Τεχνολογία-Επιστήμη
Πέμπτη, 17 Ιουλίου 2014 13:28

Η πορεία ASIMO προς την «ενηλικίωση» και ο Jibo το οικογενειακό ρομπότ

Το ευρωπαϊκό της ντεμπούτο πραγματοποίησε στις Βρυξέλλες η νέα έκδοση του διάσημου ρομπότ της Honda, ASIMO.

Το ευρωπαϊκό της ντεμπούτο πραγματοποίησε στις Βρυξέλλες η νέα έκδοση του διάσημου ρομπότ της Honda, ASIMO.

O ανανεωμένος ASIMO, για τον οποίο η Honda ελπίζει ότι στο μέλλον θα είναι σε θέση να βοηθά ανθρώπους εν ανάγκη, ενσωματώνει μία σειρά τεχνολογικών βελτιώσεων σε σχέση με τους προκατόχους του. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται βελτιωμένη νοημοσύνη, αυξημένη επιδεξιότητα όσον αφορά στη χρήση των χεριών (δίνοντας στο ρομπότ τη δυνατότητα να ανοίξει ένα μπουκάλι και να γεμίσει ένα ποτήρι ή να «μιλήσει» στη νοηματική) καθώς και η δυνατότητα να τρέχει γρηγορότερα, να τρέχει προς τα πίσω, να ανεβαίνει και να κατεβαίνει σκάλες πιο ομαλά και να πηδά.

Οι εν λόγω βελτιώσεις φέρνουν την ιαπωνική εταιρεία ένα βήμα πιο κοντά στη δημιουργία ενός ρομπότ για πρακτική χρήση μέσα σε ένα οικιακό περιβάλλον- ή γενικότερα σε ένα περιβάλλον όπου υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι χρειάζονται βοήθεια. Τα νέα χαρακτηριστικά του ASIMO έχουν προκύψει χάρη στις έρευνες της Honda πάνω στα ρομπότ με δυνατότητες λήψης αποφάσεων που επιτρέπουν την προσαρμογή της «συμπεριφοράς» στα δεδομένα του γύρω περιβάλλοντος σε πραγματικό χρόνο.

Ο ASIMO μπορεί πλέον να αναγνωρίζει τα πρόσωπα και τις φωνές πολλών ατόμων που μιλούν ταυτόχρονα και να σταματά αυτό που κάνει και να αλλάζει τη συμπεριφορά του για να ανταποκρίνεται στα δεδομένα τα οποία προκύπτουν από τις απαιτήσεις/ προθέσεις κάποιου άλλου. Για παράδειγμα, ο ASIMO πλέον είναι ικανός να προβλέπει την κατεύθυνση στην οποία θα βαδίσει κάποιος και να αλλάζει πορεία για να αποφύγει σύγκρουση μαζί του. Επίσης, η ταχύτητα τρεξίματός του είναι πλέον περίπου 9 χλμ ανά ώρα, ενώ, όπως προαναφέρθηκε, μπορεί να τρέχει προς τα πίσω, να πηδά και να χοροπηδά συνεχόμενα στο ένα πόδι. Τα χέρια και τα δάχτυλά του είναι πολύ πιο επιδέξια, επιτρέποντάς του να κάνει αρκετά «ντελικάτες» εργασίες, ενώ μπορεί να «μιλήσει» στην ιαπωνική και την αμερικανική νοηματική γλώσσα.

To ευρωπαϊκό της ντεμπούτο έκανε επίσης και η UNI-CUB β (beta), μία personal mobility συσκευή που ενσωματώνει το παν-κατευθυντικό σύστημα τιμονιού της Honda και αξιοποιεί τεχνολογία που έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο των ερευνών της εταιρείας στα ανθρωποειδή ρομπότ. Οι τεχνολογίες αυτές επιτρέπουν στον χειριστή να κινηθεί μπροστά, πίσω, πλάγια και διαγώνια, απλά αλλάζοντας το κέντρο βάρους του και γέρνοντας προς την κατεύθυνση που επιθυμεί.

Jibo: «Οικογενειακό» ρομπότ

Σε σχετικά παρεμφερές πλαίσιο με τον ASIMO κινείται ο Jibo: το συγκεκριμένο «οικογενειακό» ρομπότ, πνευματικό τέκνο της Σίνθια Μπρίζιλ του Media Lab του ΜΙΤ και άλλων ερευνητών, αποτελεί το αντικείμενο καμπάνιας crowdfunding μέσω του Indiegogo και προορίζεται να αλληλεπιδρά με ανθρώπους με «ανθρώπινο» τρόπο, αναλαμβάνοντας σειρά ρόλων στο σπίτι- από «ταχυδρόμο», που ενημερώνει τον κάτοχό του για εισερχόμενα μηνύματα και email,  μέχρι αφηγητή ιστοριών, συσκευή τηλεπαρουσίας ή υπενθυμίσεων και εικονολήπτη. Ο Jibo μπορεί να μιλάει και να χρησιμοποιεί ηχητικά εφέ και γραφικά για να μιμείται μία σειρά συναισθημάτων και αντιδράσεων, για να φαίνεται πιο «φιλικός». Έχει ύψος 28 εκατοστά, βάρος περίπου δυόμισι κιλά και συνδέεται στο Ίντερνετ για να αποθηκεύει δεδομένα στο cloud, ενώ για «πρόσωπο» διαθέτει μια οθόνη αφής. Αν και δεν μπορεί να κινηθεί μόνος του, διαθέτει μοτέρ που επιτρέπουν την κίνηση τμημάτων του σώματός του, προκειμένου να «κοιτά» τον κάτοχό του. Διαθέτει δύο κάμερες για να εντοπίζει και να «κοιτάζει» ανθρώπους και κινήσεις, καθώς και μία σειρά μικροφώνων. Το λογισμικό του αποτελεί το «κλειδί» των δυνατοτήτων του, καθώς του επιτρέπει να αναγνωρίζει πρόσωπα, να αντιδρά σε φωνητικές εντολές, να αλλάζει τη συμπεριφορά του και γενικά να αποτελεί «μέλος» της οικογένειας- παραπέμποντας σε ρομπότ που έβλεπε κανείς κάποτε στην παιδική σειρά «The Jetsons».

Αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμος για προπαραγγελία στα 499 δολάρια και η διάθεσή του αναμένεται να ξεκινήσει κατά τα τέλη του 2015. Ο στόχος της καμπάνιας, που ξεκίνησε στις 16 Ιουλίου, ήταν τα 100.000 δολάρια, ωστόσο έχει ξεπεραστεί κατά πολύ, φτάνοντας τα 347.000, με 30 ημέρες να απομένουν για την ολοκλήρωσή της.