Τεχνολογία-Επιστήμη
Τρίτη, 24 Ιουνίου 2014 14:54

Ηλεκτρομαγνητικό σύστημα εκτόξευσης αεροσκαφών από αεροπλανοφόρα

Τις δοκιμές του συστήματος EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) ολοκλήρωσε το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό, με την εκτόξευση μαχητικού αεροσκάφους F/A-18C Hornet.

Τις δοκιμές του συστήματος EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) ολοκλήρωσε το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό, με την εκτόξευση μαχητικού αεροσκάφους F/A-18C Hornet.

Το EMALS αποτελεί την πλέον εξελιγμένη τεχνολογία καταπελτών για εκτόξευση αεροσκαφών από αεροπλανοφόρα που έχει εμφανιστεί εδώ και 60 χρόνια, και η συγκεκριμένη δοκιμή συμβατότητας (aircraft compatibility testing- ACT) ήταν η δεύτερη και τελική.

Κατά τον πλοίαρχο Φρανκ Μόρλεϊ, επικεφαλής του F/A-18- ΕΑ-18G Program Office (PMA-265), «πρόκειται για μία φανταστική και κομβική στιγμή για τη ναυτική αεροπορία. Ποιος θα είχε φανταστεί πριν από 35 χρόνια ότι το Hornet θα εκτοξευόταν από κάτι άλλο από τεχνολογία καταπελτών ατμού».

Το ηλεκτρομαγνητικής τεχνολογίας EMALS αντικαθιστά τα «παραδοσιακά» συστήματα εκτόξευσης ατμού, ξεκινώντας από τα νέα αεροπλανοφόρα κλάσης Ford. Το USS Gerald R. Ford (CVN 78) είναι υπό κατασκευή στο ναυπηγείο Huntington Ingalls Industries στη Βιρτζίνια, όπου και έχουν παραδοθεί και εγκατασταθεί τα εξαρτήματα του συστήματος.

«Η επιτυχής δοκιμή με επανδρωμένο αεροσκάφος εξομοίωσε πολλαπλές συνθήκες αεροπλανοφόρων για να επιδείξει ότι ο καταπέλτης μπορεί να παρέχει στο αεροσκάφος την απαιτούμενη ταχύτητα και να επιβεβαιώσει την αξιοπιστία του EMALS» σημείωσε ο Τζορτζ Σούλιχ, στέλεχος της ομάδας δοκιμών του συστήματος.

Η πρώτη φάση των δοκιμών συμβατότητας ολοκληρώθηκε με επιτυχία το φθινόπωρο του 2011, με 134 εκτοξεύσεις αεροσκαφών, τα οποία περιελάμβαναν  τα F/A-18E Super Hornet, T-45C Goshawk, C-2A Greyhound, E-2D Advanced Hawkeye και F-35C Lightning II. Η δεύτερη φάση, που έληξε στις 6 Απριλίου, περιελάμβανε εκτοξεύσεις EA-18G Growler και F/A-18C Hornet, καθώς και έναν άλλο γύρο εκτοξεύσεων αεροσκαφών που χρησιμοποιούνται από αεροπλανοφόρα.

Συνολικά, οι δοκιμές συμβατότητας (ACT) ολοκληρώθηκαν με 452 εκτοξεύσεις επανδρωμένων αεροσκαφών. Εκτοξεύσεις αεροσκαφών εν πλω αναμένεται να ξεκινήσουν την άνοιξη του 2016, από το USS Gerald R. Ford.

Για την ανάπτυξη του EMALS χρειάστηκαν 25 χρόνια, και η αξιοπιστία του είχε τεθεί υπό αμφισβήτηση το 2008, ωστόσο το σύστημα ανέκαμψε. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σύστημα εκτόξευσης για αεροπλανοφόρα, σχεδιασμένο έτσι ώστε να επεκτείνει τις επιχειρησιακές δυνατότητες των αεροπλανοφόρων του ναυτικού των ΗΠΑ, περιλαμβάνοντας όλα τα σημερινά και μελλοντικά αεροσκάφη που θα χρησιμοποιούνται από αυτά- από ελαφρά μη επανδρωμένα σκάφη μέχρι βαριά μαχητικά.