Με κύρια επιδίωξη να δημιουργήσει μία σύγκριση και αντιπαράθεση ανάμεσα στον ελληνικό ακαδημαϊσμό του 19ου αιώνα και στο μοντέρνο κίνημα, η έκθεση «Η εξέλιξη της ανθρώπινης μορφής στη νεοελληνική ζωγραφική» παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη.
Με κύρια επιδίωξη να δημιουργήσει μία σύγκριση και αντιπαράθεση ανάμεσα στον ελληνικό ακαδημαϊσμό του 19ου αιώνα και στο μοντέρνο κίνημα που εκφράστηκε από τη γενιά του τριάντα, η έκθεση «Η εξέλιξη της ανθρώπινης μορφής στη νεοελληνική ζωγραφική» παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη.
Σε επιμέλεια του Παναγιώτη Σ. Παπαδόπουλου, η έκθεση - που θα διαρκέσει έως τις 21 Σεπτεμβρίου - στοχεύει σε μία ιστορική αποτύπωση της ανθρώπινης μορφής στη νεοελληνική ζωγραφική, στόχος που πραγματοποιείται μέσα από την παρουσίαση έργων των κυριότερων εκπροσώπων της Ελληνικής σχολής, από τις συλλογές τις Πινακοθήκης Γρηγοριάδη.
Ηθογραφική και ακαδημαϊκή
Η ελληνική ζωγραφική, τον 19ο αιώνα, υπήρξε, σε μεγάλο βαθμό, ηθογραφική και ακαδημαϊκή. Η απεικόνιση νοσταλγικών στιγμών της αγροτικής και προ - αστικής εποχής υπήρξε ένα σταθερό θεματικό μοτίβο για τους ζωγράφους της εποχής. Εξίσου, η απεικόνιση της ανθρώπινης μορφής θα παρουσιαστεί μέσα από τη ρομαντική χειρονομία και τον δυτικό ακαδημαϊσμό του 19ου αιώνα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της τάσης είναι τα έργα του Νικόλαου Γύζη ή του Γεώργιου Ιακωβίδη.
Ανθρωποκεντρική και μετέωρη
Από την άλλη πλευρά, η γενιά του τριάντα δεν κάνει ηθογραφία. Ήδη από το μανιφέστο του Γ. Θεοτοκά, θα την καταγγείλει. Η ζωγραφική που δημιουργεί είναι πλέον ανθρωποκεντρική. Ωστόσο, αυτή η γενιά παραμένει μετέωρη ανάμεσα στον μοντερνισμό, την ελληνοκεντρική ιδεολογία, αλλά και την ίδια τη θεολογία. Μπορεί να απορρίπτει την ξεπερασμένη ηθογραφία, αλλά η εξιδανίκευση της ανθρώπινης μορφής είναι κι εδώ παρούσα.
Στο έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη, η αλληγορική και θεολογική διάσταση είναι ορατή, κυρίως, στην κατασκευή της μορφής. Ο Φώτης Κόντογλου ευαγγελίζεται την επιστροφή στην ανατολική παράδοση και προσδοκά ένα οριστικό «κλίναμεν» από τη δυτική τέχνη. Γι’ αυτόν, η κατασκευή της μορφής γίνεται μία καθαρή θεολογική υπόθεση. Στη ζωγραφική του Γιάννη Τσαρούχη, ανοίγεται ένας γόνιμος διάλογος με πολλές παραδόσεις, όπως για παράδειγμα, τη βυζαντινή, τη λαϊκή, αλλά κι ένας διάλογος με κάποιες όψεις του μοντέρνου κινήματος, όπως τον Ματίς. Η βυζαντινή παράδοση μαζί με τη μεταφυσική ζωγραφική εμψυχώνουν το έργο του Νίκου Εγγονόπουλου. Αυτή η έντονη κινητικότητα της γενιάς του τριάντα εκφράζεται μέσα από τη δημιουργία της ανθρώπινης μορφής.
Οι καλλιτέχνες
Στην έκθεση, παρουσιάζονται έργα των Α. Βαρούχα, Γ. Γουναρόπουλου, Ν. Γύζη, Έ. Δούκα, Ν. Εγγονόπουλου, Θεόφιλου, Γ. Ιακωβίδη, Φ. Κόντογλου, Α. Κοντόπουλου, Π. Μαθιόπουλου, Γ. Μαυροΐδη, Γ. Μπουζιάνη, Κ. Παρθένη, Γ. Ροϊλού, Γ. Σικελιώτη, Γ. Στέρη, Τάσου, Γ. Τσαρούχη, Ν. Χατζηκυριάκου - Γκίκα.
Πληροφορίες
Πινακοθήκη Γρηγοριάδη: Μαρίνου Αντύπα 18 - Νέο Ηράκλειο, τηλ.: 210 2719744. Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή: 10:00 - 15:00 και 18:00 - 21:00, Σάββατο και Κυριακή: 11:00 - 14:00, Δευτέρα: κλειστά. Είσοδος ελεύθερη.
naftemporiki.gr