Οι δηλώσεις του Τζορτζ Κλούνεϊ έγιναν αφορμή για να προβληθεί και στις Ηνωμένες Πολιτείες το ελληνικό αίτημα για επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα.
Οι δηλώσεις του Τζορτζ Κλούνεϊ έγιναν αφορμή για να προβληθεί και στις Ηνωμένες Πολιτείες το ελληνικό αίτημα για επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. Τις τελευταίες ημέρες, με ανταποκρίσεις και σχόλια σε εφημερίδες, ιστοσελίδες και ραδιοτηλεοπτικά δίκτυα, γίνεται αναφορά στα όσα δήλωσε ο γνωστός αμερικανός ηθοποιός και σκηνοθέτης, υπογραμμίζοντας ότι μέσα σε μια εβδομάδα τάχθηκε δυο φορές (σε Βερολίνο και Λονδίνο) υπέρ της επιστροφής στην Ελλάδα των γλυπτών του Παρθενώνα.
Πολιτική τοποθέτηση ή προκλητική δήλωση δημοσίων σχέσεων ;
Η «Λος Άντζελες Τάιμς» καταγράφει την στήριξη που προσέφερε στην χώρα μας ο Κλούνεϊ, τασσόμενος υπέρ της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα, όπως και οι συνάδελφοί του, Μπιλ Μάρεϊ και Ματ Ντέιμον. Στο εν λόγω δημοσίευμα, ο δημοσιογράφος διερωτάται εάν οι δηλώσεις των τριών συμπρωταγωνιστών της ταινίας «Μνημείων άνδρες» αποτελούν μια «γνήσια πολιτική τοποθέτηση ή μια προκλητική δήλωση δημοσίων σχέσεων», στο πλαίσιο προώθησης της νέας τους ταινίας, όπως επισημαίνεται.
Στη συνέχεια, υπογραμμίζεται το γεγονός, ότι παρά την πίεση για επιστροφή των γλυπτών, οι βρετανικές αρχές έχουν κατ’ επανάληψη υποστηρίξει πως τα γλυπτά θα παραμείνουν στο Βρετανικό Μουσείο. Τέλος, σημειώνεται, ότι ο Τζορτζ Κλούνεϊ επανάλαβε τη θέση του σε συνέντευξη Τύπου στο Λονδίνο, για την παρουσίαση της ταινίας «Μνημείων άνδρες», τονίζοντας πως πολιτιστικοί θεσμοί όπως το Μουσείο Γκέτι στο Λος Άντζελες, αλλά και τα Μουσεία του Βατικανό έχουν επιστρέψει έργα τέχνης κατά το παρελθόν.
Αμερικανικά δημοσιεύματα
Αναφορά στις δηλώσεις Κλούνεϊ έκανε και η «Γουόλ Στριτ Τζέρναλ», επισημαίνοντας, ότι με αφορμή την ευρωπαϊκή πρεμιέρα της ταινίας του Κλούνεϊ, στο πλαίσιο του 64ου Φεστιβάλ Βερολίνου, ο αμερικανός καλλιτέχνης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, υποστήριξε, ότι «η Ελλάδα έχει πολλά επιχειρήματα υπέρ της για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα», χαρακτηρίζοντας ως «καλή την ιδέα» επιστροφής τους στη χώρα μας.
Τέλος, η «Νιου Γιορκ Τάιμς» ανέφερε, ότι ο Κλούνεϊ, μιλώντας για το «ακανθώδες ζήτημα» του επαναπατρισμού έργων τέχνης και ερωτηθείς για τα γλυπτά του Παρθενώνα, μέρος των οποίων εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο και το Λούβρο, δήλωσε, πως «η Ελλάδα έχει πολλά επιχειρήματα για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα».
Προσβλητικοί χαρακτηρισμοί και δηλώσεις από τον δήμαρχο του Λονδίνου
Από βρετανικής πλευράς, επίθεση με προσβλητικούς χαρακτηρισμούς κατά του Κλούνεϊ εξαπέλυσε ο δήμαρχος του Λονδίνου, Μπόρις Τζόνσον, με αφορμή τις δηλώσεις του ηθοποιού υπέρ της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Λονδρέζικης εφημερίδας «Evening Standard», ο δήμαρχος της βρετανικής πρωτεύουσας, σχολίασε τις δηλώσεις του αμερικανού ηθοποιού, λέγοντας μεταξύ άλλων:
«Ο Τζορτζ Κλούνεϊ συνδέει μία ταινία για τα έργα τέχνης που λεηλατήθηκαν από τους Ναζί, χωρίς να συνειδητοποιεί ότι ο Χέρμαν Γκέρινγκ είχε σχέδια να λεηλατήσει το Βρετανικό Μουσείο. Και που θα έστελναν οι Ναζί τα Ελγίνεια; Στην Αθήνα. Αυτός ο Κλούνεϊ δεν υποστηρίζει τίποτα άλλο από την ατζέντα του Χίτλερ για τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Λονδίνου. Θα έπρεπε να αφήσει το σενάριο του Χόλυγουντ και να επικεντρωθεί στην ιστορία».
Δήλωση Πάνου Παναγιωτόπουλου
Όταν πληροφορήθηκε τις δηλώσεις του δημάρχου του Λονδίνου, Μπόρις Τζόνσον, εις βάρος του, Τζορτζ Κλούνεϊ, ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Πάνος Παναγιωτόπουλος, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Ήλπιζα ότι ο δήμαρχος του Λονδίνου θα μπορούσε να συζητήσει με ψυχραιμία και με επιχειρήματα αυτό που αποτελεί αίτημα και του συντριπτικού ποσοστού των ιδίων των συμπατριωτών του, σύμφωνα με τη σφυγμομέτρηση του Guardian. Αντιθέτως, διαβάλλει τον κ. Κλούνεϊ αμφισβητώντας τη διανοητική του επάρκεια. Επιπλέον, διαστρεβλώνει τη θέση του συγκρίνοντάς τη με ναζιστικά σχέδια. Αισθάνομαι την ανάγκη να διαμαρτυρηθώ για το γεγονός ότι ο κ. Τζόνσον - με απαράδεκτο τρόπο - αποδίδει στον κ. Κλούνεϊ τις προθέσεις του Γκέρινγκ. Όπως, βεβαίως, θα διαμαρτυρόμουν, αν κάποιος - με εξίσου απαράδεκτο τρόπο - υποστήριζε ότι ο κ. Τζόνσον χρησιμοποιεί κάποιες από τις τεχνικές του Γκέμπελς».
naftemporiki.gr