Βασισμένη στο έργο του Διονύσιου Σολωμού, η παράσταση «Η γυναίκα της Ζάκυθος» θα παρουσιαστεί σε προσαρμογή - σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώτη, σε αρχαία θέατρα και αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, αλλά και στις Βρυξέλλες.
Βασισμένη στο έργο του Διονύσιου Σολωμού, η παράσταση «Η γυναίκα της Ζάκυθος» θα παρουσιαστεί σε προσαρμογή - σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώτη, σε αρχαία θέατρα και αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, αλλά και στις Βρυξέλλες, με αφετηρία τον περιβάλλοντα χώρο του Αρχαίου Θεάτρου Ερέτριας, το Σάββατο 21 Ιουνίου, στις 9.15 το βράδυ.
H συνεργασία του Ελληνικού Φεστιβάλ με το Διάζωμα και τις κατά τόπους Εφορείες Αρχαιοτήτων για την πραγματοποίηση αυτής της παράστασης, υπηρετεί την ιδέα της επαναλειτουργίας αρχαίων θεάτρων, διάσπαρτων σε ολόκληρη την Ελλάδα. Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για το κοινό να επανακτήσει τη ζωντανή του σχέση με αυτά τα σπουδαία μνημεία, μέσα από τη βιωματική εμπειρία της συγκίνησης, που μπορεί να προσφέρει η θεατρική τέχνη. Παράλληλα, έχει ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι θα ακουστεί ο λόγος του Διονυσίου Σολωμού στους ίδιους χώρους, όπου ακούστηκε και ο λόγος του Αισχύλου, στη δραματουργία του οποίου θήτευσε πιστά ο εθνικός μας ποιητής.
Εμείς οι ίδιοι γινόμαστε οι φορείς του κακού
Όπως σημειώνει ο Δήμος Αβδελιώτης: «Με το έργο αυτό, ο Σολωμός αφήνει το φως και ανιχνεύει το σκοτάδι. Αν και μικρό σε έκταση (δέκα μικρά κεφάλαια), είναι ο αντίποδας, που στηρίζει όλο το άλλο του έργο, αντισταθμίζοντας το βάρος και την έκταση της αναζήτησής του. Δανείζεται, λοιπόν, το προσωπείο του Αγίου Διονυσίου, o οποίος έζησε ως ιερομόναχος έως τα 172 του χρόνια σε ένα μοναστήρι της Ζακύνθου, για να κοιτάξει στα μάτια το κακό.
Το γεγονός πως μπορεί να δει μέσα από τα μάτια ενός άλλου, τον απελευθερώνει και τον μεταφέρει σαν πνεύμα εκεί, όπου μπορεί να βλέπει την τυφλή και ακατανόητη δύναμη του κακού, χωρίς να το φοβάται. Αυτή ακριβώς η έλλειψη φόβου είναι, που τον θωρακίζει και του δίνει το έλλογο στοιχείο και τον έλεγχο, ώστε το θεωρούμενο ως υποστασιοποιημένο κακό - η γυναίκα της Ζάκυθος εδώ - να καταρρεύσει αδύναμο και αξιολύπητο μπροστά του.
Η έννοια του κακού θα υπερεκτιμάτο και θα αδρανοποιούσε τον ίδιο, μόνο εάν το υποτιμούσε, περιφρονώντας το, ή αν απέστρεφε το βλέμμα του από αυτό φοβισμένος, με αποτέλεσμα να παραλύσει και να εκλείψει η κυριαρχία του λόγου. Το κακό εδώ δεν είναι οι Τούρκοι, δεν είναι οι απέναντι, δεν είναι ο προφανής εχθρός. Το κακό είναι ανάμεσά μας. Εμείς οι ίδιοι γινόμαστε οι φορείς του κακού, από τον φόβο ή από την άγνοια του αντικειμένου.
Ο Σολωμός σχεδίασε και άρχισε να γράφει το έργο το 1826, στη Ζάκυνθο, βλέποντας με συναισθήματα πόνου και απέραντης συμπάθειας τις προσφυγοπούλες - γυναίκες από το πολιορκημένο Μεσολόγγι, που επαιτούσαν, ζητώντας τρόφιμα και χρήματα για τους έγκλειστους άνδρες τους - να αντιμετωπίζουν κατάμουτρα τη λεκτική βία, την προσβολή και την ταπείνωση, από μια δύσμορφη εξαθλιωμένη γυναίκα.
Το έργο, αν και έχει την επίφαση ενός οραματικού οίστρου, είναι απόλυτα ρεαλιστικό, γιατί ανιχνεύει τις αιτίες της κακοδαιμονίας και της διχόνοιας σαν ζητήματα βαθιάς άγνοιας και αδυναμίας, πρωτίστως ημών των ιδίων, των παρατηρητών, των φερομένων ως υποκειμένων του ορθού λόγου. Κάθε παραίτησή μας μπροστά σε κάτι παράλογο και άδικο γίνεται αυτόματα προσχώρηση στο αντίθετο στρατόπεδο του παραλογισμού και του χάους, που εμπεριέχει το απρόβλεπτο, το οδυνηρό, το κακό.
Η εκδοχή μας, μέσα από τη φωνητική αναπαράσταση του λόγου του ποιητή που νοηματοδοτεί κάθε φράση, επιζητεί να ανασύρει και να ζωντανέψει όλες τις πτυχές, που κρύβονται σε αυτό το έργο. Έργο, που δεν παύει να μας γοητεύει και να μας αφορά, σαν μια σημαντική κατάθεση ενός αγνού και μεγάλου στοχαστή, ενεργοποιώντας τη σκέψη μας επάνω σε θεμελιώδη ζητήματα της πραγματικότητας και της πραγματικής μας ταυτότητας».
Ταυτότητα παράστασης
Θεατρική προσαρμογή - σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης, μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης, κοστούμια: Αριστείδης Πατσόγλου. Ερμηνεύουν: Όλια Λαζαρίδου, Δανάη Ρούσσου, Κατερίνα Χαρμάνη.
Πληροφορίες
Περιβάλλων χώρος Αρχαίου Θεάτρου Ερέτριας: Εύβοια. Τιμή εισιτηρίου: 15 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: Κεντρικά εκδοτήρια του Φεστιβάλ: Πανεπιστημίου 39 - εντός Στοάς Πασμαζόγλου (Δευτέρα - Παρασκευή: 9:00 - 17:00, Σάββατο: 9:00 - 15:00), καταστήματα Public, Παπασωτηρίου, Ιανός, τηλεφωνικά: 210 3272000 (καθημερινές και Κυριακές: 9:00 - 21:00), ηλεκτρονικά: www.greekfestival.gr. Εκδοτήρια εισιτηρίων λειτουργούν σε όλους τους χώρους των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών και ανοίγουν δύο ώρες πριν την έναρξη των παραστάσεων.
Πρόγραμμα παραστάσεων (ώρα έναρξης: 21.15)
Τρίτη 24 Ιουνίου
Βρυξέλλες, Bozar, Salle de Musique de Chambre (20:00)
Πέμπτη 26 Ιουνίου
Αρχαιολογικός Χώρος Ελευσίνας, Μεγάλα Προπύλαια
Σάββατο 28 Ιουνίου
Περιβάλλων Χώρος Αρχαίου Θεάτρου Αιγείρας
Δευτέρα 30 Ιουνίου
Αρχαιολογικός Χώρος Δελφών
Τετάρτη 2 Ιουλίου
Αρχαίο Θέατρο Ορχομενού Βοιωτίας
Παρασκευή 4 Ιουλίου
Αρχαίο Θέατρο Ορχομενού Αρκαδίας
Δευτέρα 7 Ιουλίου
Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης
Πέμπτη 10 Ιουλίου
Ρωμαϊκό Ωδείο Πάτρας
Παρασκευή 11 Ιουλίου
Αρχαίο Θέατρο Οινιάδων
Δευτέρα 14 Ιουλίου
Αρχαίο Θέατρο Μακύνειας
Τετάρτη 16 Ιουλίου
Ρωμαϊκό Ωδείο Νικόπολης
Παρασκευή 18 Ιουλίου
Αρχαιολογικός Χώρος Γιτάνων, Αρχαία Αγορά
Κυριακή 20 Ιουλίου
Περιβάλλων Χώρος Μικρού Αρχαίου Θεάτρου Κασσώπης
Τρίτη 22 Ιουλίου
Περιβάλλων Χώρος Αρχαίου Θεάτρου Δωδώνης
Πέμπτη 24 Ιουλίου
Αρχαίο Στάδιο Ρόδου
Σάββατο 26 Ιουλίου
Ρωμαϊκό Ωδείο Κω
Τρίτη 29 Ιουλίου
Ρωμαϊκό Ωδείο Θεσσαλονίκης
Πέμπτη 31 Ιουλίου
Μεγάλο Θέατρο Λάρισας
Σάββατο 2 Αυγούστου
Ορχήστρα Αρχαίου Θεάτρου Δημητριάδας
Τετάρτη 6 Αυγούστου
Αρχαίο Θέατρο Μαρώνειας
Παρασκευή 8 Αυγούστου
Περιβάλλων Χώρος Αρχαίου Θεάτρου Αμφίπολης
Κυριακή 10 Αυγούστου
Σχολή Αριστοτέλους, Ισβόρια - Νάουσα
Δευτέρα 11 Αυγούστου
Τάφοι Βεργίνας
Τρίτη 12 Αυγούστου
Ρωμαϊκό Ωδείο Δίου
Σάββατο 16 Αυγούστου
Θέατρο Καστρομηνά, Χίος
Τρίτη 19 Αυγούστου
Περιβάλλων Χώρος Αρχαίου Θεάτρου Μυτιλήνης
Πέμπτη 21 Αυγούστου
Αρχαίο Θέατρο Ηφαιστίας Λήμνου
Δευτέρα 25 Αυγούστου
Περιβάλλων Χώρος Ρωμαϊκού Ωδείου Γόρτυνας, Κρήτη
Τετάρτη 27 Αυγούστου
Αρχαιολογικός Χώρος Απτέρας, θέση «Αλώνι», Κρήτη.
naftemporiki.gr