Πολιτιστικά
Τετάρτη, 05 Μαρτίου 2014 09:09

Ελληνικές δημιουργίες στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Σύγχρονες εικόνες της κρίσης, διαδρομές στην Ιστορία και τη μνήμη, αλλά και έμφαση στην καλλιτεχνική δημιουργία, είναι οι θεματικές που κυριαρχούν στα ελληνικά ντοκιμαντέρ τα οποία συμμετέχουν στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Σύγχρονες εικόνες της κρίσης, διαδρομές στην Ιστορία και τη μνήμη, η πολιτική στο μικροσκόπιο, αλλά και έμφαση στην καλλιτεχνική δημιουργία και σε πορτρέτα ξεχωριστών ανθρώπων, είναι οι θεματικές που κυριαρχούν στα ελληνικά ντοκιμαντέρ τα οποία συμμετέχουν στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (ΦΝΘ).

Συνολικά, 60 ελληνικά ντοκιμαντέρ, τόσο στο διεθνές πρόγραμμα όσο και στο ελληνικό πανόραμα, συνθέτουν ένα γοητευτικό μωσαϊκό της ανθρώπινης πραγματικότητας και προσκαλούν το κοινό να το ανακαλύψει.

Πολιτική

Το ντοκιμαντέρ «Η νονά» του Στέλιου Κούλογλου ανιχνεύει τη διαδρομή της καγκελάριου Άνγκελα Μέρκελ, ενώ η ταινία «Στο νήμα» των Έμιλυς Γιαννούκου και Αλέξανδρου Παπανικολάου ακολουθεί τον Αλέξη Τσίπρα κατά την προεκλογική περίοδο. Στο «Καιρός για ήρωες» της Καλλιόπης Λεγάκη και του Άγγελου Κοβότσου, ο Ροβήρος Μανθούλης αποκαλύπτει τον έλληνα δημοσιογράφο Ηλία Δημητρακόπουλο, άνθρωπο - κλειδί στο σκάνδαλο Watergate. Το «128 Κερατέα: Μια πραγματική ιστορία» των Γρηγόρη Οικονομίδη και Βάιου Σύρρου καταγράφει το οδοιπορικό της εξέγερσης των κατοίκων της Κερατέας ενάντια στη δημιουργία ΧΥΤΑ στην περιοχή, ενώ το «ΣΤαγώνες» της Νέλλης Ψαρρού εστιάζει στην υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του νερού στη Θεσσαλονίκη. Τέλος, στο «Yusef’s Song» του Κώστα Πλιάκου, με οδηγό έναν ράπερ, παρακολουθούμε τη ζωή στη Λιβύη μετά την πτώση του καθεστώτος του Καντάφι.

Κρίση

Ο Γιώργος Αυγερόπουλος καταγράφει τα γεγονότα που ακολούθησαν μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ, στο ντοκιμαντέρ του «Το χαμένο σήμα της δημοκρατίας». Μια πιο αισιόδοξη προσέγγιση της κρίσης αποτυπώνουν τα ντοκιμαντέρ «Ο άλλος άνθρωπος» του Στάθη Γαλαζούλα, «Κοινωνικό Ωδείο/Notes» της Θέκλας Μαλάμου και της Αλεξάνδρας Σαλίμπα, «Gr. Work In Progress» της Έλενας Ζερβοπούλου και «Point of no return» της Αλκμήνης Μπούρα. Η Κατερίνα Πατρώνη παρουσιάζει εναλλακτικές μορφές καλλιτεχνικής δημιουργίας στο «Η τέχνη της κρίσης, η περίπτωση του θεάτρου». Καθημερινές ιστορίες ανθρώπων που ζουν στη σημερινή Ελλάδα αναδεικνύονται μέσα από τα ντοκιμαντέρ «Στο φαρμακείο» της Μύρνας Τσάπα και «Polka in Athens» της Κατερίνας – Μάρθας Κλαρκ.

Ανθρώπινα δικαιώματα

Τα δικαιώματα των γυναικών βρίσκονται στο επίκεντρο τριών ελληνικών ντοκιμαντέρ: Το «Παίζοντας με τη φωτιά» της Αννέτας Παπαθανασίου φέρνει στο φως τη βαρβαρότητα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες ηθοποιοί στο Αφγανιστάν, το «Kismet» της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου αποκαλύπτει την απρόσμενη επίδραση που έχουν τα τούρκικα σίριαλ στη γυναικεία χειραφέτηση στις αραβικές χώρες, ενώ το «Bref» της Χριστίνας Πιτούλη ερευνά το θέμα της κλειτοριδεκτομής μέσω μαρτυριών από την αφρικανική κοινότητα στην Ισπανία.

Μετανάστευση

Εικόνες της μετανάστευσης δίνουν οι ταινίες «Ηλιόσποροι» του Αντώνη Τολάκη, με επίκεντρο παιδιά μετανάστες στο κέντρο της Αθήνας, και «Τα όνειρα της δημοκρατίας» του Μορτέζα Τζαφαρί, με ήρωες μια ομάδα ιρανών μεταναστών στη  Θεσσαλονίκη.

Οικολογία

Η περιβαλλοντική συνείδηση αποτελεί τον κεντρικό άξονα στα ντοκιμαντέρ «Χρυσό δάσος» του Στρατή Βογιατζή, για το ορυχείο χρυσού στις Σκουριές Χαλκιδικής και «Αλυκές» των Ήρας Ντίκα και Γιώργου Σαβόγλου για την παραγωγή αλατιού σε μια αλυκή στη Β. Ελλάδα.

Συγκλονιστικές ανθρώπινες ιστορίες

To ντοκιμαντέρ «Relentless» του Δημήτρη Στατήρη, αποκαλύπτει το συνταρακτικό πορτρέτο ενός μποξέρ που μεγάλωσε σε ένα ζοφερό περιβάλλον στα περίχωρα του Μιλάνου. Σαν από αστυνομικό μυθιστόρημα, το «Lost in the Bewilderness» της Αλεξάνδρα Άνθονι αφηγείται μια υπόθεση γονικής απαγωγής και των συνταρακτικών συνεπειών της. Την απίστευτη ιστορία ενός Έλληνα που κατατάχθηκε στη Λεγεώνα των Ξένων, πολέμησε στο Βιετνάμ, άλλαξε στρατόπεδο και κατέληξε εθνικός ήρωας των Βιετκόνγκ ξετυλίγει το ντοκιμαντέρ «Βιετ Κώστας. Υπηκοότης: ακαθόριστος» του Γιάννη Τριτσιμπίδα. Έναν πολυμήχανο, ασυμβίβαστο άνθρωπο που δεν το ’βαλε ποτέ κάτω παρουσιάζει το «Λούης-Επτά φορές να πέφτεις, οκτώ να σηκώνεσαι» του Γιώργου Ζέρβα, ενώ στο «Βόη ένας αγώνας τυφλών» της Ελένης Χρυσομάλλη, πρωταγωνιστεί η αποφασιστικότητα μιας ομάδας τυφλών που παίζουν ποδόσφαιρο.

Η Ιστορία αποκαλύπτεται

Συναισθηματικά φορτισμένο, το ντοκιμαντέρ «Καλάβρυτα-Άνθρωποι και σκιές» του Ηλία Γιαννακάκη, παραθέτει μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τη σφαγή των Καλαβρύτων. Κινηματογραφικό ενδιαφέρον έχει το ντοκιμαντέρ «Στοργή στο λαό» του Βασίλη Δούβλη, το οποίο φέρνει στο φως λογοκριμένα καρέ ταινιών που προβλήθηκαν στη διάρκεια της χούντας. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και ο Παντελής Βούλγαρης μοιράζονται μεταξύ άλλων τις δικές τους εμπειρίες. Η ιστορία του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου πόλης που παράχθηκε από τον Γουλανδρή στη Σύρο περνά μέσα από το «Ανάμεσα σε δυο νησιά» του Μιχάλη Σταυρόπουλου, ενώ τα «Γιάννενα του στοχασμού και των θρύλων» των Πάνου Κυπαρρίση και Φάνη Δούσκου καταγράφουν την ιστορική και καλλιτεχνική διαδρομή της πόλης.

Καλλιτεχνικά πορτρέτα

Το πορτρέτο του διακεκριμένου έλληνα ζωγράφου Π. Τέτση σκιαγραφεί το ντοκιμαντέρ «Παναγιώτης Τέτσης Παίζοντας με τα χρώματα» του Γιάννη Βαμβακά, η Αιμιλία Μηλού ακολουθεί στην καθημερινότητά του τον ζωγράφο Άντη Ιωαννίδη στο «Να ταΐσω τους μέρμυγκες», το «ΑΡΙΚΑ.Α» του Μένιου Καραγιάννη παρουσιάζει την ιδιαίτερη προσωπικότητα του ζωγράφου Δημήτρη Ανδριανόπουλου, ενώ το «Ες αύριον τα σπουδαία- πορτρέτα του αύριο: Η φαντασμαγορία της ήττας» της Αναστασίας Χριστοφορίδου συστήνει τον εικαστικό καλλιτέχνη Γιώργο Τζινούδη από τη Θεσσαλονίκη. 

Διαφορετικές προσωπικότητες από όλα τα φάσματα της τέχνης αναδεικνύονται στα ντοκιμαντέρ: «Οπτική γωνία: Mythogenesis» του Νίκου Πανουτσόπουλου, «Οπτική γωνία: Το Χρώμα»  του Σταύρου Ψυλλάκη, «Genevieve Clancy, στιγμές ζωής» της Ηρώς Σιαφλιάκη, «Ακριβέ μας Νίκο» του Αλέξη Κλεάνθους, «Ες αύριον τα σπουδαία – πορτρέτα του αύριο: Κρίτων ο ακροβάτης» του Γρηγόρη Βανταρινού, «Stairway To Titika» του Παύλου Κοσμίδη και «Το Κενό. Η μουσική περίπτωση» της Κατερίνας Πετράκου του Δημήτρη Παπούλια.

naftemporiki.gr