Πολιτιστικά
Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου 2014 14:00

Α. Σαμαράς: «Ακούω μόνο την ανασκαφέα της Αμφίπολης και τα ευρήματά της»

«Ακούω μόνο την ανασκαφέα της Αμφίπολης και τα ευρήματά της. Αυτό το εύρημα έχει παγκόσμια σημασία, πολύ πέρα από τα στενά μας σύνορα. Και γι’ αυτό πρέπει να είμαστε σοβαροί και λιγομίλητοι» δήλωσε ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς.

«Ακούω μόνο την ανασκαφέα της Αμφίπολης και τα ευρήματά της. Αυτό το εύρημα έχει παγκόσμια σημασία, πολύ πέρα από τα στενά μας σύνορα. Και γι’ αυτό πρέπει να είμαστε σοβαροί και λιγομίλητοι» δήλωσε ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για τον επαναπατρισμό από το Μουσείο Γκετί, του χειρογράφου του 12ου αιώνα από τη Μονή Διονυσίου του Αγίου Όρους, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, όπου το χειρόγραφο θα παραμείνει μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.

Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, οι στερεωτικές εργασίες στο ταφικό μνημείο θα συνεχισθούν έως και την Πέμπτη. Επιπλέον, o κ. Σαμαράς υπογράμμισε τον αγώνα του υπουργείου Πολιτισμού για την επιστημονική στοιχειοθέτηση των απαιτήσεων της Ελλάδας, σε ό,τι αφορά την επιστροφή των πολιτιστικών της θησαυρών, οι οποίοι έχουν εξαχθεί παράνομα.

«Μια προσπάθεια που πρέπει να συνεχισθεί με κορύφωση τα Μάρμαρα του Παρθενώνα. Μια μόνιμη και απαρέγκλιτη απαίτησή μας» σημείωσε ο πρωθυπουργός.

Το Βυζαντινό χειρόγραφο

Το χειρόγραφο, που προέρχεται από την Ιερά Μονή Διονυσίου Αγίου Όρους,  επαναπατρίστηκε με ενέργειες της γενικής διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και της Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών.

Εκλάπη την άνοιξη του 1960 και το 1983 αποκτήθηκε από το Μουσείο Γκετί στο Μαλιμπού της Καλιφόρνιας αφού προηγουμένως είχε περιέλθει σε ιδιωτικές συλλογές. Πρόκειται για περγαμηνό κώδικα (Τετραευάγγελο), 12ου αι. (1333), από εργαστήριο της Κωνσταντινούπολης, το οποίο αρχικώς δημοσιεύθηκε το 1895 από τον Σπυρίδωνα Λάμπρο στο «Gatalogue of the Greek Manuscripts on Mount Athos».

Το όνομα του γραφέα είναι Θεόκτιστος και περιέχει λαμπρή εικονογράφηση με χαρακτηριστικά παραδείγματα τους κανόνες αντιστοιχίας των ευαγγελίων, τα περίτεχνα επίτιτλα και τις μικρογραφίες των τεσσάρων Ευαγγελιστών στις προμετωπίδες των Ευαγγελίων. Σημειώνεται ότι ο 12ος αιώνας χαρακτηρίζεται από την παραγωγή πολυτελών χειρογράφων, τα οποία προορίζονταν συνήθως για μέλη της αυτοκρατορικής οικογένειας των Κομνηνών ή για μεγάλα μοναστήρια της Κωνσταντινούπολης. Κατ’ εφαρμογή του πλαισίου συνεργασίας του Μουσείου Γκετί με το υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο υπεγράφη το 2011, το αμερικανικό Μουσείο συμφώνησε στην παράδοση του εν λόγω  χειρογράφου στο Ελληνικό Δημόσιο.

Το αριστούργημα της μεσοβυζαντινής περιόδου θα εκτεθεί αρχικώς για σύντομο χρονικό διάστημα (έως τις 30 Οκτωβρίου) στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, μαζί με ένα φύλλο του χειρογράφου που εικονίζει προτομές των Δώδεκα Αποστόλων, το οποίο είχε αγοραστεί ξεχωριστά και ήταν εκτεθειμένο στο Μουσείο Κανελλοπούλου  στην Αθήνα. Μετά το πέρας της έκθεσης, το χειρόγραφο μαζί με το φύλλο του Μουσείου Κανελλοπούλου θα επιστρέψουν στη Βιβλιοθήκη της Ιεράς Μονής Διονυσίου στο Άγιο Όρος.

naftemporiki.gr