Καθοδηγώντας επτά αντι - ήρωες, που δοκιμάζουν τα όριά τους, φλερτάρουν με την καταστροφή και παγιδεύονται σε παιχνίδια ασύδοτα και αμείλικτα, η ηθοποιός - σκηνοθέτις Πέμη Ζούνη μάς μιλά για την παράσταση «Η αρρώστια της νιότης».
Καθοδηγώντας επτά αντι - ήρωες, που δοκιμάζουν τα όριά τους, φλερτάρουν με την καταστροφή και παγιδεύονται σε παιχνίδια ασύδοτα και αμείλικτα, η ηθοποιός - σκηνοθέτις Πέμη Ζούνη μάς μιλά για την παράσταση «Η αρρώστια της νιότης».
Σαν μια σπαρακτική, άγρια ελεγεία στα τραυματισμένα νιάτα, το έργο του Αυστριακού συγγραφέα Φέρντιναντ Μπρούκνερ παρουσιάζεται για πρώτη φορά από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), στο νέο Υπερώο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Η Πέμη Ζούνη υπογράφει τη μετάφραση και τη σκηνοθεσία της ιστορίας μιας παρέας φοιτητών της Ιατρικής, οι οποίοι - μέσα στην ηθική και ιδεολογική σύγχυσή τους - θεωρούν τη νιότη τους αρρώστια, που πρέπει να αφανιστεί, και μιλά για το έργο και για την «αρρώστια» της σύγχρονης πραγματικότητάς μας.
Τι σας προσέλκυσε στο συγκεκριμένο έργο;
Είναι σπάνιο να απαιτεί ένα έργο επτά νέους πρωταγωνιστές. Επτά απαιτητικοί ρόλοι, δισεπίλυτα σταυρόλεξα ακόμα και για έμπειρους ηθοποιούς, σε παρτιτούρα που καλύπτει ένα φάσμα ήχων - συναισθημάτων, από τον ψίθυρο έως τη ζωώδη κραυγή και από την εκκωφαντική ερημιά έως τον τρυφερό φόνο. Η γραφή του Μπρούκνερ, εντέλει.
Σε ποια εποχή μάς μεταφέρει και τι βιώνουν οι ήρωές του;
Η ιστορική στιγμή είναι η Δημοκρατία της Βαϊμάρης, στη Βιέννη του 1923. Οι ήρωες, φοιτητές Ιατρικής, προέρχονται κατευθείαν από τη “Λευκή Κορδέλλα” του Χάνεκε. Έτσι μεγάλωσαν: με αμείλικτη πειθαρχία, τιμωρία, έλλειψη αγάπης και ενοχές. Πριν ενηλικιωθούν, συστήθηκαν με τον θάνατο, είτε πολεμώντας στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, είτε βοηθώντας τους τραυματίες ως επιστρατευμένοι νοσοκόμοι. Και τώρα, καλούνται να επιβιώσουν και να ενταχθούν σε μια κοινωνία ρημαγμένη. Χωρίς όνειρα, χωρίς πίστη, με μόνη σταθερά το παράλογο.
Τι είναι αυτό, που τους κάνει να αισθάνονται τη νιότη τους σαν αρρώστια;
Αυτή ακριβώς η έλλειψη νοήματος. “Ή γίνεσαι αστός ή αυτοκτονείς” είναι το μότο τους. Δεν θα διαλέξουν αναγκαστικά το πρώτο… Έτσι κι αλλιώς, όλα έχουν διαψευσθεί.
Τι επιχειρεί να αποτυπώσει ο συγγραφέας μέσα από αυτήν την ιστορία;
Νομίζω, την ολέθρια κληρονομιά, που αφήνει κάθε γενιά στην επόμενη. Εκείνος, σύγχρονός τους, καταγράφει, μετά από το σοκ του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου, την καταστροφή του μέλλοντος, μη γνωρίζοντας, ίσως, ότι αυτό θα επαναληφθεί στην ανθρωπότητα ξανά και ξανά, σε μια σταθερά πτωτική διαδικασία.
Πού εστιάζει η σκηνοθετική σας ματιά;
Στο εσωτερικό τοπίο των ηρώων. Στο “γιατί” και το “πώς” του μηδενισμού τους. Στη ματαιωμένη επικοινωνία, στα υπόκωφα σπαρταρίσματα της ψυχής και στον πυρετώδη κυνισμό. Στη δύσκολη ισορροπία των συμπεριφορών. Με σκηνικό χώρο, ένα δωμάτιο σχεδόν γυμνό.
Μέσα από τη μελέτη του έργου, εντοπίζετε κάποια στοιχεία, που ίσως καθρεφτίζονται και στην εποχή μας;
Δυστυχώς, ναι. Με προεξέχον, το ζήτημα της έλλειψης κάθε αξιακού πλαισίου. Την αναξιοπιστία των θεσμών και των προσώπων. Την έλλειψη νοήματος, πίστης, έμπνευσης.
Ποια είναι η «αρρώστια» της σύγχρονης πραγματικότητάς μας;
Όλα τα παραπάνω, που οδηγούν στην απουσία σεβασμού και, βεβαίως, αυτοσεβασμού. Η διανόηση δεν οδηγεί πια, ο πολιτισμός βρίσκεται σε δεύτερο ή τρίτο πλάνο, ως γραφικό ντεκόρ. Οι χρηματοπιστωτικοί όροι και αναλύσεις είναι το απόλυτο θέσφατο παγκοσμίως. Και αυτό δεν είναι απλώς μια καινούρια γλώσσα, που πρέπει να μάθουμε όλοι. Είναι μια πραγματικότητα που, κάθε άλλο, παρά βελτιώνει τη ζωή στον πλανήτη.
Υπάρχει γιατρειά;
Δεν έχω επιχειρήματα για θετική απάντηση. Ίσως, γι’ αυτό βρίσκω καταφύγιο στην τέχνη.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση - σκηνοθεσία: Πέμη Ζούνη, σκηνικά - κοστούμια: Γιώργος Ασημακόπουλος, επιμέλεια κίνησης: Φρόσω Κορρού, φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου, μουσική επιμέλεια: Νικόλας Μαραγκόπουλος, βοηθός σκηνοθέτη: Στέλιος Χατζηαδαμίδης, Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Όλια Γεωργιάδου, βοηθός σκηνογράφου: Βασίλης Μπάλτσας, βοηθός ενδυματολόγου: Χαρά Τσουβαλά, οργάνωση παραγωγής: Ροδή Στεφανίδου. Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Άννα Μαντά, Ηλέκτρα Καρτάνου, Άννα Ευθυμίου, Μιχάλης Συριόπουλος, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Κορίνα Βασιλοπούλου, Στέλιος Χατζηαδαμίδης.
Πληροφορίες
Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών: Εθνικής Αμύνης 2 - Θεσσαλονίκη, τηλ. κρατήσεων: 2315 200200. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη έως Κυριακή: 21.00. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 15 ευρώ, φοιτητές - άνω των 65: 12 ευρώ, Τετάρτη (λαϊκή): γενική είσοδος: 12 ευρώ, Πέμπτη: γενική είσοδος: 10 ευρώ, ανέργων (Τετάρτη και Πέμπτη): 5 ευρώ, ομαδικές κρατήσεις: 8 ευρώ. Ισχύουν: Κάρτα Συγκοινωνούντων Θεάτρων, Κάρτα Πολιτισμού, ειδική τιμή: στα 4 εισιτήρια για την ίδια παράσταση, την ίδια ημέρα και ώρα, το 1 δωρεάν. Προπώληση: Ταμεία ΚΘΒΕ, ταμείο ΚΟΘ (Εκδοτήριο Πλατείας Αριστοτέλους), καταστήματα Public (Τσιμισκή 24 - Μητροπόλεως 33), Εμπορικό Κέντρο Mediterranean Cosmos, Seven Spots, Ιανός, τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: www.ntng.gr, www.viva.gr. Η παράσταση είναι ακατάλληλη για ανηλίκους.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]