Το υπουργείο Οικονομικών της Κίνας επιβεβαίωσε ότι σχεδιάζει να παρατείνει το πρόγραμμα επιδοτήσεων για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, το οποίο επρόκειτο να εκπνεύσει το 2015, στο πλαίσιο των μέτρων για καταπολέμηση της ρύπανσης στις μεγαλουπόλεις. Παράλληλα, οι ισχύουσες επιδοτήσεις θα μειωθούν, αλλά λιγότερο απ’ όσο προέβλεπε το αρχικό σχέδιο.
Το υπουργείο Οικονομικών της Κίνας επιβεβαίωσε ότι σχεδιάζει να παρατείνει το πρόγραμμα επιδοτήσεων για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, το οποίο επρόκειτο να εκπνεύσει το 2015, στο πλαίσιο των μέτρων για καταπολέμηση της ρύπανσης στις μεγαλουπόλεις. Παράλληλα, οι ισχύουσες επιδοτήσεις θα μειωθούν, αλλά λιγότερο απ’ όσο προέβλεπε το αρχικό σχέδιο.
Συγκεκριμένα, οι επιδοτήσεις για το 2014 θα περικοπούν κατά 5% αντί για 10%, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί, ενώ το 2015 θα μειωθούν περαιτέρω κατά 10% αντί για 20%. Σύμφωνα με αναλυτές, το μέτρο ευνοεί τις αρχές που προσανατολίζονται στην αγορά ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και οχημάτων αποκομιδής απορριμμάτων. Άγνωστος παραμένει ωστόσο ο χρόνος παράτασης των επιδοτήσεων.
Το ισχύον πρόγραμμα προβλέπει επιδότηση που πλησιάζει τα 10.000 δολάρια για την αγορά ενός πλήρως ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου, ενώ για ένα ηλεκτροκίνητο λεωφορείο, το ύψος της επιδότησης ξεπερνά τις 82.000. Αρχικός στόχος της κυβέρνησης ήταν οι συνολικές πωλήσεις να φθάσουν τα 5 εκατομμύρια οχήματα έως το 2020, όμως το 2012 πωλήθηκαν μόλις 12.791.
Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η ατμοσφαιρική ρύπανση στοιχίζει στην Κίνα πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια - περίπου το 3% του ΑΕΠ της – κάθε χρόνο.
Στο ποσό αυτό δεν συνυπολογίζεται το περιβαλλοντικό κόστος, π.χ. ο αφανισμός ειδών, εν μέρει εξαιτίας του συγκεκριμένου προβλήματος. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η κυβέρνηση έδωσε στη δημοσιότητα εθνικό σχέδιο καταπολέμησης της ρύπανσης αιωρούμενων σωματιδίων κατά 15-25% έως το 2017, κυρίως στο Πεκίνο, τη Σαγκάη και το Γκουανγκζού.
Τώρα, η Κίνα προσανατολίζεται στη λήψη επιπρόσθετων μέτρων. Σύμφωνα με πηγές του πρακτορείου Reuters, αυτά περιλαμβάνουν ενίσχυση των εξουσιών του - μέχρι σήμερα αδύναμου - υπουργείου Περιβάλλοντος, προκειμένου για παράδειγμα να μπορεί να βάζει «φρένο» σε νέα έργα, εάν κρίνει ότι αυτά βλάπτουν το περιβάλλον, ή να τιμωρεί τους ρυπαντές.
Επιπλέον, θα τεθεί σε ισχύ εθνικό σύστημα ελέγχου που θα επιβάλλει στις βιομηχανίες να αποκαλύπτουν ακριβώς πόσες εκπομπές παράγουν, ενώ η κατάχρηση ή απενεργοποίηση των τεχνολογιών ελέγχου ρύπανσης καθώς και η αναφορά ψευδών στοιχείων για τις εκπομπές θα θεωρούνται ποινικά αδικήματα.