Την ώρα που αεροπορικές εταιρείες πειραματίζονται με φιλικότερα προς το περιβάλλον κοκτέιλ καυσίμων για να μειώσουν τις εκπομπές και τις δαπάνες τους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την παραγωγή - για πρώτη φορά - ενός τύπου κηροζίνης με διοξείδιο του άνθρακα, νερό και ηλιακή ενέργεια. Εκτός από τα αεροσκάφη, η νέα διεργασία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για την παρασκευή πιο πράσινων καυσίμων με άλλες εφαρμογές.
Την ώρα που αεροπορικές εταιρείες πειραματίζονται με φιλικότερα προς το περιβάλλον κοκτέιλ καυσίμων για να μειώσουν τις εκπομπές και τις δαπάνες τους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την παραγωγή - για πρώτη φορά - ενός τύπου κηροζίνης με διοξείδιο του άνθρακα, νερό και ηλιακή ενέργεια. Εκτός από τα αεροσκάφη, η νέα διεργασία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για την παρασκευή πιο πράσινων καυσίμων με άλλες εφαρμογές.
Όπως εξηγεί στην ανακοίνωσή της η Κομισιόν, το ερευνητικό πρότζεκτ SOLAR-JET ανέπτυξε μία διεργασία που χρησιμοποιεί «συμπυκνωμένο φως (προσομοιωμένο ηλιακό φως) για τη μετατροπή διοξειδίου του άνθρακα και νερού σε αέριο σύνθεσης (syngas), μέσα σε ηλιακό αντιδραστήρα υψηλής θερμοκρασίας, ο οποίος περιέχει υλικά που έχουν ως βάση οξείδια μετάλλων». Στη συνέχεια, η Shell ανέλαβε να μετατρέψει το αέριο σύνθεσης - μείγμα υδρογόνου και μονοξειδίου του άνθρακα - σε κηροζίνη με τη μέθοδο Fischer-Tropsch.
«Αυτή η μεγάλης κλίμακας μέθοδος χρησιμοποιείται ήδη ευρέως σε ολόκληρο τον κόσμο και έχει πιστοποιηθεί για χρήση στις αερομεταφορές», εξήγησε ο Πατρίκ Λεκλέρκ, υπεύθυνος του έργου στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Ανάφλεξης της Στουτγάρδης. «Αυτό σημαίνει ότι το καύσιμο που παρήχθη με αυτήν την τεχνική δεν θα χρειάζεται να περάσει από νέα, χρονοβόρα στάδια δοκιμών και πιστοποιήσεων.»
Οι επιστήμονες χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια για να δημιουργήσουν τον ηλιακό αντιδραστήρα, με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ύψους 2,2 εκατομμυρίων ευρώ. Παρότι μέχρι στιγμής στο εργαστήριο έχει παραχθεί μόλις «ένα ποτήρι» καυσίμου αεροσκαφών, τα αποτελέσματα εμπνέουν αισιοδοξία ότι, εάν η μέθοδος μπορέσει να εφαρμοστεί σε μεγαλύτερη κλίμακα, στο μέλλον όλα τα υγρά καύσιμα υδρογονανθράκων θα μπορούν να παράγονται από ηλιακό φως, CO2 και νερό.
«Με την τεχνολογία αυτή ίσως κάποτε να παράγονται καθαρότερα και άφθονα καύσιμα για τα αεροπλάνα, τα αυτοκίνητα και άλλα μεταφορικά μέσα», εκτίμησε η κοινοτική επίτροπος αρμόδια για την έρευνα, Μόιρα Γκέγκεν Κουίν. «Έτσι θα μπορούσε να ενισχυθεί σημαντικά η ενεργειακή ασφάλεια και να μετατραπεί σε χρήσιμο πόρο ένα από τα βασικά αέρια του θερμοκηπίου που ευθύνονται για την υπερθέρμανση του πλανήτη.»