Η ατμοσφαιρική ρύπανση στο Πεκίνο, τη Σαγκάη και άλλες ασιατικές μεγαλουπόλεις, για την οποία ακούμε όλο και συχνότερα, δεν αφορά μόνο τους κατοίκους των περιοχών που πλήττονται άμεσα και οι οποίοι συχνά καλούνται να προσαρμόσουν ανάλογα την καθημερινότητά τους. Επιστήμονες της NASA εκτιμούν ότι η ρύπανση του ατμοσφαιρικού αέρα στη μακρινή Ασία επηρεάζει - και μάλιστα άμεσα - τις κινήσεις των καταιγίδων στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση στο Πεκίνο, τη Σαγκάη και άλλες ασιατικές μεγαλουπόλεις, για την οποία ακούμε όλο και συχνότερα, δεν αφορά μόνο τους κατοίκους των περιοχών που πλήττονται άμεσα και οι οποίοι συχνά καλούνται να προσαρμόσουν ανάλογα την καθημερινότητά τους. Επιστήμονες της NASA εκτιμούν ότι η ρύπανση του ατμοσφαιρικού αέρα στη μακρινή Ασία επηρεάζει - και μάλιστα άμεσα - τις κινήσεις των καταιγίδων στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Οι ερευνητές είδαν ότι το φαινόμενο, που είναι εντονότερο κατά τη διάρκεια του χειμώνα, ενισχύει τις καταιγίδες πάνω από τον Ειρηνικό, κάτι που με τη σειρά του επηρεάζει τον καιρό σε άλλες περιοχές του κόσμου. «Οι επιπτώσεις είναι δραματικές: η ρύπανση οδηγεί στη δημιουργία πυκνότερων και ψηλότερων νεφών, καθώς και εντονότερης βροχόπτωσης», ανέφερε σύμφωνα με το BBC ο Γουάν Γουάνγκ από το Jet Propulsion Laboratory (JPL) της NASA και βασικός συντάκτης της έκθεσης που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Proceedings of the National Academy of Sciences.
Μπορεί οι αναφορές για υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης και οι προειδοποιήσεις προς τους κατοίκους να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις να έχουν πληθύνει τους τελευταίους μήνες, ωστόσο τα συμπεράσματα του Γουάνγκ και των συναδέλφων του είναι απόρροια μεγάλης δεκαετούς μελέτης. Άλλωστε, το πρόβλημα δεν είναι μόνο στην Κίνα: στις αρχές του έτους, ερευνητές από τα πανεπιστήμια Γέιλ και Κολούμπια υποστήριξαν ότι τα επίπεδα ρύπανσης στο Νέο Δελχί είναι ακόμη υψηλότερα.
Όπως εξηγούν οι ερευνητές του JPL, η καύση ορυκτών καυσίμων και η επεξεργασία των πετροχημικών σε τέτοια κλίμακα έχει ως αποτέλεσμα την απελευθέρωση αερολυμάτων, σωματιδίων που μένουν στην ατμόσφαιρα. Παρότι επικρατεί η αντίληψη ότι τα αερολύματα χαμηλώνουν τη θερμοκρασία, οι επιστήμονες τονίζουν ότι οι ποσότητες είναι τόσο μεγάλες που «ουσιαστικά επηρεάζουν το σχηματισμό των νεφών και των καταιγίδων».
«Η διαμορφωμένη τροχιά μπορεί να συσχετιστεί με την ανώμαλη συμπεριφορά του καιρού στα μεσαία γεωγραφικά πλάτη του βορείου ημισφαιρίου, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και του Καναδά», αναφέρει ο Γουάνγκ. Ο ίδιος και οι συνάδελφοί του εμφανίζονται βέβαιοι ότι το φαινόμενο δεν αφήνει ανεπηρέαστο τον υπόλοιπο κόσμο, καθώς όμως λένε «η τροχιά των καταιγίδων του Ειρηνικού αποτελεί κινητήριο δύναμη στον καιρό παγκοσμίως».