Πολιτιστικά
Τετάρτη, 05 Φεβρουαρίου 2014 09:01

Ακυρώθηκε δημοπράτηση 85 έργων του Ζουάν Μιρό

Ο οίκος δημοπρασιών Christie's, αποθαρρημένος από τη δικαστική διαμάχη που έχει ξεσπάσει στην Πορτογαλία, ακύρωσε τη δημοπράτηση στο Λονδίνο των 85 έργων τέχνης του Καταλανού ζωγράφου Ζουάν Μιρό.

Ο οίκος δημοπρασιών Christie's, αποθαρρημένος από τη δικαστική διαμάχη που έχει ξεσπάσει στην Πορτογαλία, ακύρωσε τη δημοπράτηση στο Λονδίνο των 85 έργων τέχνης του Καταλανού ζωγράφου Ζουάν Μιρό, την οποία η κεντροδεξιά κυβέρνηση επιθυμούσε να πραγματοποιηθεί για να τονώσει με ρευστό τα κρατικά ταμεία.

Η πορτογαλική δικαιοσύνη είχε αποφασίσει να επιτρέψει την πώληση της συλλογής των πινάκων, τασσόμενη υπέρ της κυβέρνησης και απορρίπτοντας την προσφυγή βουλευτών του Σοσιαλιστικού Κόμματος της Πορτογαλίας με αίτημα τη ματαίωση της δημοπρασίας - αλλά παρά την απόφαση αυτή, η δημοπρασία τελικά ακυρώθηκε την τελευταία στιγμή από τον οίκο Christie's.

Η διεύθυνση του οίκου αιτιολόγησε την κίνηση αυτή επικαλούμενη «δικαστικές αβεβαιότητες» που έχει προκαλέσει «μια διαμάχη που έχει ξεσπάσει στους κόλπους της πορτογαλικής δικαιοσύνης και στην οποία ο οίκος δημοπρασιών δεν ενεπλάκη».
«Έχουμε την ευθύνη έναντι των πελατών μας να τους μεταβιβάζουμε, χωρίς κανένα πρόβλημα, τα δικαιώματα ιδιοκτησίας» εξήγησε ο οίκος σε δελτίο τύπου που εξέδωσε.

Η συλλογή είχε περάσει στο πορτογαλικό δημόσιο το 2008, μεσούσης της τραπεζικής κρίσης, όταν κρατικοποιήθηκε η Banco Portugues de Negocios, η οποία είχε στην κατοχή της τα έργα. Η πρόθεση της κυβέρνησης για δημοπράτηση των έργων έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Η αξία της συλλογής εκτιμάται περί τα 36 εκατομμύρια ευρώ.

Ο Μιρό γεννήθηκε το 1893 στην Βαρκελώνη και σε ηλικία 14 ετών φοίτησε στην Εμπορική Σχολή, αν και παράλληλα παρακολουθούσε κρυφά μαθήματα στην Σχολή Καλών Τεχνών και αργότερα στην Ακαδημία Galí, μέχρι το 1915. Το 1920 μετακόμισε στο Παρίσι, όπου συμμετείχε στους καλλιτεχνικούς κύκλους της Μονμάρτης και γνωρίστηκε, αρχικά, με το κίνημα του ντανταϊσμού και αργότερα με τους υπερρεαλιστές, κάτω από την επίδραση των οποίων άρχισε να διαμορφώνει ένα ιδιαίτερο και προσωπικό ύφος στη ζωγραφική του.

Το 1921 πραγματοποίησε την πρώτη ατομική του έκθεση στο Παρίσι, ενώ το 1926 ασχολήθηκε με τη σκηνογραφία, και σε συνεργασία με τον Μαξ Ερνστ σχεδίασε τα κοστούμια και τα σκηνικά για τα Ρώσικα Μπαλέτα Σεργκέι Ντιαγκίλεφ. Το 1955 εγκατέλειψε προσωρινά τη ζωγραφική και αφοσιώθηκε περισσότερο στις γραφικές τέχνες και τα κεραμικά. Πέθανε το 1983 στην Μαγιόρκα, σε ηλικία 90 ετών.