Πολιτιστικά
Τρίτη, 10 Ιουνίου 2014 09:20

Το ντοκουμέντο μιας πολυσυζητημένης παράστασης

Μετά από την περσινή της επιτυχία στην Επίδαυρο, η «Γκόλφω» του Νίκου Καραθάνου επιστρέφει στο φετινό Ελληνικό Φεστιβάλ, όχι, όμως, σαν παράσταση, αλλά σαν ντοκουμέντο, μέσα από τον κινηματογραφικό φακό του Ηλία Γιαννακάκη.

Μετά από την περσινή της επιτυχία στην Επίδαυρο, η «Γκόλφω» του Νίκου Καραθάνου επιστρέφει στο φετινό Ελληνικό Φεστιβάλ, όχι, όμως, σαν παράσταση, αλλά σαν ντοκουμέντο, μέσα από τον κινηματογραφικό φακό του Ηλία Γιαννακάκη, που απαθανάτισε μέσα από τη δική του καλλιτεχνική ματιά το πολυσυζητημένο θεατρικό εγχείρημα.

Το ντοκιμαντέρ, λοιπόν, του Ηλία Γιαννακάκη, με τίτλο «Η Γκόλφω στην Επίδαυρο - Κινηματογραφώντας μια παράσταση», θα παρουσιαστεί - στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών - στην Πειραιώς 260, την Τετάρτη 11 Ιουνίου, στις 9 το βράδυ.

Ένας γνήσιος και παραγνωρισμένος θεατρικός θησαυρός

Το κλασσικό βουκολικό ειδύλλιο του Σπυρίδωνος Περεσιάδου, που ανέβασε τον περσινό χειμώνα το Εθνικό Θέατρο, σκηνοθέτησε ο Νίκος Καραθάνος μέσα από μια πρωτότυπη προσέγγιση, με τρία ζευγάρια ηθοποιών να υποδύονται τον Τάσο και τη Γκόλφω σε τρεις διαφορετικές ηλικίες. Η παράσταση απέδειξε ότι η «Γκόλφω» αποτελεί έναν γνήσιο, όσο και παραγνωρισμένο, θεατρικό θησαυρό. Μετά την τεράστια επιτυχία του στη σκηνή Κοτοπούλη, το έργο ανέβηκε από το Εθνικό Θέατρο και το Φεστιβάλ Επιδαύρου, στις 16 Αυγούστου 2013, στο αργολικό θέατρο, σε μια παράσταση, η οποία ενέπνευσε το ντοκιμαντέρ του Ηλία Γιαννακάκη.

«Πώς είναι να κινηματογραφείς την πιο μεγάλη συγκίνηση;»

Αναλαμβάνοντας να διερευνήσει μια σειρά ερωτημάτων μέσα από το δικό του έργο, ο σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ «Η Γκόλφω στην Επίδαυρο - Κινηματογραφώντας μια παράσταση» σημειώνει: «Πώς είναι να κινηματογραφείς, τη στιγμή που γεννιέται κάτι, που είναι ήδη κλασσικό; Πώς είναι να κινηματογραφείς, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, μια παράσταση που είναι φτιαγμένη, ώστε να  παίρνει ζωή από τα βουνά, που υψώνονται τριγύρω; Πώς είναι να κινηματογραφείς τη χαμένη αθωότητα; Πώς είναι να κινηματογραφείς την πιο μεγάλη συγκίνηση; Πώς είναι να κινηματογραφείς και, ταυτόχρονα, να βουρκώνεις; Πώς είναι να κινηματογραφείς, σε απόσταση αναπνοής, τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα του, τη στιγμή που γεννούν ένα αριστούργημα; Πώς είναι να κινηματογραφείς την “Γκόλφω” στην Επίδαυρο;».

Μια τραγική ερωτική ιστορία

Συνδεδεμένη με την ιστορική παράδοση των μπουλουκιών, η «Γκόλφω» είναι σχεδόν ταυτισμένη με αυτό το κομμάτι της ελληνικής θεατρικής ζωής. Η τραγική ερωτική της ιστορία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ακράτα, το 1893, από ερασιτέχνες. Στη συνέχεια, ακολούθησε η  Αθήνα και όλα τα μεγάλα και μικρά κέντρα του ελεύθερου και υπόδουλου Ελληνισμού, ενώ παίχτηκε από ελληνικούς θιάσους στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά στον σουλτάνο, και οι Τούρκοι δεν μπορούσαν να συγκρατήσουν τα δάκρυά τους στη συνταρακτική σκηνή της κατάρας. Μάλιστα, η «Γκόλφω», η οποία έγινε, επίσης, μυθιστόρημα και οπερέτα, κρίθηκε το πιο κατάλληλο έργο για τη δημιουργία της πρώτης ελληνικής κινηματογραφικής ταινίας, το 1915.

Στην ιστορία του έργου, δυο νέα παιδιά, ο Τάσος και η Γκόλφω, δίνουν όρκο αιώνιας αγάπης στο ορεινό χωριό, όπου κυλούν τα νερά της Στύγας, εκεί που - σύμφωνα με τους αρχαίους μύθους - βρισκόταν η πύλη για τον Κάτω Κόσμο και θνητοί και αθάνατοι έπαιρναν τον ιερότερο όρκο. Εκείνη εναντιώνεται στον άρχοντα, που θέλει να την παντρευτεί, μένοντας πιστή στον όρκο της. Όμως, ο Τάσος τον αθετεί, αφού δέχεται να παντρευτεί την πλούσια νέα που του προξενεύουν. Κάποια στιγμή, το μετανιώνει. Αλλά είναι πολύ αργά πια.

Πληροφορίες
Πειραιώς 260 - Αίθουσα  Δ: Πειραιώς 260 - Ταύρος (είσοδος μόνο από Πειραιώς), τηλ.: 210 9282900. Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 5 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: Κεντρικά εκδοτήρια του Φεστιβάλ: Πανεπιστημίου 39 - εντός στοάς Πεσμαζόγλου (Δευτέρα - Παρασκευή: 9:00 - 17:00, Σάββατο: 9:00 - 15:00), καταστήματα: Public, Παπασωτηρίου, Ιανός, τηλεφωνικά: 210 3272000 (καθημερινά και Κυριακές: 9:00 - 21:00), ηλεκτρονικά: www.greekfestival.gr. Εκδοτήρια εισιτηρίων λειτουργούν σε όλους τους χώρους των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών και ανοίγουν δύο ώρες πριν την έναρξη των παραστάσεων.

naftemporiki.gr