Ορατή από όλους έγινε η τράπεζα θεμάτων. Τα θέματά της αναρτήθηκαν στη διεύθυνση http://exams-repo.cti.gr/ και έχουν όλοι τη δυνατότητα να τα δουν και να τα κατεβάσουν. Λογικά φαίνονται τα θέματα. Μένει να δούμε την εφαρμογή του νέου συστήματος και τα πιθανά προβλήματα που θα δημιουργηθούν.
Ορατή από όλους έγινε η τράπεζα θεμάτων. Τα θέματά της αναρτήθηκαν στη διεύθυνση http://exams-repo.cti.gr/ και έχουν όλοι τη δυνατότητα να τα δουν και να τα κατεβάσουν. Λογικά φαίνονται τα θέματα. Μένει να δούμε την εφαρμογή του νέου συστήματος και τα πιθανά προβλήματα που θα δημιουργηθούν. Οι πιθανοί κίνδυνοι είναι δύο:
Ο πρώτος είναι να «κρεμάσει» το σύστημα και να μην μπορεί να γίνει η ηλεκτρονική κλήρωση. Έχουμε συνηθίσει το «κρέμασμα» των ηλεκτρονικών συστημάτων, με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση των φαρμάκων και το taxis που χρόνια τώρα ταλαιπωρεί τους φορολογούμενους και τους λογιστές. Αλλά και το ηλεκτρονικό μηχανογραφικό όταν καθιερώθηκε η συμπλήρωσή του μέσω του διαδικτύου το 2011 δημιούργησε προβλήματα στους υποψηφίους λόγω υπερφόρτωσης του συστήματος. Ακόμη ένα «κρέμασμα» είναι, λοιπόν, ο φόβος μας. Η ανησυχία μας είναι λογική γιατί την Πέμπτη 29 Μαΐου που ξεκινούν οι ενδοσχολικές εξετάσεις της Α Λυκείου θα πρέπει μέσα σε δύο ώρες 8 – 10 να μπουν στο σύστημα τα 1.302 γενικά λύκεια και να ζητήσουν ηλεκτρονική κλήρωση του 50% των θεμάτων, ώστε μετά να συμπληρώσουν οι καθηγητές τα υπόλοιπα θέματα. Καμία δοκιμή δεν έχει γίνει, άρα ο φόβος να μην πάει κάτι καλά είναι υπαρκτός. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα κρεμάσει το σύστημα γιατί η ταλαιπωρία των μαθητών θα είναι μεγάλη.
Ο δεύτερος κίνδυνος είναι να αποδειχθούν τα θέματα υπερβολικά δύσκολα για το επίπεδο των μαθητών και να έχουμε μεγάλο ποσοστό μετεξεταστέων. Κάτι ανάλογο είχε συμβεί το 1999, την πρώτη χρονιά εφαρμογής της μεταρρύθμισης Αρσένη, με αποτέλεσμα να μένει στην ίδια τάξη το 30% των μαθητών. Αναγκάστηκε τότε το Υπουργείο Παιδείας να χαλαρώσει τις απαιτήσεις προαγωγής για να αποφευχθεί η κοινωνική αναστάτωση.
Μερικά από τα θέματα της τράπεζας θεμάτων είναι δυσκολότερα από τις ασκήσεις των σχολικών βιβλίων. Δεν γνωρίζουμε πως θα ανταποκριθούν οι μαθητές, αφού όλα είναι καινούρια σ’ αυτές τις εξετάσεις. Αλλάζει όχι μόνο ο τρόπος που επιλέγονται τα θέματα, αλλά και ο τρόπος προαγωγής στη Β Λυκείου, που γίνεται πολύ πιο δύσκολος. Να θυμίσουμε ότι για να προαχθεί ένας μαθητής στη Β Λυκείου πρέπει να έχει γενικό μέσο όρο τουλάχιστον 10 και να έχει επιπλέον μέσο όρο τουλάχιστον 10 στα Αρχαία Ελληνικά, τη Γλώσσα, τη Λογοτεχνία, την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία. Στα υπόλοιπα μαθήματα πρέπει να έχει μέσο όρο πάνω από 8. Η επιτυχία του συστήματος θα κριθεί και από το ποσοστό των μαθητών που θα μείνουν στην ίδια τάξη ή θα μείνουν μετεξεταστέοι για το Σεπτέμβριο. Τα ακραία φαινόμενα θα δημιουργήσουν προβλήματα. Να θυμίσουμε ότι η εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ήταν να λειτουργήσει πιλοτικά η τράπεζα θεμάτων φέτος και να γενικευτεί η χρήση της του χρόνου, ώστε να αποφευχθούν πιθανές παρενέργειες, εισήγηση που δεν έκανε δεκτή το Υπουργείο Παιδείας. Ας ευχηθούμε να κυλήσουν όλα ομαλά.
ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ
Μαθηματικός - ερευνητής