Χρειάζεται μία ακόμη Αρχιτεκτονική σχολή στην Ελλάδα ή είναι διαφορετικές οι ανάγκες της οικονομίας μας σε επιστήμονες; 100 επιπλέον αρχιτέκτονες κάθε χρόνο θα έλυναν κάποιο πρόβλημα ή θα δημιουργούσαν μερικούς ακόμη ανέργους νέους επιστήμονες που, στην καλύτερη περίπτωση, θα ετεροαπασχολούνταν νιώθοντας ότι τσάμπα σπούδασαν;
Χρειάζεται μία ακόμη Αρχιτεκτονική σχολή στην Ελλάδα ή είναι διαφορετικές οι ανάγκες της οικονομίας μας σε επιστήμονες; 100 επιπλέον αρχιτέκτονες κάθε χρόνο θα έλυναν κάποιο πρόβλημα ή θα δημιουργούσαν μερικούς ακόμη ανέργους νέους επιστήμονες που, στην καλύτερη περίπτωση, θα ετεροαπασχολούνταν νιώθοντας ότι τσάμπα σπούδασαν;
Τα χρήματα που θα ξοδευτούν για την ίδρυση και λειτουργία των δύο νέων τμημάτων σε Ιωάννινα και Κοζάνη, μήπως θα ήταν καλύτερα να στηρίξουν την ήδη προβληματική λειτουργία (λόγω της αρχικής υποχρηματοδότησης και των περικοπών στη συνέχεια) των υπαρχόντων τμημάτων που λειτουργούν με ανεπαρκή εργαστήρια εκπαιδεύοντας μηχανικούς στην Κοζάνη;
Μήπως τελικά η οικονομία μας για να πάρει μπρος και να λειτουργήσει, εκμεταλλευόμενη τα πλεονεκτήματά μας, θα έπρεπε να έχει κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα τουρισμού, που θα μπορούσε να δώσει όραμα και σχέδιο στον τουρισμό μας, ώστε να σταματήσουμε να είμαστε ο προορισμός για ατελείωτα ξενύχτια και μεθύσια και να καταφέρουμε να προσελκύσουμε άλλου είδους τουρίστες που θα ξοδεύουν περισσότερα χρήματα και θα διευρύνουν την τουριστική μας περίοδο;
Κι όμως τμήματα τουρισμού σε πανεπιστημιακό επίπεδο υπήρχαν από το 2008 και μάλιστα ήταν δύο. Μόνο που υπήρχαν στα χαρτιά, όπως και η Αρχιτεκτονική Ιωαννίνων και οι μηχανικοί περιβάλλοντος Κοζάνης. Τα πανεπιστημιακά τμήματα τουρισμού είχαν ιδρυθεί στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Και τα δύο καταργήθηκαν με το σχέδιο Αθηνά. Μήπως τελικά αυτό που χρειαζόμαστε είναι η δημιουργία πανεπιστημιακού τμήματος τουρισμού και όχι ακόμα μία Αρχιτεκτονική; Γιατί τα πανεπιστημιακά τμήματα τουρισμού θα μπορούσαν να εκπονήσουν σχέδια για το θρησκευτικό τουρισμό, το συνεδριακό τουρισμό και όλες τις άλλες μορφές τουρισμού που ακούγονται ως πυροτεχνήματα τόσα χρόνια, χωρίς κανείς να έχει σχέδια υλοποίησης του στόχου, με αποτέλεσμα να μην έρχονται οι αντίστοιχοι τουρίστες.
Πέραν του λάθος στόχου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού τόσα χρόνια αναπτύσσεται χωρίς σχέδιο, υπάρχει και η αβεβαιότητα που δημιουργείται στους υποψηφίους των προσεχών πανελληνίων εξετάσεων. Εντάσσονται στο μηχανογραφικό δύο τμήματα που δεν έχουν καθηγητές και κτίρια. Θα λειτουργήσουν ή όχι; Αυτή τη στιγμή κανείς δεν μπορεί να μας διαβεβαιώσει. Το Υπουργείο Παιδείας λέει ότι θα αποφασίσουν τα ίδια τα πανεπιστήμια. Οι υποψήφιοι αρχίζουν την προσπάθειά τους για εισαγωγή στις ανώτατες σχολές πάλι με αμφιβολίες, χωρίς να γνωρίζει ένας υποψήφιος από τα Γιάννενα, για παράδειγμα, αν θα μπορεί να σπουδάσει Αρχιτεκτονική στην πόλη του ή όχι. Αυτό που ταλαιπωρεί τους υποψηφίους τα τελευταία χρόνια είναι η αμφιβολία. Αιωρούνται θέματα αλλάζουν πράγματα την τελευταία στιγμή και οι υποψήφιοι τρέχουν να ενημερωθούν. Αυτό που χρειάζονται οι υποψήφιοι είναι μία καθαρή απάντηση: θα λειτουργήσουν ή όχι τα δύο νέα τμήματα;
ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ
Μαθηματικός - ερευνητής