Καθώς τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα αναμένεται να αποτελέσουν αναπόσπαστο τμήμα του όχι και τόσο μακρινού μέλλοντος, η Rolls Royce πάει ένα βήμα παραπέρα, κάνοντας σχέδια για μη επανδρωμένα φορτηγά πλοία.
Καθώς τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα αναμένεται να αποτελέσουν αναπόσπαστο τμήμα του όχι και τόσο μακρινού μέλλοντος, η Rolls Royce πάει ένα βήμα παραπέρα, κάνοντας σχέδια για μη επανδρωμένα φορτηγά πλοία.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, η ειδική ομάδα ανάπτυξης Blue Ocean της εταιρείας έχει ετοιμάσει ένα virtual reality πρωτότυπο στα γραφεία της στο Αλεσούντ της Νορβηγίας, το οποίο αποτελεί εξομοίωση μίας γέφυρας πλοίου. Σύμφωνα με τη Rolls Royce, κάποια στιγμή στο μέλλον, καπετάνιοι οι οποίοι θα βρίσκονται στη στεριά θα είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τέτοια κέντρα για να ελέγχουν μη επανδρωμένα, ρομποτικά πλοία.
Το βασικό επιχείρημα της εταιρείας είναι ότι τα «drone ships» αυτού του είδους θα είναι ασφαλέστερα, φθηνότερα και θα μολύνουν λιγότερο σε σχέση με την, ύψους 375 δισεκατομμυρίων δολαρίων, βιομηχανία που ευθύνεται για τη μεταφορά του 90% του παγκοσμίου εμπορίου.
Έναρξη της χρήσης τέτοιων πλοίων σε περιοχές όπως η Βαλτική αναμένεται μέσα στη δεκαετία, ωστόσο νομοθετικά κωλύματα και σκεπτικισμός από πλευράς της βιομηχανίας και των ενώσεων εργαζομένων θα καθυστερήσουν την υιοθέτηση της τεχνολογίας σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με τον Όσκαρ Λεβάντερ, αντιπρόεδρο της εταιρείας υπεύθυνο για την καινοτομία σε τομείς μηχανολογίας και τεχνολογίας.
«Η τεχνολογία αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε επίπεδο όπου κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει, και η κοινωνία κινείται προς αυτή την κατεύθυνση» δήλωσε σχετικά στο Bloomberg.
H E.E. χρηματοδοτεί μία μελέτη ύψους 3,5 εκατ. ευρώ, υπό τον τίτλο Maritime Unmanned Navigation, στο πλαίσιο του προγράμματος Intelligence in Networks. Οι ερευνητές ετοιμάζουν το πρωτότυπο για εκτενείς δοκιμές, προκειμένου να εκτιμηθούν τα κόστη και τα οφέλη.
Τα σχέδια της Rolls Royce υποδεικνύουν σκάφη φορτωμένα με κοντέινερ από την πλώρη ως την πρύμνη, χωρίς τη γέφυρα όπου διαμένει το πλήρωμα. Αντικαθιστώντας τη γέφυρα, καθώς και άλλα συστήματα υποστήριξης του πληρώματος με περισσότερο αποθηκευτικό χώρο, είναι δυνατή η μείωση του κόστους και η αύξηση των εσόδων, σύμφωνα με τον Λεβάντερ, ο οποίος κάνει λόγο για σκάφη που θα είναι 5% ελαφρύτερο πριν τη φόρτωσή τους και θα χρειάζονται 12-15% λιγότερα καύσιμα.
Ωστόσο, όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα, την αντίθεσή της έχει εκφράσει η International Transport Workers Federation, η οποία εκπροσωπεί άνω των 600.000 ναυτικών από όλο τον κόσμο.
«Δεν μπορεί να και δεν πρόκειται να αντικαταστήσει τα μάτια, τα αυτιά και τη σκέψη των επαγγελματιών ναυτικών» αναφέρει σε δήλωσή του ο Ντέιβ Χάιντελ, πρόεδρος του τμήματος της ένωσης στο Λονδίνο. «Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι μία από τις πρώτες γραμμές άμυνας στην περίπτωση μηχανικής βλάβης και στις απρόσμενες και ξαφνικές αλλαγές συνθηκών στις οποίες οι θάλασσες του κόσμου ειδικεύονται. Είναι πολύ εύκολο να φανταστεί κανείς τους κινδύνους που συνιστούν για το περιβάλλον τα μη επανδρωμένα σκάφη».