα διευρύνουμε τη φορολογική βάση και δεύτερον, θα προσελκύσουμε νέες ξένες επενδύσεις.

Παράλληλα, με το νέο αναπτυξιακό νόμο επιδιώκουμε:

- Τη δημιουργία απλουστευμένου συστήματος χορήγησης αναπτυξιακών κινήτρων.

- Τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος (στην οποία θα συμβάλλει η αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας, της πολυνομίας και της διαφθοράς).

- Την έμπρακτη ενθάρρυνση νέων ιδιωτικών επενδύσεων, εγχώριων και ξένων.

- Την τόνωση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

- Τον εκσυγχρονισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

- Την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη και τη μείωση των ανισοτήτων.

- Την αύξηση της απασχόλησης.

Εργαζόμαστε συστηματικά έτσι ώστε, το ερχόμενο Φθινόπωρο, ύστερα από ανοιχτό διάλογο με τους κοινωνικούς φορείς, να θεσπίσουμε ένα νέο φορολογικό σύστημα, και ένα νέο αναπτυξιακό νόμο, που θα δώσουν μια νέα ώθηση στην ανάπτυξη, την Οικονομία, την κοινωνική ευημερία.

Παράλληλα:

Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην απελευθέρωση των αγορών και προχωρούμε στις αποκρατικοποιήσεις που προβλέπονται από το Πρόγραμμά μας. Επαναλαμβάνω ότι οι αποκρατικοποιήσεις αποτελούν εργαλείο ανάπτυξης και ότι, σε κάθε περίπτωση, τα έσοδα θα κατευθύνονται στη μείωση του δημοσίου χρέους και την ανάπτυξη. Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων οριστικοποιείται ως το τέλος Μαίου και θα αποτελείται από δύο σκέλη: Το πρώτο, θα αφορά το χρονικό υπόλοιπο του 2004 και το δεύτερο το υπόλοιπο της τετραετίας.

- Δίνουμε μεγάλη έμφαση στην ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού.

- Ενισχύουμε τον ανταγωνισμό στο τραπεζικό σύστημα, ώστε οι επιχειρήσεις να χρηματοδοτούνται ευκολότερα για τις αναπτυξιακές τους πρωτοβουλίες και οι καταναλωτές να έχουν καλύτερες επιλογές.

- Αναβαθμίζουμε το θεσμό του Χρηματιστηρίου και της Κεφαλαιαγοράς, για να λειτουργούν σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας και να επιτελούν, με αποτελεσματικότητα και αξιοπιστία,

το σημαντικό αναπτυξιακό και κοινωνικό ρόλο τους.

- Επιταχύνουμε τη διαδικασία Αναθεώρησης του Γ΄ ΚΠΣ

με στόχο να προλάβουμε την επανάληψη

των όσων συνέβησαν με το Β΄ ΚΠΣ.

- Αναδιοργανώνουμε τους μηχανισμούς αξιοποίησης του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης,

ώστε να αξιοποιήσουμε ταχύτερα και ορθολογικά τους κοινοτικούς πόρους.

- Εφαρμόζουμε, όπου είναι δυνατόν, πρακτικές συγχρηματοδότησης, προκειμένου να εξασφαλίσουμε και περισσότερους πόρους και καλύτερη διαχείριση.

- Επιβάλλουμε πλήρη διαφάνεια στην ανάθεση και επίβλεψη των δημόσιων έργων, ώστε να ενισχύσουμε το δυναμισμό τομέων όπως ο κατασκευαστικός, που συντηρούν την ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια.

- Εισάγουμε κίνητρα για την προώθηση της κοινωνίας της πληροφορίας και της γνώσης.

- Δίνουμε έμφαση και νέο δυναμισμό σε τομείς όπου η Ελλάδα διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα και σίγουρα μπορεί καλύτερα. Στον τουρισμό, τη ναυτιλία, το εμπόριο, την παραγωγή ενέργειας, τις τηλεπικοινωνίες, τις μεταφορές, τη γεωργική ανάπτυξη.

Η πολιτική που εφαρμόζουμε είναι αναπτυξιακή και κοινωνική. Αρχή της πολιτικής μας είναι οι μεταρρυθμίσεις με κοινωνική συναίνεση. Στόχος μας είναι η δυναμική ανάπτυξη, που να διαχέεται σ’ όλη τη Χώρα και σ’ ολόκληρη την κοινωνία. Σκοπός μας είναι να επενδύσουμε στην Παιδεία και τον Πολιτισμό, στο κοινωνικό κράτος, στην υγεία, στη δημιουργία θέσεων εργασίας στην ασφάλεια και την ευημερία των πολιτών. Όλες οι δεσμεύσεις μας ισχύουν στο ακέραιο. Όλη η πολιτική μας έχει ως στόχο τη δημιουργία ενός πραγματικά κοινωνικού κράτους. Έχει ως επίκεντρό της τον άνθρωπο. Και αυτό το αποδεικνύουμε από την πρώτη στιγμή:

- Με το νομοσχέδιο για τη δημόσια διοίκηση το οποίο εισάγει τα πρώτα μέτρα για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς.

- Με τη ρύθμιση για τα πανωτόκια, που θα δώσει λύση στο μείζον αυτό κοινωνικό πρόβλημα.

- Με τη μείωση χρόνου στη λίστα του ‘’Τειρεσία’’, που προωθείται άμεσα, και θα ανακουφίσει χιλιάδες αγρότες και μικρομεσαίους.

- Με την κατάργηση της εισφοράς των συνταξιούχων, στο Λογαριασμό Αλληλεγγύης Κοινωνικών Φορέων που πρόκειται να ισχύσει από 1ης Ιουλίου.

- Με την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για τους συμβασιούχους του Δημοσίου, που ρυθμίζει προβλήματα τα οποία δημιουργήθηκαν και διαιωνίζονται, σε βάρος χιλιάδων πολιτών, από την προηγούμενη Κυβέρνηση.

- Με προσλήψεις μόνιμου και εποχικού προσωπικού, προκειμένου να καλυφθούν άμεσες ανάγκες στα Νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας και να υπάρξει, το ταχύτερο δυνατό, ουσιαστική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Είμαστε αποφασισμένοι να τιμήσουμε τη συμφωνία τιμής που κάναμε με τους πολίτες και να οδηγήσουμε την Οικονομία σε μακρά φάση ανάπτυξης και προόδου. Είμαστε αποφασισμένοι να πετύχουμε. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα που υποσχεθήκαμε για τη Νέα Εποχή. Και το στοίχημα θα το κερδίσουμε.

Ανέλαβα τη διακυβέρνηση της Χώρας, με πλήρη συναίσθηση τόσο των ευκαιριών, όσο και των δυσκολιών. Ανέλαβα με την πίστη ότι η ελληνική οικονομία και η κοινωνία έχουν μεγάλες δυνατότητες. Πεποίθησή μου είναι ότι στη Χώρα υπάρχουν μεγάλα αναπτυξιακά αποθέματα και σημαντικά περιθώρια για την προώθηση μιας πιο ανταγωνιστικής και ισχυρής οικονομίας. Ενός πιο αποτελεσματικού, ενός τίμιου και ανθρώπινου κράτους. Μιας πιο δίκαιης και συνεκτικής κοινωνίας. Κύρια επιδίωξη της Νέας Οικονομικής Πολιτικής που υλοποιούμε είναι να αξιοποιήσουμε αυτές τις δυνατότητες. Η πολιτική μας θα είναι συνεπής και αξιόπιστη, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι μας για την ανάπτυξη, την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή. Προχωρούμε σταθερά, με μετριοπάθεια, αλλά και αποφασιστικότητα. Με κοινωνική συναίνεση, αλλά και με κυβερνητική αποτελεσματικότητα. Στόχος είναι να διασφαλίσουμε μια νέα προοπτική. Να δημιουργήσουμε μια Νέα Εποχή στην Οικονομία. Μια εποχή ευημερίας και ασφάλειας, συμμετοχής, εμπιστοσύνης. Προχωρούμε με ρεαλισμό, αλλά και όραμα. Για την Οικονομία, την Κοινωνία, τη Χώρα».