Πολιτιστικά
Πέμπτη, 10 Απριλίου 2014 09:05

Μοναδικός επιζών, εκδικητικό παραλήρημα και μοιραίος εγκλεισμός

Εναρμονισμένο με την ατμόσφαιρα της επερχόμενης Μεγάλης Εβδομάδας, το δραματικό στοιχείο δεσπόζει στον κινηματογραφικό καμβά αυτής της εβδομάδας.

Εναρμονισμένο με την ατμόσφαιρα της επερχόμενης Μεγάλης Εβδομάδας, το δραματικό στοιχείο δεσπόζει στον κινηματογραφικό καμβά αυτής της εβδομάδας, με μία πραγματική πολεμική ιστορία επιβίωσης, έναν θρύλο που εναντιώθηκε στην αδικία, τη «νεκρική» ζωή μιας καλλιτέχνιδας, την ανάγκη μιας γυναίκας να βιώσει τη μητρότητα, έναν απαγορευμένο έρωτα, την άνοδο και την πτώση του Τρίτου Ράιχ και την ιστορία του Θεανθρώπου. Μοναδική εξαίρεση μια χαριτωμένη οικογένεια πουλιών και οι διασκεδαστικές περιπέτειές της.

«Ο μόνος επιζών»

Βασισμένη σε μια αληθινή ηρωική ιστορία, που κατέγραψε στο ομώνυμο βιβλίο ο ίδιος ο πρωταγωνιστής της, ο αρχικελευστής Μάρκους Λουτρέλ και ο Πάτρικ Ρόμπινσον, η πολεμική περιπέτεια του Πήτερ Μπεργκ ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερου ήχου και καλύτερου μοντάζ ηχητικών εφέ. Με πρωταγωνιστές τους Μαρκ Γουόλμπεργκ, Εμίλ Χιρς, Έρικ Μπάνα, Μπεν Φόστερ και Τέιλορ Κιτς, η ταινία αφηγείται την απίστευτη ιστορία τεσσάρων Αμερικανών καταδρομέων του Πολεμικού Ναυτικού, οι οποίοι ανέλαβαν μια μυστική αποστολή στα σύνορα Αφγανιστάν - Πακιστάν, με στόχο να καταγράψουν τη δραστηριότητα ενός υψηλά ιστάμενου της Αλ Κάιντα. Όταν όλα άρχισαν να πηγαίνουν στραβά, έδωσαν ακόμα και τη ζωή τους, για να επιβιώσει ένας από αυτούς, προκειμένου να διηγηθεί την ιστορία τους.

Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο επιζήσας Μάρκους Λουτρέλ: «Όσες φορές κι αν αφηγηθώ την ιστορία ή όσοι κι αν διαβάσουν το βιβλίο, ο αριθμός τους δεν συγκρίνεται με όσους θα δουν την ταινία. Οπότε, έκανα το καθήκον μου. Αποστολή εξετελέσθη».

«Ο θρύλος του Μάικλ Κόλχαας»

Το γαλλικό ιστορικό δράμα του Αρνώ Ντε Παγιέ, που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Χέινριχ Φον Κλάιστ, συμμετείχε επίσημα στο Φεστιβάλ των Καννών 2013 και ήταν υποψήφιο για  6 βραβεία Σεζάρ. Οι Μαντς Μίκελσεν, Μελουσίν Μαγιάνς και Ντελφίν Σιγιό μας μεταφέρουν στη Γαλλία του 16ου αιώνα, όπου ένας έμπορος αλόγων και ευτυχισμένος οικογενειάρχης πέφτει θύμα ενός ευγενή. Όταν το δικαστήριο δεν αποκαθιστά την αδικία, παραδίδεται σε ένα εκδικητικό παραλήρημα.

«Καμίλ Κλοντέλ 1915»

Το γαλλικό βιογραφικό δράμα του Μπρούνο Ντιμόντ, με τη - βραβευμένη με Όσκαρ - Ζιλιέτ Μπινός και τους Ζαν Λικ Βενσάν και Εμανουέλ Κάουφμαν, μας ταξιδεύει στον χειμώνα του 1915, στο άσυλο ανιάτων, όπου η Καμίλ Κλοντέλ, γλύπτρια, μούσα και σύντροφος του Ροντέν, βρίσκεται έγκλειστη κατά παραγγελία των γονιών της, με μοναδική αχτίδα φωτός τις επισκέψεις του αδελφού της, και εκεί θα περάσει τα υπόλοιπα 29 χρόνια της ζωής της, βυθισμένη στη μοναξιά. Με έντονη φιλοσοφική χροιά, η ταινία βασίζεται στα βιβλία του Πολ Κλοντέλ, την αλληλογραφία του με την αδελφή του, Καμίλ, και τα ιατρικά αρχεία από την παρακολούθησή της.

«Πέρα από κάποιες ιατρικές σημειώσεις, δεν έχουμε άλλες πληροφορίες για τη ζωή της Κλοντέλ, οπότε η ιδέα ενός σεναρίου, που θα γραφόταν από το μηδέν για εκείνη την περίοδο της απομόνωσης, μου φάνηκε πολύ δελεαστική» επισημαίνει ο σκηνοθέτης. «Μια ταινία, λοιπόν, για μια γυναίκα, που δεν κάνει και πολλά στη ζωή της, ήταν μια σκηνοθετική πρόκληση για μένα. Έτσι, η ιδέα να κινηματογραφήσω τρεις μέρες από τη ζωή της, εμπεριέχοντας την εγκατάλειψη και τη νεκρική ηρεμία, έγινε μια συνειδητή επιλογή, μέσα από την οποία δεν χρειάστηκε να περιγράψω όλη της την ζωή, παρά μόνο τις συγκεκριμένες μέρες. Έφταναν μερικά δευτερόλεπτα, για να πω την αλήθεια».

«Rio 2»

H αξιολάτρευτη φτερωτή οικογένεια επιστρέφει με περισσότερα μέλη στη διασκεδαστική περιπέτεια κινουμένων σχεδίων του  Κάρλος Σαλντάνα. Με την υπογραφή των δημιουργών της σειράς ταινιών «Η Εποχή των Παγετώνων», οι γονείς αποφασίζουν να φύγουν από το Ρίο Ντε Τζανέιρο και να πάνε στον Αμαζόνιο, για να ζήσουν τα παιδιά σαν αληθινά πουλιά στην άγρια φύση. Όμως, εκεί, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.

«Χαρά»

Η δραματική ταινία του Ηλία Γιαννακάκη έχει συμμετάσχει σε πολλά φεστιβάλ, με την πρωταγωνίστρια της, Αμαλία Μουτούση, να έχει αποσπάσει το Α’ βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2013, το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ της Αλεξάνδρειας και ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Εδιμβούργου. Με τους Γιώργο Συμεωνίδη, Λήδα Πρωτοψάλτη, Νίκο Φλέσσα και Στεφανία Γουλιώτη να την πλαισιώνουν, η κεντρική ηρωίδα αρπάζει ένα νεογέννητο από το μαιευτήριο, πιστεύοντας ότι έχει δικαίωμα να έχει ένα μωρό κι ας μην είναι δικό της. Όταν έρχεται αντιμέτωπη με τον άνθρωπο που επιχειρεί να της το πάρει, δεν διστάζει να τον σκοτώσει.

«Χίτλερ: Μια ταινία από τη Γερμανία»

Εξερευνώντας τον ψυχισμό των Γερμανών και πως αυτοί δέχτηκαν τον Χίτλερ στον νου τους και στην ηγεσία τους, ο Χανς Γιούργκεν Ζίμπερμπεργκ δημιούργησε, το 1977, ένα 7άωρο δράμα για την άνοδο και την πτώση του Τρίτου Ράιχ και το φαινόμενο Αδόλφος Χίτλερ, προσεγγίζοντας την ιστορία μέσα από πλούσιο αρχειακό υλικό, αλλά και με μια ποικιλία τεχνικών: παραμύθια, τσίρκο, θρησκευτικά δράματα, μαγικές τελετουργίες, φιλοσοφικούς διαλόγους. Με ελεύθερο στοχασμό και αντισυμβατική ποίηση, ο σκηνοθέτης χρησιμοποίησε ένα μικρό συνεργείο και λίγους ηθοποιούς, που ο καθένας έπαιζε πολλούς ρόλους, ενώ πολύ συχνά, οι ηγέτες των ναζί παρουσιάζονται ως μαριονέτες.

«Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο»

Το 1964, ο αιρετικός και άθεος Ιταλός σκηνοθέτης Πιέρ Πάολο Παζολίνι μετέφερε πιστά στη μεγάλη οθόνη το «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο», για να εξιστορήσει κινηματογραφικά τη ζωή του Χριστού, δημιουργώντας μία ταινία, η οποία ήταν υποψήφια για Όσκαρ το 1966. Όπως είχε πει ο σκηνοθέτης: «Το Ευαγγέλιο μού έβαζε το εξής πρόβλημα: δεν μπορούσα να το εξιστορήσω σαν ένα κλασικό αφήγημα, γιατί δεν είμαι πιστός, αλλά άθεος. Από την άλλη, ήθελα  να διηγηθώ την ιστορία του Χριστού, Υιού του Θεού. Έπρεπε, λοιπόν, να διηγηθώ μια ιστορία, στην οποία δεν πίστευα. Δεν μπορούσε, λοιπόν, να είμαι εγώ εκείνος που εξιστορεί. Έτσι, χωρίς να το θέλω, οδηγήθηκα  στην ανατροπή όλης μου της κινηματογραφικής τεχνικής και γεννήθηκε αυτό το μάγμα ύφους, που είναι χαρακτηριστικό του κινηματογράφου της ποίησης».

«Senso»

Βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Καμίλο Μπόιτο, το ιστορικό αισθηματικό δράμα του 1954, σε σκηνοθεσία του Λουκίνο Βισκόντι, εκτυλίσσεται στην Ιταλία του 1866, όπου κάποιες επαρχίες βρίσκονται ακόμη υπό κατοχή ξένων, μετά την πραγματοποίηση της Ιταλικής Ενοποίησης. Με τους Αλίντα Βάλι, Φάρλεϊ Γκρέιντζερ, Μάσιμο Τζιρότι και Χάιντς Μουγκ, μία κόμισσα, που αποτελεί μέλος του επαναστατικού κινήματος για την απελευθέρωση του Βένετο, ερωτεύεται έναν Αυστριακό υπολοχαγό. Το ηθικό δίλημμα είναι μεγάλο, αφού πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στην αγάπη της για την πατρίδα και τον έρωτά της.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]