Ο διακεκριμένος Ελληνοαμερικανός φωτογράφος Κρις Μάκος, επισκέπτεται το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, για μία διάλεξη, με τίτλο «Βγάζω φωτογραφίες γιατί δεν έχω μνήμη», την Τετάρτη 4 Ιουνίου.
«Δεν είμαι αισθηματίας. Με ενδιέφερε πάντα να ζω τη στιγμή και εξακολουθεί να με ενδιαφέρει. Πηγαίνω, όπου πηγαίνουν τα πράγματα». Έτσι περιγράφει τον εαυτό του ο διακεκριμένος Ελληνοαμερικανός φωτογράφος Κρις Μάκος, ο οποίος επισκέπτεται το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, για μία διάλεξη, με τίτλο «Βγάζω φωτογραφίες γιατί δεν έχω μνήμη».
Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 4 Ιουνίου, στις 7 το απόγευμα, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό (με δελτία προτεραιότητας), σε συνεργασία με την Πρεσβεία των ΗΠΑ, και θα γίνει στα αγγλικά, με ταυτόχρονη μετάφραση, με συντονιστή τον καλλιτέχνη και ποιητή Δημοσθένη Αγραφιώτη, ενώ στις 14 Ιουνίου, ο Κρις Μάκος θα ταξιδέψει στην Τήνο, για μια παρουσίαση στο Μουσείο Κώστα Τσόκλη, στις 7 το απόγευμα.
Ένας καλλιτέχνης που προτιμά να ζει στο τώρα
Από το μέντορά του, Μαν Ρέυ, μέχρι τον πιο γνωστό μαθητή του, τον Άντυ Γουόρχολ, ο οποίος τον χαρακτήριζε «τον πιο σύγχρονο φωτογράφο της Αμερικής», ο Κρις Μάκος (Christopher Makos) έχει καταγράψει την καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης από το 1970 και μετά, την πανκ και ροκ σκηνή του ’80 και ’90 στην Αμερική, αλλά και την αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική σκηνή ευρωπαϊκών πόλεων.
Οι Έλληνες παππούδες του εγκαταστάθηκαν στο Λόουελ της Μασαχουσέτης, τη δεκαετία του ’20. Εργάτες και οι δύο, συναντήθηκαν στο εργοστάσιο της περιοχής, όπου δούλευαν, και έφτιαξαν την οικογένειά τους. Ο Κρις Μάκος γεννήθηκε το 1948, στο Λόουελ, μεγάλωσε στην Καλιφόρνια και έφτασε στη Νέα Υόρκη, στα τέλη του ’60, χωρίς σχέδια και συγκεκριμένες φιλοδοξίες. Όπως λέει ο ίδιος: «Ήμουν χίπι, συνάντησα κάποιον, που θα διέσχιζε τη χώρα με μια Μάστανγκ, και είπα: γιατί όχι;».
Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Παρίσι και εργάστηκε για λίγο ως μαθητευόμενος του Μαν Ρέυ, για τον οποίο αναφέρει: «Μου δίδαξε να εμπιστεύομαι τις αρχικές εντυπώσεις». Η Νέα Υόρκη του ’70 ήταν η σκηνή μιας μοναδικής δημιουργικής έκρηξης. Ο Μάκος εντάχθηκε στο σκηνικό αυτό και απαθανάτισε «ένα οπτικό μανιφέστο της εποχής» και τη σχέση του με την ακατέργαστη αφέλεια της δεκαετίας εκείνης. Συνδέθηκε στενά με τον Γουόρχολ, τον Ζαν - Μισέλ Μπασκιά, τον Κιθ Χέιρινγκ, που έβαλαν την υπογραφή τους σε εκείνη τη θύελλα δημιουργικότητας και ο ίδιος υπήρξε αφετηρία πολλών εξελίξεων στη σκηνή της σύγχρονης αμερικανικής τέχνης.
Έγινε διάσημος, φτιάχνοντας πορτρέτα με αμεσότητα, χαρακτηριστική εκείνου του μποέμ ρεύματος που «σε έσπρωχνε να είσαι διαφορετικός, να μη φοβάσαι αυτό που είσαι». Στα 66 του χρόνια, έχει ακόμα μια νεανική γοητεία και μια μανιακή ενέργεια. Προτιμά να ζει στο τώρα. Έζησε όλη του τη νεοϋορκέζικη ζωή ως μποέμ στο Γουέστ Βίλατζ, από όπου περιφέρεται στην πόλη μόνο με ποδήλατο και καταγράφει με τον φακό του την εξέλιξή της.
Οι φωτογραφίες του έχουν εκτεθεί σε γκαλερί και Μουσεία κι έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και εφημερίδες. Είναι συγγραφέας πολλών σημαντικών βιβλίων, στα οποία συγκαταλέγονται και τα «Andy Warhol in China: The photographs of Christopher Makos» (2007) και «Christopher Μakos polaroids» (2009). Περισσότερα από 100 Μουσεία στον κόσμο έχουν περιλάβει τις φωτογραφίες του στις μόνιμες συλλογές τους και πολλοί συλλέκτες αγοράζουν φωτογραφίες του για τις ιδιωτικές τους συλλογές (Μάλκολμ Φορμπς, Πέδρο Αλμοδόβαρ, Τζάνι Βερσάτσε κ.ά.). Μια φωτογραφία του, όπου απεικονίζονται ο Άντυ Γουόρχολ με τη Λάιζα Μινέλι, πουλήθηκε πρόσφατα στον οίκο Σόθμπις για 45.000 δολάρια και μια άλλη της Ελίζαμπεθ Τέιλορ, για 30.000 δολάρια.
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος»: Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αμπελόκηποι - Αθήνα, τηλ.: 210 7282333. Η διανομή των δελτίων αρχίζει στις 17:30.
naftemporiki.gr