Τεχνολογία-Επιστήμη
Πέμπτη, 06 Φεβρουαρίου 2014 11:29

Αυτοκίνητο αντιλαμβάνεται τη συναισθηματική κατάσταση του οδηγού

Τεχνολογία που θα επιτρέπει σε ένα αυτοκίνητο να «αντιλαμβάνεται» την συναισθηματική κατάσταση αναπτύσσουν επιστήμονες του MIT media lab (Affective Computing Group), εκτιμώντας ότι ένα όχημα που θα μπορεί να «καταλάβει» πότε ο οδηγός του είναι κουρασμένος ή αγχωμένος θα έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων.

Τεχνολογία που θα επιτρέπει σε ένα αυτοκίνητο να «αντιλαμβάνεται» την συναισθηματική κατάσταση αναπτύσσουν επιστήμονες του MIT media lab (Affective Computing Group), εκτιμώντας ότι ένα όχημα που θα μπορεί να «καταλάβει» πότε ο οδηγός του είναι κουρασμένος ή αγχωμένος θα έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων.

Η ομάδα που βρίσκεται πίσω από το πρόγραμμα (AutoEmotive) κέρδισε το Data Driven Hackaton, καθώς αναδείχθηκε νικήτρια από ένα πάνελ κριτών από το IDEO, το ΜΙΤ και το Volkswagen Group.

«Ανεξαρτήτως της συναισθηματικής κατάστασης των οδηγών, τα σημερινά αυτοκίνητα δίνουν την αίσθηση ότι είναι απαθή και αποκομμένα. Πιστεύουμε ότι εγκαθιστώντας τεχνολογίες ανίχνευσης συναισθημάτων μέσα στο αυτοκίνητο μπορούμε να βελτιώσουμε δραματικά την εμπειρία της οδήγησης, αυξάνοντας την ασφάλεια των οδηγών» αναφέρουν οι ερευνητές (Χαβιέ Χερνάντεζ, Ντάνιελ ΜακΝτάφ, Τζούντιθ Αμόρες, Ξαβιέ Μπεναβίντες) στην ιστοσελίδα του προγράμματος.

Ένα αυτοκίνητο που θα καταλάβαινε αρνητικά συναισθήματα από πλευράς του οδηγού θα μπορούσε να βοηθήσει στην πρόληψη ενός ατυχήματος, προβάλλοντας προειδοποιήσεις. Αισθητήρες στο τιμόνι και τα χερούλια των πορτών θα μπορούσαν να ανιχνεύουν ηλεκτρικά σήματα από το δέρμα, την πίεση την οποία ασκεί ο οδηγός (πιθανή ένδειξη στρες), ή την εφίδρωση στις παλάμες, ενώ μία κάμερα στο παρμπρίζ θα μπορούσε να αναλύει τις εκφράσεις του προσώπου. Παράλληλα, ειδικοί αισθητήρες θα μετρούν (εξ αποστάσεως) τον χτύπο της καρδιάς.

Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, αναλόγως των ενδείξεων που αντιλαμβάνεται, το αυτοκίνητο θα αλλάζει τη «συμπεριφορά» του, για παράδειγμα αυξάνοντας την ένταση του φωτός (εάν διαπιστώνει ότι ο οδηγός βιώνει το φαινόμενο «tunnel vision») ή να αλλάζει τον φωτισμό, τη θερμοκρασία και την ένταση της μουσικής στο εσωτερικό του οχήματος, προκειμένου να «ηρεμεί» ο οδηγός. Επίσης, το αυτοκίνητο θα μπορεί να προβαίνει σε αλλαγές στη μουσική και στη φωνή του GPS, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στα δεδομένα της ψυχολογικής κατάστασης του οδηγού (για παράδειγμα, προτείνοντας πιο «έντονη» μουσική εάν αντιλαμβάνεται ότι είναι πολύ κουρασμένος).

Ενδείξεις για την συναισθηματική κατάστασή του θα μπορούσαν να προβάλλονται στον οδηγό στο ταμπλό, ενώ οι ερευνητές πάνε ακόμα πιο μακριά, προτείνοντας μετάδοση των συγκεκριμένων δεδομένων και σε άλλους οδηγούς, έτσι ώστε να γίνεται πιο ασφαλής η οδήγηση, ή ακόμα και «διαδραστικό» χρώμα στο αυτοκίνητο, το οποίο θα αλλάζει για να «προειδοποιεί» τους άλλους οδηγούς εάν πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί σχετικά με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, κρατώντας, για παράδειγμα, μεγαλύτερη απόσταση.