Τεχνολογία-Επιστήμη
Δευτέρα, 08 Σεπτεμβρίου 2014 12:51

ΑΠΘ: Προγραμματισμός ρομπότ από μικρά παιδιά μέσω «έξυπνων» κύβων

Διεθνές βραβείο μεταξύ 600 προτάσεων από 77 χώρες κέρδισε η ιδέα διδακτορικής διατριβής που παρουσιάστηκε στο Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ, για προγραμματισμό ρομπότ από μικρά παιδιά, ηλικίας τριών ετών και άνω, μέσω φυσικών αντικειμένων.

Διεθνές βραβείο μεταξύ 600 προτάσεων από 77 χώρες κέρδισε η ιδέα διδακτορικής διατριβής που παρουσιάστηκε στο Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ, για προγραμματισμό ρομπότ από μικρά παιδιά, ηλικίας τριών ετών και άνω, μέσω φυσικών αντικειμένων.

Η συγκεκριμένη πρόταση, με τίτλο «Cubes Coding», βασίστηκε στη διδακτορική διατριβή του Δρ. Θεοδόση Σαπουνίδη, μέλος ΕΤΕΠ του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ., επικεφαλής της ομάδας που συμμετείχε στο διαγωνισμό.

Η καινοτομία της πρότασης συνίσταται στο γεγονός ότι τα παιδιά δε χρειάζονται να αλληλεπιδράσουν με υπολογιστή για να προγραμματίσουν ένα ρομπότ αλλά μόνο να αξιοποιήσουν και να συνδέσουν «έξυπνους» κύβους.

Όπως δήλωσε στο naftemporiki.gr ο Δρ. Σαπουνίδης, η ιδέα προέκυψε από την ανάγκη κάποιος να μπορεί να διδάξει και να «εισάγει» τα παιδιά στον προγραμματισμό από πολύ μικρή ηλικία.

«Η δυνατότητα των παιδιών να συναρμολογούν με τα χέρια τους να παίζουν με κύβους κτλ είναι γνωστή. Άρα λοιπόν η ιδέα ήταν να εκμεταλλευτούμε αυτήν την ικανότητα, την γνώση των παιδιών πάνω στον χειρισμό αντικειμένων με τα χέρια και να την αξιοποιήσουμε στον προγραμματισμό. Έτσι τα παιδιά δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν υπολογιστή προκειμένου να μάθουν να προγραμματίζουν» σημείωσε.

Όπως επεσήμανε ο Δρ. Σαπουνίδης, η διατριβή έχει ολοκληρωθεί, έχουν δημοσιευθεί αποτελέσματα και είναι μία από τις λίγες περιπτώσεις όπου μια ελληνική διατριβή με το που τελειώνει αυτομάτως βρίσκει χρηματοδότηση, ύψους 20.000 ευρώ, και πεδίο εφαρμογής στην αγορά και στην πράξη.

Όσον αφορά στις εν δυνάμει εφαρμογές, δήλωσε ότι «θα μπορεί να πουληθεί σε σχολεία του εξωτερικού κατά κύριο λόγο, εκπαιδευτικά ιδρύματα κλπ και σε δεύτερη φάση σε ιδιώτες- κάποιος που θέλει να αγοράσει για το παιδί του ένα παιχνίδι που να αξίζει τα λεφτά του και να του διδάσκει κάτι, η πρόταση θα μπορεί να φτάσει και σε αυτό το επίπεδο, δηλαδή σε παιδιά- για οικιακή χρήση».

Η τεχνολογία αφορά σε ένα καθαρά γραφικό και ένα απτικό σύστημα που αποτελείται από 44 κύβους που αναπαριστούν εντολές και παραμέτρους. Οι κύβοι των παραμέτρων προσαρμόζονται στις εντολές και αλλάζουν τη λειτουργία τους.

 Τα παιδιά χρησιμοποιώντας το σύστημα μπορούν να ελέγξουν πλήρως την κατεύθυνση και την συμπεριφορά ενός NXT Lego Ρομπότ και παράλληλα να δημιουργήσουν πολύπλοκες προγραμματιστικές ακολουθίες, όπως δομές επανάληψης και ελέγχου τεσσάρων αισθητήρων (φωτός, αφής, μέτρησης απόστασης και ήχου). Τέλος, τα παιδιά μπορούν να αποθηκεύσουν και στη συνέχεια να επαναχρησιμοποιήσουν τον κώδικα τους σε έναν ειδικό κύβο.

Τα παιδιά- χρήστες του συστήματος διατάσσουν συνδέοντας τους διαθέσιμους κύβους δημιουργώντας έτσι μια αλληλουχία από εντολές και παραμέτρους που αποτελεί το πρόγραμμα. Μετά τη δημιουργία του προγράμματος τα παιδιά το μόνο που χρειάζεται να κάνουν είναι να πατήσουν ένα κουμπί και οι κύβοι προγραμματίζουν κατάλληλα το ρομπότ να εκτελέσει την ακολουθία που έχει δημιουργηθεί.

 Ο διαγωνισμός «Open Education Challenge» ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 2014 με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το θέμα του διαγωνισμού είναι η καινοτομία στην εκπαίδευση. Ύστερα από δύο γύρους αξιολογήσεων επιλέχθηκαν 18 από τις 600 προτάσεις και διαγωνίστηκαν στον τελικό που πραγματοποιήθηκε από 13 έως 15 Ιουλίου 2014, στη Βαρκελώνη.

 Οι 18 φιναλίστ παρουσίασαν τις ιδέες τους και τις επιχειρηματικές προτάσεις τους σε επιτροπή που προέδρευαν ο λόρδος David Puttnam και ο αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Xavier Prats Monné. Στο σύνολο της η επιτροπή απαρτιζόταν από ακαδημαϊκούς, επιχειρηματίες και διαχειριστές επενδυτικών κεφαλαίων.

 Η επιτροπή επέλεξε την ομάδα του ΑΠΘ μεταξύ 600 ομάδων και την κατέταξε στις εννιά καλύτερες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό. Η κάθε μία από τις εννιά ομάδες κέρδισε το χρηματικό έπαθλο των 20.000 ευρώ, ως αρχικό κεφάλαιο και τη δυνατότητα να ταξιδέψουν σε διάστημα 12 εβδομάδων στο Ελσίνκι, το Παρίσι, το Βερολίνο και το Λονδίνο για να παρουσιάσουν την ιδέα τους, να λάβουν συμβουλές από διακεκριμένους επενδυτές και ακαδημαϊκούς και παρουσιάσουν τις ιδέες τους σε ανθρώπους που διαχειρίζονται επενδυτικά κεφάλαια.

 Η βραβευμένη ιδέα θα παρουσιαστεί από το Δρ. Θεοδόση Σαπουνίδη, σήμερα, Δευτέρα 18.00 με 20.30, στο περίπτερο 14, στο 2ο Dev Fest που διοργανώνει το «Google Developers Group Thessaloniki», στο πλαίσιο της 79ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Τα μέλη της ομάδας, με επικεφαλής τον Δρ. Θεοδόση Σαπουνίδη, που συμμετείχαν στην κατάθεση της πρότασης «Cubes Coding» είναι ο Αναστάσιος Τσίμπλινας και η Δανάη Σκουρνέτου οι οποίοι ζουν και εργάζονται στη Φινλανδία.