Πέρασε από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, με το οποίο διευρύνονται οι πειθαρχικές αρμοδιότητες του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, επιταχύνεται η υπηρεσιακή εξέλιξη των λειτουργών της στρατιωτικής Δικαιοσύνης και ρυθμίζονται λήξασες συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων, με προσδοκόμενο όφελος για το ελληνικό Δημόσιο, 178 εκ. ευρώ.
Πέρασε από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, με το οποίο διευρύνονται οι πειθαρχικές αρμοδιότητες του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, επιταχύνεται η υπηρεσιακή εξέλιξη των λειτουργών της στρατιωτικής Δικαιοσύνης και ρυθμίζονται λήξασες συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων, με προσδοκόμενο όφελος για το ελληνικό Δημόσιο, 178 εκ. ευρώ.
Το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε από τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, καταψηφίστηκε από το ΚΚΕ, ενώ συνάντησε τις επιφυλάξεις των υπολοίπων κομμάτων τα οποία θα διευκρινίσουν την τελική τους στάση στην Ολομέλεια.
Βασική παράμετρος της επιφύλαξης της αντιπολίτευσης, αποτέλεσε η διαδικασία διευθέτησης των οικονομικών εκκρεμοτήτων που προκύπτουν από τις συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων που έχουν λήξει ανεκτέλεστες. Η διευθέτηση γίνεται και υπό το πρίσμα Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης του 2009 που καταργεί τα αντισταθμιστικά ωφελήματα, αλλά και μιας εντύπωσης αδιαφάνειας, που πανθομολογούμενα έχει εμπεδωθεί σε σχέση με τις συμβάσεις αυτές.
Στο πλαίσιο αυτό, αρκετές παρατηρήσεις επεφύλαξαν οι βουλευτές της ΝΔ, Κ. Κουτσογιαννακόπουλος και Θ. Νταβλούρος, εντοπίζοντας σειρά ασαφειών και ζητώντας «να βάλουμε καθρέφτη στο παρελθόν».
Αντιθέτως, η εισηγήτρια της ΝΔ, Τάνια Ιακωβίδου, αντιμετωπίζοντας την έντονη καχυποψία του ΣΥΡΙΖΑ για τους κυβερνητικούς χειρισμούς των τελευταίων 4 ετών, υπογράμμισε πως «οι Επιτροπές της Βουλής δεν είναι δικαστήρια» και θεώρησε πως τα στοιχεία που το υπουργείο Εθνικής 'Αμυνας έθεσε υπόψιν των βουλευτών, συνιστούν έναν «ξεκάθαρο χάρτη όπου ουδέν κρυπτόν υπάρχει».
«Από την ρύθμιση, επίλυση, ουσιαστικά κλείσιμο των εκκρεμοτήτων, θα μπουν στον κρατικό Προϋπολογισμό 178 εκ. ευρώ« τόνισε η εισηγήτρια της ΝΔ - ενώ για τη στάση της αντιπολίτευσης, παρατήρησε πως «είναι σαν να λέμε πως δεν θέλουμε τα λεφτά αυτά και δεν τα χρειαζόμαστε».
«Εγώ δεν μπορώ να έχω αυτό το ύφος αυτοπεποίθησης, ότι όλα είναι ξεκάθαρα» απάντησε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Β. Χατζηλάμπρου. «Δεν μας έχετε δώσει εδώ αυτές τις συμβάσεις, και δεν λέει το νομοσχέδιο με ποια νομιμοποιητική βάση προχωρήσατε». Με βάση ανάγνωση πίνακα του ΥΕΘΑ, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ εξήγαγε μάλιστα το συμπέρασμα, πως για συμβάσεις των οποίων η πιστωτική αξία το 2010 ανερχόταν σε 2,9 δις ευρώ και η πραγματική σε 300 εκ. ευρώ (της πραγματικής αξίας υπολογιζομένης στο 10% της πιστωτικής), το κράτος αναμένεται σήμερα να εισπράξει μονάχα 22,5 εκ., καθώς η πιστωτική αξία των συμβάσεων ανέρχεται πλέον στα 900 εκ. ευρώ.
«Το 10% είναι η αξία των ποινικών ρητρών, άμα τις βάζαμε» διευκρίνισε ο γενικός διευθυντής Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων, Δημήτριος Γεωργιόπουλος. «Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου τώρα, τουλάχιστον το 1/4 της πιστωτικής υποχρέωσης, θα αποτελέσει νέα προγράμματα. Η πιστωτική αξία των συμβάσεων, ανέρχεται αυτή τη στιγμή σε 712 εκ.- και το ένα τέταρτο αυτών, κάνει 178 εκ. ευρώ έσοδα. Αυτό είναι!» συμπλήρωσε ο κος Γεωργιόπουλος.
«Αυτό θα αντιπαρατάξουμε ως επιδιόρθωση μιας τρύπας; Το υποτετραπλάσσιο με τα αντισταθμιστικά οφέλη, που έχει πλουτίσει μια σειρά από λαμόγια, τα οποία κυκλοφορούν στην πιάτσα;» αντέταξε η Λιάνα Κανέλη (ΚΚΕ).
«Δεν δόθηκε καμία εξήγηση, γιατί δεν υπογράφηκε ποτέ η υπουργική απόφαση του Ε. Βενιζέλου, (σύμφωνα με το άρθρο 87 του ν. 3883), που προέβλεπε ως χρονικό πλαίσιο εκκαθάρισης και υλοποίησης των συμβάσεων, την 31η Δεκεμβρίου του 2014» παρατήρησε για λογαριασμό της ΔΗΜΑΡ, η Μαρία Γιαννακάκη.
«Θα πρέπει να δούμε αναλυτικά ποιες συμβάσεις αφορούν, για ποια ποσά υπολογίζουμε να ισχύσουν και ποια θα είναι ακριβώς τα αντίστοιχα οφέλη, οπότε τότε και θα τοποθετηθούμε» δήλωσε η Έλενα Κουντουρά (ΑΝΕΛ).
«Αποκλειστικά αρμόδια για την εκκαθάριση των συμβάσεων και για τη δικαστική επίλυση των διαφορών που προκύπτουν από αυτές, είναι τα ελληνικά δικαστήρια - ενώ εφαρμοστέο είναι το ελληνικό δίκαιο» τόνισε από πλευράς ΠΑΣΟΚ, ο Πύρρος Δήμας.
«Όσον αφορά τη ρύθμιση του άρθρου 87, αποσαφηνίζεται ότι η ευθύνη όσων με πράξεις ή παραλείψεις ζημίωσαν το Δημόσιο, δεν παραγράφεται» παρατήρησε ο Πολύκαρπος Αδαμίδης, γενικός διευθυντής Πολιτικής Ασφάλειας και Διεθνών Σχέσεων του ΥΕΘΑ
«Δεν βλέπω το πώς με αυτό το νομικό πλαίσιο θα αποδώσουμε δικαιοσύνη και θα πάρουμε τα χρήματα πίσω απ' όσους έχουν κλέψει» ανέφερε ο εκπρόσωπος των ανεξάρτητων βουλευτών, Γ. Νταβρής, ο οποίος διαπίστωσε την ύπαρξη "παράγκας και παραμάγαζων" στις ένοπλες δυνάμεις.
«Σε περίπτωση που δεν υιοθετηθούν οι προβλέψεις του νομοσχεδίου, τότε θα καταστεί αμφίβολη η είσπραξη του ποσού των ποινικών ρητρών, ύψους 71 εκατομμυρίων, που είναι το 10% του 712, από τις λήξασες συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων - ενώ επιπλέον θα προκληθεί εμπλοκή σε μακρές δικαστικές διαμάχες με αβέβαια αποτελέσματα και σημαντική οικονομική επιβάρυνση του ΥΕΘΑ» απάντησε ο Δ. Γεωργιόπουλος.
Πηγή: ΑΜΠΕ