«Κεντρική επιλογή μας η εξωστρέφεια του πολιτισμού μας», ανήγγειλε ο υπουργός Πολιτισμός και Αθλητισμού, Πάνος Παναγιωτόπουλος, κατά τα εγκαίνια της έκθεσης για το Βυζάντιο στο Λος Άντζελες.
«Κεντρική επιλογή μας η εξωστρέφεια του πολιτισμού μας», ανήγγειλε ο υπουργός Πολιτισμός και Αθλητισμού, Πάνος Παναγιωτόπουλος, κατά τα εγκαίνια της έκθεσης για το Βυζάντιο στο Λος Άντζελες, όπου είχε και πλήθος επαφών για την Ελληνική πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη δημιουργία.
«Η εξωστρέφεια όσον αφορά στον πολιτισμό είναι κεντρική επιλογή της κυβέρνησης. Από εδώ και πέρα, η Ελλάδα, όσο το επιτρέπουν οι δυνάμεις της, θα είναι παρούσα παντού με την πολιτιστική κληρονομιά και με τη σύγχρονη δημιουργία της. Παράλληλα, προχωρεί αποτελεσματικά το Εθνικό Πιλοτικό Σχέδιο της αναβάθμισης των 33 Μουσείων και αρχαιολογικών χώρων με τη μέγιστη επισκεψιμότητα στη χώρα μας». Με αυτά τα λόγια, ο κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος σκιαγράφησε την Ελληνική πολιτική όσον αφορά στον πολιτισμό στα εγκαίνια του νέου σταθμού της επιτυχημένης μεγάλης έκθεσης «Ουρανός και Γη, Η τέχνη στο Βυζάντιο μέσα από Ελληνικές συλλογές» στο Μουσείο Γκετί στο Λος Άντζελες.
Σημαντικές συναντήσεις
Ήδη, λίγες μέρες πριν, στην Ουάσινγκτον, ο κ. Παναγιωτόπουλος είχε την ευκαιρία πολλών σημαντικών συναντήσεων με κορυφαίους παράγοντες της αμερικανικής πολιτικής και κοινωνικής ζωής, με προσωπικότητες της ομογένειας, αλλά και με σημαντικά στελέχη πολιτιστικών οργανισμών των ΗΠΑ. Ανάμεσά τους, ο γενικός διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης της αμερικανικής πρωτεύουσας, Ερλ Πάουελ. Ακόμα, ο πρόεδρος του National Geographic, Τέρι Γκαρσία, με τον οποίο ο υπουργός συζήτησε για την εξέλιξη της παραγωγής δυο ντοκιμαντέρ γύρω από τον πολιτισμό, αλλά και τον τρόπο ζωής στη χώρα μας.
Στο πλαίσιο των επαφών του, ο κ. Παναγιωτόπουλος είχε και συνάντηση με τα μέλη της διοικούσας επιτροπής του Ελληνικού Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λος Άντζελες. Ο υπουργός συνάντησε και σημαντικούς παράγοντες της ομογένειας, ορισμένοι από τους οποίους κατέχουν εξέχουσες θέσεις στην οικονομική ζωή των ΗΠΑ και στην αμερικανική βιομηχανία του κινηματογράφου, όπως ο διευθύνων Σύμβουλος της Fox, Τζιμ Γιαννόπουλος, η σκηνοθέτις και ηθοποιός Νία Βάρνταλος, ο επιχειρηματίας, Άγγελος Τσακόπουλος κ.α..
Κοινός σκοπός όλων των συναντήσεων, ο σχεδιασμός νέων πρωτοβουλιών με γνώμονα την πολιτιστική εξωστρέφεια. Και, βέβαια, ο καλύτερος συντονισμός προγραμμάτων που έχουν ήδη συμφωνηθεί γύρω από την προβολή του Ελληνικού πολιτισμού, όπως η φιλόδοξη έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα έως τον Μέγα Αλέξανδρο», που θα ξεκινήσει του χρόνου από τον Καναδά και θα ταξιδέψει και στις ΗΠΑ.
Η έκθεση στο Λος Άντζελες
Επίκεντρο, ασφαλώς, του ταξιδιού της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ στις ΗΠΑ υπήρξε η έκθεση για το Βυζάντιο στο Μουσείο Γκετί.
Η έκθεση είχε φιλοξενηθεί προηγουμένως, με μεγάλη επιτυχία, στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον, με περισσότερους από 200 χιλιάδες επισκέπτες σε ένα διάστημα μόλις λίγων μηνών. Αποτελεί, δε, ένα εντυπωσιακό πανόραμα του Βυζαντινού πολιτισμού. Με αριστοτεχνικά ψηφιδωτά, εικόνες, γλυπτά, κεραμικά, τοιχογραφίες, νομίσματα, αρχιτεκτονικά μέλη, αντικείμενα μικροτεχνίας, εικονογραφημένα χειρόγραφα, λειτουργικά και οικιακά σκεύη, κοσμήματα και υφάσματα, καθώς και πρόσφατα ανασκαφικά ευρήματα. Τα εκθέματα προέρχονται από τις απαρχές της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας το 330 έως την Άλωση το 1453 και παρουσιάζονται σύμφωνα με τις πιο εξελιγμένες μουσειολογικές αντιλήψεις. Ξετυλίγουν, δε, όλες τις πτυχές της ζωής και του πολιτισμού του Βυζαντινού κόσμου: Από την πνευματικότητα έως την καθημερινότητα. Από το εύρος των κοινωνικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων, μέχρι τον τρόπο με τον οποίο οι Βυζαντινοί διακοσμούσαν τις κατοικίες τους.
Η επιστροφή της Καινής Διαθήκης στη Μονή Διονυσίου του Αγίου Όρους
Μεγάλο ήταν το ενδιαφέρον των αμερικανικών ΜΜΕ για την ευτυχή κατάληξη της διαπραγμάτευσης για την επιστροφή της ιστορικής εικονογραφημένης Βυζαντινής Καινής Διαθήκης του 12ου αιώνα στην Ιερά Μονή Διονυσίου του Αγίου Όρους.
Η εικονογραφημένη Καινή Διαθήκη, η οποία αντιγράφηκε το 1133 από τον γραφέα Θεόκτιστο και μπορεί στυλιστικά να συσχετιστεί με την τέχνη της αυτοκρατορικής αυλής που παραγόταν στην Κωνσταντινούπολη, είναι ένα αριστούργημα της Μεσοβυζαντινής τέχνης.
«Η απόφασή του περίφημου αμερικανικού Μουσείου να επιστρέψει το πολύτιμο αυτό Βυζαντινό χειρόγραφο τιμά το πνεύμα του κοινού μας Πλαισίου Πολιτιστικής Συνεργασίας του 2011», δήλωσε σχετικά ο κ. Παναγιωτόπουλος.
naftemporiki.gr