Πολιτιστικά
Σάββατο, 08 Μαρτίου 2014 19:31

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Η κορυφαία καλλιτέχνης Μαρίνα Αμπράμοβιτς ανέβηκε το βράδυ της Παρασκευής για δύο ώρες στη Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών και μοιράστηκε με το κοινό το καλλιτεχνικό της όραμα.

Η κορυφαία καλλιτέχνης Μαρίνα Αμπράμοβιτς ανέβηκε το βράδυ της Παρασκευής για δύο ώρες στη Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών και μοιράστηκε με το κοινό το καλλιτεχνικό της όραμα, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Σύγχρονης Ανεξάρτητης Βαλκανικής Σκηνής.

Μίλησε, με τον Ζβόνιμιρ Ντομπρόβιτς, για το νεοσύστατο ινστιτούτο της στη Νέα Υόρκη, το ΜΑΙ (Ινστιτούτο Μαρίνα Αμπράμοβιτς), που διερευνά την τέχνη της περφόρμανς, με την περίφημη μέθοδό της, στα όρια της σωματικής και ψυχικής αντοχής και όπου οι θεατές εξασκούνται προκειμένου να συμμετάσχουν και να παρακολουθήσουν μακράς διάρκειας περφόρμανς, ή αλλιώς, αυτό που η ίδια αποκαλεί «άυλη» τέχνη.

Γιατί η περφόρμανς, υποστήριξε η Μ. Αμπράμοβιτς, «δεν χρειάζεται χρήματα για να εκτελεστεί, δεν πωλείται στο χρηματιστήριο της τέχνης, δεν είναι π.χ. ένας πίνακας του Φράνσις Μπέικον, ύψους 145 εκ. ευρώ, που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν μιλάς για έργο τέχνης ή "μπίζνες". Εξαιτίας αυτού, η υλική τέχνη σε περιόδους κρίσης πέφτει κι ανεβαίνει η μη υλική».

Στο Ινστιτούτο εκπαιδεύονται και καλλιτέχνες σταρ, φίλοι και μαθητές της 67χρονης πλέον, θρυλικής Μαρίνας Αμπράμοβιτς. Όπως η Lady Gaga, η οποία έπαιξε σε διαφημιστικό βίντεο επιδεικνύοντας τη μέθοδο Αμπράμοβιτς. «Το συγκεκριμένο διαφημιστικό ανέβηκε στο youtube και είχε 45 εκ. followers στο twιtter. Οτιδήποτε κάνει αυτή η κοπέλα έχει οπαδούς» σχολίασε σχετικά η αυτοαπακαλούμενη «γιαγιά της τέχνης της περφόρμανς».

Η φιλοσοφία της Αμπράμοβιτς συνίσταται στη μετάβαση, μέσω της performance art, σε μια μοναδική εμπειρία συναισθηματικής και πνευματικής, υπαρξιακής συνειδητοποίησης, τόσο του καλλιτέχνη όσο και του θεατή. «Ο περφόρμερ», τόνισε η ίδια, «δεν λειτουργεί μόνος του, αλλά με το κοινό και πρέπει να το κερδίσει. Όταν συμβεί αυτό, είναι κάτι μαγικό».

Η διάσημη καλλιτέχνης, σερβικής καταγωγής, από τη δεκαετία του ΄70 έως την αναδρομική της έκθεση προσωπικής περφόρμανς στο νεοϋορκέζικο ΜΟΜΑ, το 2010, δεν έπαψε να προκαλεί, να σοκάρει, να συγκινεί με τολμηρό, βίαιο θέαμα, πολύωρης ή και πολύμηνης διάρκειας. Στο μυαλό της Μαρίνας Αμπράμοβιτς προσπάθησαν να μπουν ακόμα και Αμερικανοί και Ρώσοι επιστήμονες. «Είμαι σαν ινδικό χοιρίδιο» ομολόγησε η ίδια γελώντας.

Στο Ινστιτούτο της, εκτός από όπερα, μουσική, χορό, φιλμ, και άλλες  - σύμφωνα με τον ορισμό της  - «μακράς διάρκειας, μη υλικές τέχνες», έχει θέση και η νευροεπιστήμη, που εξερευνά με ειδικά μηχανήματα, τα αμοιβαία κύματα του εγκεφάλου, σε καλλιτέχνες που κάθονται αντικριστά, σιωπηλά, σε έναν ολοσκότεινο θάλαμο και κοιτάζονται με ένταση. Το Φεστιβάλ Σύγχρονης Ανεξάρτητης Βαλκανικής Σκηνής, στη Στέγη Γραμμάτων, θα διαρκέσει έως τις 16 Μαρτίου.
​