Ένα αφιέρωμα στον Μαουρίτσιο Κάγκελ, την κορυφαία μορφή του μουσικού θεάτρου, πραγματοποιεί η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με δωρεάν δράσεις.
Ένα αφιέρωμα στον Μαουρίτσιο Κάγκελ, την κορυφαία μορφή του μουσικού θεάτρου, τον μουσικό από την Αργεντινή που επηρέασε το μουσικό θέατρο και την περφόρμανς όχι μόνο στη Γερμανία, όπου έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, αλλά και παγκοσμίως, πραγματοποιεί η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με δωρεάν δράσεις.
Με έργα, δρώμενα, προβολές, εκπαιδευτικά προγράμματα και τη συμμετοχή ηθοποιών και μουσικών, το χιούμορ, το παράλογο, το σουρεαλιστικό και ντανταϊστικό στοιχείο του έργου του Μαουρίτσιο Κάγκελ θα «αντηχήσει» σε όλους τους χώρους της Στέγης, το Σάββατο 11 και την Κυριακή 12 Ιανουαρίου, από τις 4 το απόγευμα έως τις 8 το βράδυ, ενώ το εορταστικό open day αφιέρωμα θα κορυφωθεί με συναυλία στη Μικρή Σκηνή.
Με βασικό κορμό το magnus opus μουσικού θεάτρου, «Staatstheater» (1971), τραγουδιστές, μουσικοί, ηθοποιοί και τεχνικοί θα παρουσιάσουν σε όλους τους δημόσιους χώρους και τη Μικρή Σκηνή της Στέγης μία ειδικά προετοιμασμένη σύνθεση από αντιπροσωπευτικά έργα του Κάγκελ, από όλες τις περιόδους της δημιουργίας του. Το κοινό θα έχει την δυνατότητα να μετακινείται ελεύθερα και να παρακολουθεί τα δρώμενα της επιλογής του. Παράλληλα, θα προβληθούν τα χαρακτηριστικότερα φιλμ του συνθέτη, ορισμένα από αυτά με ζωντανή μουσική συνοδεία. Στο τέλος κάθε ημέρας, θα γίνει συναυλία με έργα του Κάγκελ.
Ο κατεξοχήν κοινωνιολόγος της μουσικής
Ο Μαουρίτσιο Κάγκελ (Buenos Aires 1931- Koeln 2008) είναι, ίσως, ο συνθέτης, που συνέβαλε περισσότερο στην επινόηση και διαμόρφωσε καθοριστικά το νέο μουσικό θέατρο. Θεωρείται, επίσης, ο κατεξοχήν κοινωνιολόγος της μουσικής: δεν υπάρχει τομέας της μουσικής δραστηριότητας, από τη σύνθεση έως την εκτέλεση, τα ήθη τα έθιμα και τις παραδόσεις της ζωντανής μουσικής, που να μην έχει αποτελέσει υλικό και στόχο της μουσικής του.
Με χειρουργική ακρίβεια, αλλά και συχνά βέβηλο χιούμορ, ανατέμνει τον μικρόκοσμο της μουσικής και αναδεικνύει την ανθρώπινη διάστασή του. Πρόκειται για τον μεγάλο μετρ της ανατροπής ως δημιουργικής πράξης και της ειρωνείας. Η μεθοδολογία του είναι απλή, όσο και συστηματική. Αναλύει τη μουσική πράξη στα συνθετικά συστατικά της και εργάζεται με κάθε ένα από τα στοιχεία αυτά ξεχωριστά. Οδηγώντας με μαθηματική ακρίβεια το «τι θα συνέβαινε εάν...» στις έσχατες συνέπειές του, σε μία εις άτοπον απαγωγή, δημιουργεί - με τον εκ νέου συνδυασμό τους - έναν κόσμο παράξενο όσο και οικείο, παράδοξο αν και ορθολογικό, μία τέχνη του παραλόγου, ισοδύναμη με αυτήν των Μπέκετ, Ιονέσκο και Αραμπάλ.
Πλούσιο έργο ηχογόνας τέχνης
Η εξαιρετική επιτυχία της εκτέλεσης του έργου του «Anagrama», το 1960, όπως και των «Apparitions» του επιστήθιου φίλου του Γκιόργκι Λίγκετι, στο Φεστιβάλ της Διεθνούς Εταιρείας Σύγχρονης Μουσικής (ISCM), σηματοδοτεί το τέλος της πρωτοκαθεδρίας των σειραϊστών στην ευρωπαϊκή σκηνή της σύγχρονης μουσικής. Σε πολλά από τα έργα του, ο Κάγκελ χρησιμοποιεί σπάνια, ασυνήθιστα ή και αυτοσχέδια μουσικά όργανα και ηχογόνα αντικείμενα. Το 1970, δημιουργεί το έργο «Ludwig Van» για τον εορτασμό των 200 χρόνων από τη γέννηση του Μπετόβεν. Σχολιάζοντας τη χρήση της μουσικής του στην σημερινή εποχή, δημιουργεί ένα κολάζ, όπου οι παρτιτούρες των έργων του χρησιμοποιούνται ως ταπετσαρία των τοίχων και των επίπλων.
Έχει σκηνοθετήσει πάνω από 20 φιλμ, τα περισσότερα βασισμένα σε έργα του και 18 έργα ειδικά για ραδιοφωνική μετάδοση. Πολλά από τα έργα του έχουν ως αφετηρία κάποια εγκυκλοπαιδικού τύπου γνώση. Έτσι, για παράδειγμα, για τη «Μουσική για αναγεννησιακά όργανα» (1966) συνθέτει ξεχωριστά μουσικά μέρη για κάθε ένα από τα όργανα, που αναφέρονται και εικονογραφούνται στη σχετική πραγματεία του Μίχαελ Πρετόριους, «Syntagma Musicum».
Ο Κάγκελ ενδιαφέρεται, επίσης, ιδιαίτερα για τις πιο λαϊκές μουσικές εκφράσεις: μουσική σαλονιού, μουσική του δρόμου, τσίρκο, βαριετέ, φολκλορικά Φεστιβάλ και μπάντες είναι μερικές από τις μουσικές δραστηριότητες, που ενσωματώνει στο έργο του.
Συντελεστές
Concept, μουσική και θεατρική επιμέλεια, realisations: Ανάργυρος Δενιόζος, οργανωτική επιμέλεια: Λορέντα Ράμου, μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Λεβισιανός, βοηθός σκηνοθέτης: Τζίνα Αποστολοπούλου, μεταφράσεις: Κώστας Κοσμάς.
Πληροφορίες
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών: λεωφ. Συγγρού 107 - 109, Αθήνα, τηλ.: 210 9005800. Δράσεις των Open Days: ελεύθερη είσοδος, τιμές εισιτηρίων για τη συναυλία στη Μικρή Σκηνή: κανονικό: 18 ευρώ, μειωμένο: 10 ευρώ, ανέργων: 5 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: εκδοτήρια εισιτηρίων Στέγης, ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή: 12:00 - 21:00 (γίνονται δεκτές πιστωτικές κάρτες Master Card και Visa), καταστήματα: Ελευθερουδάκης, Public, Παπασωτηρίου, Ianos, μηχανήματα easy pay σε επιλεγμένα καταστήματα της Τράπεζας Πειραιώς, τηλεφωνικά: 210 9005800 (Δευτέρα - Κυριακή: 9:00 - 21:00), ηλεκτρονικά: στην ιστοσελίδα της Στέγης. Άνετη και οικονομική στάθμευση εντός του κτηρίου της Στέγης (είσοδος από την οδό Λεοντίου), 5 ευρώ / 3 ώρες, ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή: 08:00 - 01:00.
naftemporiki.gr