Τα συναισθήματα, πέρα από βασικό χαρακτηριστικό της ανθρώπινης συμπεριφοράς, διαθέτουν στην εποχή του Διαδικτύου και άλλες χρησιμότητες, ειδικά για content creators των χώρων της διαφήμισης, του marketing και του κινηματογράφου.
Τα συναισθήματα, πέρα από βασικό χαρακτηριστικό της ανθρώπινης συμπεριφοράς, διαθέτουν στην εποχή του Διαδικτύου και άλλες χρησιμότητες, ειδικά για content creators των χώρων της διαφήμισης, του marketing και του κινηματογράφου.
Η παρακολούθηση των αρνητικών ή θετικών αντιδράσεων του κοινού απέναντι σε διαφημίσεις έχει ως στόχο την διαμόρφωσή τους έτσι ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στους καταναλωτές. Μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο αντικείμενο της τεχνολογίας αναγνώρισης συναισθημάτων (η οποία αναλύει ενδείξεις/ κινήσεις στο πρόσωπο) είναι και η Affectiva, το λογισμικό Affdex της οποίας βασίζεται σε έρευνες ετών από το MIT Media Lab.
H εταιρεία, η οποία έχει λάβει χρηματοδότηση ύψους άνω των 20 εκατ. δολαρίων, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών, όπως η Kellogg και η Unilever, προσανατολίζεται προς την κατεύθυνση ενός Ίντερνετ που θα «αντιλαμβάνεται» τη διάθεση των χρηστών, και θα διαμορφώνει ανάλογα το περιεχόμενο. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει, σε πρώτη φάση, σε διαφημίσεις που είναι πιο κοντά στις προτιμήσεις τους, και μετέπειτα σε πιο εξελιγμένες εφαρμογές, όπως το gaming και το online learning.
«Ο απώτερος στόχος είναι να αποτελέσει το ‘συναισθηματικό στρώμα’ του Ίντερνετ» αναφέρει η Ράνα ελ Καλιούμπι, πρώην μεταδιδακτορική του ΜΙΤ που ανέπτυξε την τεχνολογία. «Πιστεύουμε ότι υπάρχει μία ευκαιρία να σταθούμε στο σημείο αλληλεπίδρασης ανθρώπου με υπολογιστή ή ανθρώπου με άνθρωπο, να συλλέξουμε δεδομένα και να τα χρησιμοποιήσουμε για αν εμπλουτίσουμε το user experience».
Για τους σκοπούς του Affdex η Affectiva «στρατολογεί» άτομα για να παρακολουθούν διαφημίσεις μπροστά στις webcams των υπολογιστών, τα tablets και τα smartphones τους. Αλγόριθμοι machine learning ανιχνεύουν κινήσεις του προσώπου και επικεντρώνονται στα μάτια, τα φρύδια και το στόμα. Στη συνέχεια εξάγονται συμπεράσματα σχετικά με τα συναισθήματα (διασκέδαση, έκπληξη, θυμός, αηδία, σύγχυση κλπ) και προωθούνται σε cloud server και γίνεται εκτίμησή τους.
Το να αναγνωριστεί εάν σε κάποιον «αρέσει» ή «δεν αρέσει» μία διαφήμιση απαιτεί προηγμένες αναλυτικές μεθόδους. Το λογισμικό σε πρώτη φάση εξετάζει το αν η διαφήμιση «πιάνει» τους θεατές στο πρώτο 1/3 της, αναζητώντας ενδείξεις αυξημένης προσοχής ή συγκέντρωσης. Τα χαμόγελα μπορεί να υποδεικνύουν ότι μια διαφήμιση που έχει χιούμορ είναι όντως αστεία- ωστόσο, εάν παρατηρηθούν τη στιγμή που προβάλλονται πληροφορίες μπορεί να υποδεικνύουν σκεπτικισμό ή αμφιβολία.
«Οι πελάτες συνήθως παίρνουν αυτές τις αντιδράσεις και αλλάζουν τη διαφήμιση, ίσως να την κάνουν πιο σύντομη, πιθανώς προβαίνουν σε αλλαγές σχετικά με την αποκάλυψη του brand. Με το Affdex το βλέπεις σε moment-by-moment βάση, ποιον ‘πιάνει’ η διαφήμιση, τι λειτουργεί και τι όχι» σημειώνει η ελ Καλιουμπί.
Φέρος η εταιρεία κυκλοφόρησε ένα developer kit για σχεδιαστές εφαρμογών για φορητές συσκευές. Οι εφαρμογές, οι οποίες βρίσκονται ακόμα σε πρώιμα στάδια, έχουν να κάνουν με τομείς όπως η ψυχαγωγία (όπως για παράδειγμα στην περίπτωση των «selfies», με άτομα να υποβάλλουν τέτοιες φωτογραφίες για αναλύσεις των διαθέσεών τους, τις οποίες ανεβάζουν στα social media) ή η παροχή βοήθειας σε άτομα με αυτισμό για καλύτερη αλληλεπίδραση με το περιβάλλον τους.
Μέχρι τώρα, η Affectiva έχει δημιουργήσει μία βάση δεδομένων με περίπου 1,7 εκατ. εκφράσεις προσώπου, περίπου δύο δισ. data points, από ανθρώπους κάθε φυλής, από 70 διαφορετικές χώρες- τη μεγαλύτερη βάση δεδομένων του είδους της στον κόσμο, σύμφωνα με την ελ Καλιουμπί. Όπως σημειώνει η ίδια, ένας από τους μακροπρόθεσμους στόχους της Affectiva είναι η δημιουργία ενός «mood-aware» Ίντερνετ, το οποίο παραπέμπει σε ένα πολυκατάστημα με πολλούς πωλητές: «στο κατάστημα, οι πωλητές βλέπουν τις εκφράσεις σας σε πραγματικό χρόνο και εκτιμούν αν πρέπει να σας προσεγγίσουν ή όχι και πώς. Οι ιστοσελίδες και οι διασυνδεδεμένες συσκευές του μέλλοντος θα έπρεπε να είναι έτσι».