Δύο εικαστικοί ενώνουν τις «υβριδικές» τους δυνάμεις στην έκθεση σύγχρονης τέχνης, με τίτλο «Highbreeds | Οι Τζόνστον Φόστερ & Διονύσιος Φραγκιάς επαναθεωρούν τη συγχρονικότητα μέσω των κλασικών μύθων», που παρουσιάζεται στη Μπλέντερ Γκάλερι.
Δύο εικαστικοί ενώνουν τις «υβριδικές» τους δυνάμεις στην έκθεση σύγχρονης τέχνης, με τίτλο «Highbreeds | Οι Τζόνστον Φόστερ & Διονύσιος Φραγκιάς επαναθεωρούν τη συγχρονικότητα μέσω των κλασικών μύθων», που παρουσιάζεται στη Μπλέντερ Γκάλερι.
Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 30 Οκτωβρίου, αποτελεί την πρώτη που διοργανώνει η Μπλέντερ Γκάλερι σε συνεργασία με τη RARE Gallery της Νέας Υόρκης, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για μελλοντικές συνεργασίες με γκαλερί από όλο τον κόσμο.
Όπως σημειώνει στον συνοδευτικό κατάλογο της έκθεσης ο επιμελητής της, Μεγακλής Ρογκάκος: «Ο κύριος τίτλος της έκθεσης “Highbreeds” είναι ένα λογοπαίγνιο, που απηχεί ομόφωνα την έννοια του προγονικού του αγγλικού όρου (hybrids). Αυτός ο πρόσφατα επινοημένος όρος συνδέεται με το Ντυσανικό ήθος στο έργο και των δύο συμμετεχόντων καλλιτεχνών, του Τζόνστον Φόστερ (γ. 1978) και του Διονυσίου Φραγκιά (γ. 1971), και οι δύο μάστορες και χειριστές διαφορετικών μεθόδων και υλικών. Επιπλέον, ο τίτλος παραπέμπει στον αναζωογονητικό νέο τρόπο, με τον οποίο ενσωματώνουν τη μυθολογία στα έργα τους».
Παραδείγματα των προσφάτων διεθνών τάσεων στην τέχνη
Τα έργα της έκθεσης επιχειρούν να παρουσιάσουν, αφενός, μία σύγχρονη εκδοχή των αρχετυπικών υβριδίων και, αφετέρου, πρόσφατα επινοημένα υβρίδια, εμπνευσμένα από την εποχή μας. Συνιστούν παραδείγματα των προσφάτων διεθνών τάσεων στην παραγωγή καλών τεχνών: οικειοποίηση απορριμμένων βιομηχανικών υλικών για τον Φόστερ και υψηλής τεχνολογίας κοπή με εκτόξευση νερού, σε συνδυασμό με παραδοσιακά ζωγραφισμένο ρεπορτάζ, για τον Φραγκιά.
Αυτά τα έργα επαναθεωρούν τη συγχρονικότητα μέσω κλασικών μύθων, για να παράγουν νέα στοιχεία κωμωδίας, σάτιρας, παρωδίας και φάρσας. Έτσι, τα αρχετυπικά υβρίδια μπορούν να ξαναγεννηθούν με έναν τρόπο, που μας αφορά ουσιαστικά, και να επανακτήσουν επίκαιρη σημασία στην πραγματική ζωή σήμερα.
Ειρωνικές αλληγορίες για την επιβίωση
Ο Τζόνστον Φόστερ φέρνει μία απολεσθείσα αίσθηση «χειροτεχνικότητας» στα γλυπτά του, τα οποία δημιουργούνται από απορριμμένα και αποβεβλημένα υλικά, που βρίσκει σκορπισμένα σε νησίδες αυτοκινητοδρόμων, πεταμένα σε χωματερές, και εγκαταλελειμμένα σε σοκάκια. Αποτελούν αλληγορίες για την επιβίωση, αποδεικνύοντας ειρωνικά πως τα απαραίτητα υλικά της φύσης μπορεί να μετασχηματισθούν, για να υποστηρίξουν την ανθρώπινη ύπαρξη, αλλά στη συνέχεια, συχνά απερίσκεπτα, οδηγούνται στον κάδο απορριμμάτων. Στην ανάσταση αυτών των υλικών και την μετατροπή τους σε υπερβολικά και παραμορφωμένα πλάσματα, ο Φόστερ μάς προειδοποιεί ότι η έλλειψη σεβασμού για το περιβάλλον μπορεί να οδηγήσει σε μερικές πολύ ασυνήθιστες και απρόβλεπτες συνέπειες.
Σε συνδυασμό με την έκθεση στη Μπλέντερ Γκάλερι, ο Τζόνστον Φόστερ δημιούργησε ένα γλυπτό - που άρχισε στη Νέα Σκοτία, όπου ζει και εργάζεται, και ολοκληρώθηκε στην Αθήνα - σχετικά με το θέμα του «Χρυσόμαλλου Δέρατος», το οποίο, προς το παρόν, παρουσιάζεται στο ξενοδοχείο InterContinetal, στην Αθήνα. Η κατασκευή του έργου αυτού έχει κινηματογραφηθεί από τη Red Bull Media House και πρόκειται να περιληφθεί σε μία σειρά ντοκιμαντέρ για την τέχνη.
Αποκαλύπτοντας τη συγκρουσιακή δυαδικότητα της ανθρώπινης φύσης
Τα πολυμεσικά έργα του Διονυσίου Φραγκιά, ο οποίος ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη με μέντορα του τον Τζεφ Κουνς, είναι ελαιογραφίες επάνω σε διανοιγμένες επιφάνειες ή συναρμολογήσεις, που συνδυάζουν την πολιτιστική, κοινωνική και πολιτική εικονογραφία από διάφορες φάσεις της ανθρώπινης ιστορίας, ώστε να σχολιάσουν τις κυκλικές και ανταγωνιστικές τάσεις της ανθρώπινης φύσης προς τη δημιουργία και την καταστροφή, με έμφαση στον τρόπο που η σημερινή ώθηση προς τη τεχνολογική πρόοδο, ενώ είναι γεμάτη υπόσχεση και ελπίδα, μπορεί να είναι επικίνδυνη.
Τα έργα του, συχνά, αντιπαραβάλλουν στοιχεία από πολύ διαχωρισμένες χρονικές περιόδους, για να δείξουν τον τρόπο που, σε όλη την ιστορία, διάφορα σύμβολα, με τα οποία οι κοινωνίες μετρούν και αντιπροσωπεύουν τα αντίστοιχα ιδανικά τους, αποκαλύπτουν τη συγκρουσιακή δυαδικότητα της φύσης της ανθρωπότητας. Ένα σημαντικό έργο του καλλιτέχνη έχει συμπεριληφθεί στη συλλογή του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ.
Πληροφορίες
Μπλέντερ Γκάλερι: Ζησιμοπούλου 4 - Γλυφάδα, τηλ.: 213 0280597. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Πέμπτη: 09:00 - 18:00, Παρασκευή και Σάββατο: 11:00 - 19:00.
naftemporiki.gr