Πολιτιστικά
Τετάρτη, 26 Μαρτίου 2014 08:40

Αλυσιδωτή τέχνη, δαρβινικά εξελιγμένη

Ατομική έκθεση της Αρτέμιδος Ποταμιάνου, με τίτλο «Η εξέλιξη της τέχνης» (On the origin of art), εγκαινιάζεται στην αίθουσα τέχνης «Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου», την Πέμπτη 27 Μαρτίου, στις 7.30 το απόγευμα.

Συνδέοντας την ιδέα της φυσικής επιλογής του Δαρβίνου, της εξέλιξης και της επικράτησης του «ισχυρού», με την ιστορία της τέχνης, η εικαστικός Άρτεμις Ποταμιάνου αποδεικνύει ότι ένα έργο τέχνης είναι πολύ περισσότερο από το άθροισμα των επιμέρους επιρροών του, ενώ, ταυτόχρονα, απομυθοποιεί την ιδέα ενός πρωτεϊκού δημιουργού.

Η αλληλεπίδραση των έργων τέχνης και ο ρόλος τους ως μια ατέρμονη και ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για περισσότερη τέχνη, που διαπερνά τον χρόνο και εξελίσσεται, αναδεικνύεται στην ατομική έκθεση της Αρτέμιδος Ποταμιάνου, «Η εξέλιξη της τέχνης» (On the origin of art), που εγκαινιάζεται στην αίθουσα τέχνης «Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου», την Πέμπτη 27 Μαρτίου, στις 7.30 το απόγευμα.

Όπως σε ένα Μουσείο φυσικής ιστορίας

Είκοσι ένα έργα συνθέτουν αυτή την έκθεση, η οποία, σε πρώτη ανάγνωση, μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι πρόκειται για μια καρτεσιανή γραμμική διαλεκτική προσέγγιση της ιστορίας της τέχνης. Ωστόσο, και παρά τον τίτλο της που βασίζεται στο έργο του Δαρβίνου, «Η καταγωγή των ειδών», η σειρά έργων, με παρουσία και σημασία πολύπλευρη, αλληλένδετη και πολυεπίπεδη, κάθε άλλο παρά γραμμική είναι.

Μέσα στην εγκατάσταση, διαμορφώνεται ένας χάρτης - διάγραμμα, ανάλογος με αυτούς που χρησιμοποιούνται στα Μουσεία φυσικής ιστορίας για την κατανόηση της φυσικής εξέλιξης των ειδών. Εδώ, όμως, τη θέση των ειδών παίρνουν έργα τέχνης καλλιτεχνών, που υπήρξαν πηγή έμπνευσης για μετέπειτα έργα άλλων γνωστών εικαστικών, που, με τη σειρά τους, δημιουργούν καινούργιες πορείες και ετεροαναφορές.

Ταυτόχρονα, αντί να ξεκινήσει την εγκατάστασή της με μια εικόνα που παραπέμπει σε ιστορικές εμπνεύσεις, η καλλιτέχνις ξεκινά το πρότζεκτ της με ένα δικό της παλαιότερο έργο, που περιέχει όψεις από γνωστά αριστουργήματα, ανατρέποντας με τον τρόπο αυτό την παραδοσιακού τύπου προσέγγιση: αρχή - τέλος. Στο αντίθετο άκρο, η εγκατάστασή της ολοκληρώνεται με το έργο του εικαστικού Joseph Kosuth, που έχει αποτελέσει έμπνευσή της. Επομένως, η τάξη πραγμάτων όχι μόνο ανατρέπεται, αλλά και αντιστρέφεται. Με αυτή τη σειρά έργων, η Ποταμιάνου εξετάζει την επιτυχημένη τέχνη, ξεσκεπάζοντας, παράλληλα, τον μύθο της αντικειμενικής περί ποιότητας κρίσης.

Τα κομμένα και επανασυνδεδεμένα κομμάτια από σελίδες γραπτών του Δαρβίνου, τυπωμένα με αλλοιωμένες ημιδιαφανείς εικόνες διάσημων έργων τέχνης, παραπέμπουν σε τρισδιάστατο εύθραυστο μωσαϊκό και δημιουργούν έργα - παζλ, όπου ο θεατής καλείται να ανακαλύψει τη σχέση του αναγραφόμενου κειμένου με την εικόνα. Οι στρώσεις και τα επίπεδα της εικόνας φαίνονται να υποχωρούν και να προεξέχουν, να διαπλέκονται, να εμφανίζονται και να εξαφανίζονται μόνο για να επανεμφανιστούν, ενώ διατηρούν την ακεραιότητα της παραγόμενης εικόνας. Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι εικόνες, που θυμίζουν ψηφιοποιημένες εικόνες, οι οποίες συνδυάζουν τις ψηφιακές και αναλογικές τεχνικές και φορμάτ.

Η οικειοποίηση των εικόνων και η ανακύκλωση των επαναδιαπραγματευμένων έργων τέχνης του παρελθόντος, τοποθετημένων μέσα σε ένα σύγχρονο πλαίσιο, αποτελούν μέρος της μεταμοντέρνας τάσης να απομυθοποιήσει την ιδέα του μοντερνισμού περί πρωταρχικής ιδιοφυΐας.

Πληροφορίες
Αίθουσα τέχνης «Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου»: Βαλαωρίτου 9α - Αθήνα, τηλ.: 210 3607598. Διάρκεια έκθεσης: 27 Μαρτίου - 3 Μαΐου. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 11.00 - 20.00, Σάββατο: 11.00 - 15.00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.

naftemporiki.gr