Οδοιπόρος σε ένα «Ταξίδι», που ξεκινά και τελειώνει στο ίδιο σημείο: τη ζωή, και έχει για όχημα τη συλλογική εμπειρία και προορισμό την τέχνη, η εικαστικός Ελένη Πολυχρονάτου παρουσιάζει την ατομική της έκθεση ζωγραφικής, στον πολυχώρο πολιτισμού «Διέλευσις».
Οδοιπόρος σε ένα «Ταξίδι», που ξεκινά και τελειώνει στο ίδιο σημείο: τη ζωή, και έχει για όχημα τη συλλογική εμπειρία και προορισμό την τέχνη, η εικαστικός Ελένη Πολυχρονάτου παρουσιάζει την ατομική της έκθεση ζωγραφικής, η οποία εγκαινιάζεται στον πολυχώρο πολιτισμού «Διέλευσις», την Πέμπτη 24 Απριλίου, στις 8 το βράδυ.
Στην τεντωμένη μεμβράνη της καλλιτεχνικής ευαισθησίας
Μιλώντας για την καλλιτέχνιδα και την έκθεση, η αρχαιολόγος και ιστορικός τέχνης Καλλιόπη Κουντούρη σημειώνει: «Για την εικαστικό και ιστορικό της τέχνης, Ελένη Πολυχρονάτου, είναι το εφήμερο της ύπαρξης και το αέναο του “ταξιδιού”, που ορίζουν το ουσιώδες για την καλλιτεχνική έκφραση. Η αείροη των πραγμάτων κίνηση, με τις εναλλαγές παρουσίας και απώλειας και τη μεταστοιχείωση κάθε “δυσχέρειας” σε γνώση και δράση, έδωσαν τον παλμό ζωής στην έκθεση “Το ταξίδι”.
Η Ελένη Πολυχρονάτου συλλέγει καθημερινά αυτά, που αποκαλεί “ψήγματα σοφίας”, τα πολύτιμα σμικρά σε φαινομενική κλίμακα, τα ανεπαισθήτως αντιληπτά στους περισσότερους. Αυτά αφουγκράζεται, σε αυτά στέκεται, με αυτά συνδιαλέγεται. Η πνευματική - ψυχική, όμως, “ταλάντωση” αυτών των “μικρών” πραγμάτων είναι ισχυρή και το αποτύπωμά τους στην τεντωμένη μεμβράνη της καλλιτεχνικής ευαισθησίας ορατό. Αιτεί το γνωστό αυτό άγνωστο περισυλλογή και εξερεύνηση και η Πολυχρονάτου ανταποκρίνεται. Έτσι, “ο διαχωρισμός τέχνης και ζωής είναι στο μυαλό μας” διατείνεται και εφαρμόζει η καλλιτέχνις, προσθέτοντας το δικό της ίχνος στα βήματα κι άλλων δημιουργών, παλαιότερων και σύγχρονων…
Ελαχιστοποιώντας συνειδητά τα τεχνικά μέσα διατύπωσης του καλλιτεχνικού της επιδιωκόμενου, η Ελένη Πολυχρονάτου, με απλά μελάνια σε μικρούς λευκούς καμβάδες, προσπαθεί να απαλλαγεί από υλικές και τεχνικές δεσμεύσεις. Ο “ταξιδιωτικός” της “σάκος” με τα minima - maxima εργαλεία, της επιτρέπει να ζωγραφίζει παντού, κάθε ώρα και κάθε στιγμή, όποτε η αφύπνιση διεγείρει την έμπνευση. Αν και το ογκώδες ερευνητικό της έργο είναι τα έργα μεγάλης κλίμακας σε δημόσιο χώρο (“Έργα τέχνης μεγάλης κλίμακας στον αστικό και φυσικό χώρο από τη δεκαετία του ’60 έως τον 21ο αιώνα”), η ίδια, σε ένα ιδιάζον οξύμωρο, δομεί τις αισθητικές της “φράσεις” ως σύντομες “προσευχές”, που εκλύουν, όμως, από τη βραχεία τους κλίμακα εκρηκτικές εντάσεις και ενεργειακές εμφάνειες.
Για την καλλιτέχνιδα, “εμπειρία” δεν είναι μόνο ό,τι έχει ζήσει, αλλά κι ό,τι έχουν ζήσει άλλοι, ό,τι έχει διαβάσει, ό,τι έχει συλλέξει παρατηρώντας, με συναισθησία. Πυθαγόρας, Πλάτωνας, Πρωταγόρας, Αριστοτέλης, Ηράκλειτος, Επίκουρος, Παράκελσος, Κρισναμούρτι, Σοπενχάουερ, αλλά και Κοέλιο, Γκάντι, Χικμέτ, Ράσκιν, Ελύτης, ιστορία των πολιτισμών και των θρησκειών, μελέτη των πανανθρώπινων και διαχρονικών συμβόλων αναχωνεύονται και μεταπλάθονται σε έναν αποθετήρα ευαισθησίας.
Το “Ταξίδι”, λοιπόν, έχει αρχή τη ζωή και τέλος, δηλαδή κατάληξη κι όχι τερματισμό, πάλι τη ζωή. Η τέχνη φαίνεται να κοιτά κατάματα τη ζωή, πριν ενωθεί αξεδιάλυτα με αυτήν σε ένα “μικρό” – “μέγα ταξείδιον”».
Πληροφορίες
Πολυχώρος πολιτισμού «Διέλευσις»: Λέσβου 15 & Πόρου - Κυψέλη, τηλ.: 210 8613739. Διάρκεια έκθεσης 24 Απριλίου - 2 Ιουνίου. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Πέμπτη: 11:00 - 17:00, Παρασκευή: 11:00 - 20:00, και όλες τις ημέρες της εβδομάδας μια ώρα πριν και κατά τις ώρες των εκδηλώσεων του πολυχώρου.
naftemporiki.gr