«Βατά τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων για καλά προετοιμασμένους υποψηφίους» ήταν η κοινή διαπίστωση των περισσοτέρων επιστημονικών ενώσεων σχετικά με τα θέματα των φετινών πανελληνίων εξετάσεων. Πολλοί απόρησαν για έκφραση αφού βατά θέματα και μόνο για καλά προετοιμασμένους υποψηφίους δείχνουν ασύμβατες έννοιες.
«Βατά τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων για καλά προετοιμασμένους υποψηφίους» ήταν η κοινή διαπίστωση των περισσοτέρων επιστημονικών ενώσεων σχετικά με τα θέματα των φετινών πανελληνίων εξετάσεων.
Πολλοί απόρησαν για έκφραση αφού βατά θέματα και μόνο για καλά προετοιμασμένους υποψηφίους δείχνουν ασύμβατες έννοιες. Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι ασύμβατες έννοιες, γιατί πέρυσι τα θέματα ήταν… άβατα και για καλά προετοιμασμένους υποψηφίους. Η έκφραση σημαίνει ότι τα θέματα δεν ήταν εύκολα, δηλαδή δεν θα τα λύσουν όλοι, αλλά οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι μπορούν να φτάσουν στο άριστα, αν έχουν κατανοήσει σε βάθος την ύλη, ώστε να μπορέσουν να απαντήσουν στα δύσκολα θεωρητικά ερωτήματα, που υπήρχαν σε πολλά μαθήματα.
Αναμένουμε λοιπόν καλή κατανομή των βαθμολογιών στην βαθμολογική κλίμακα, ώστε να διαχωριστούν οι άριστοι από τους πολύ καλούς και τους καλούς. Αυτό είναι πάντα το ζητούμενο των εισαγωγικών εξετάσεων. Δυστυχώς πέρυσι τα θέματα ήταν τόσο δύσκολα που είχαμε ισοπέδωση των υποψηφίων προς τα κάτω, αφού τα δύσκολα ερωτήματα δεν τα απαντούσαν ούτε οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι. Φέτος, αντίθετα, τα θέματα δεν ήταν εύκολα, αλλά δεν είχαν και το βαθμό δυσκολίας των περσινών. Αναμένουμε την ανακοίνωση των βαθμολογιών για να δούμε πόσο δυσκόλεψαν τα φετινά θέματα τους υποψηφίους.
Μέχρι τότε οι πληροφορίες που διαρρέουν από τα βαθμολογικά κέντρα δεν είναι στατιστικά ακριβείς, αφού στηρίζονται σε προσωπικές εκτιμήσεις των βαθμολογητών, άρα είναι υποκειμενικές. Όσες εκτιμήσεις γίνονται τώρα για τις βάσεις είναι άστοχες και, πιθανόν, να διαψευστούν στη συνέχεια. Τυπικό είναι το περσινό παράδειγμα, που έγραφαν οι εφημερίδες ότι θα ανέβουν οι βάσεις του 1ου πεδίου, αφού μειώθηκαν οι θέσεις των εισακτέων σ' αυτές τις σχολές. Δεν έλαβαν υπόψη τους την πρωτοφανή δυσκολία των θεμάτων που έφεραν, τελικά, μεγάλη μείωση των βάσεων και στις σχολές του 1ου πεδίου.
Οι υποψήφιοι, που είχαν ακούσει για άνοδο των βάσεων, απογοητεύτηκαν όταν είδαν τους βαθμούς τους που ήταν χαμηλοί. Η απογοήτευσή τους ήταν μεγάλη, μέχρι που είδαν τη μεγάλη πτώση των βάσεων (στη Νομική Κομοτηνής ήταν 362 μόρια) και διαπίστωσαν ότι είχαν πετύχει. Το κακό που έγινε ήταν, όμως, μεγάλο, χωρίς κανένα λόγο.
Η συζήτηση, όμως, για τις βάσεις αυτή τη στιγμή κινδυνεύει να αποπροσανατολίσει τους υποψηφίους, που πρέπει να ασχοληθούν με την επιλογή σπουδών που θα κάνουν και όχι με τη διαμόρφωση των βάσεων. Έχω παρατηρήσει ότι, πολλές φορές, όσο πιο σίγουρος είναι ο υποψήφιος για την επιλογή του, τόσο μεγαλύτερη είναι η άγνοια που έχει για το αντικείμενο σπουδών. Πρέπει, λοιπόν, να ψάξουν οι υποψήφιοι και να σιγουρέψουν τις επιλογές τους και όχι να ασχολούνται με τις βάσεις.
ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ
Μαθηματικός - ερευνητής