Πολιτιστικά
Πέμπτη, 09 Ιανουαρίου 2014 09:20

Μαθήματα απάτης με επαναστατικές πινελιές έρωτα και μουσικής

Σκανδαλώδεις οδηγίες για μια καλή εξαπάτηση, ο δύσκολος δρόμος ενός μουσικού, η σαγήνη μιας μούσας και σκηνές της κουβανικής επανάστασης ξετυλίγονται καρέ καρέ φωτίζοντας τον καμβά της μεγάλης οθόνης.

Και ενώ τα εορταστικά φώτα σβήνουν, σκανδαλώδεις οδηγίες για μια καλή εξαπάτηση γεμάτη έρωτα, ο δύσκολος δρόμος ενός μουσικού για την κατάκτηση της επιτυχίας, η σαγήνη μιας μούσας που εμπνέει πατέρα και γιο και οι πραγματικές σκηνές της κουβανικής επανάστασης ξετυλίγονται καρέ καρέ φωτίζοντας τον καμβά της μεγάλης οθόνης.

«Οδηγός διαπλοκής»

Αναδεικνύοντας τους λόγους και τους τρόπους που εξαπατάμε τον εαυτό μας και τους άλλους, το δράμα του Ντέιβιντ Ο' Ράσελ - με την Τζένιφερ Λόρενς, η οποία απέσπασε το βραβείο β΄ γυναικείου ρόλου από την Εθνική Εταιρεία των Κριτικών Κινηματογράφου της Αμερικής, και τους Κρίστιαν Μπέιλ, Έιμι Άνταμς, Τζέρεμι Ρένερ και Μπράντλεϊ Κούπερ - αποτελεί το τρίτο μέρος του τρίπτυχου ταινιών, που ξεκίνησε με το «Fighter» και συνεχίστηκε με τον «Οδηγό αισιοδοξίας», και επικεντρώνεται σε χαρακτήρες που προσπαθούν να αλλάξουν τη ζωή τους μέσα από τη διαδικασία του επαναπροσδιορισμού.

Με 7 υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα και με φόντο ένα από τα πιο παράξενα σκάνδαλα της δεκαετίας του ’70, στο οποίο ο πανέξυπνος απατεώνας Ίρβιν Ρόζενφελντ και η πανούργα συνέταιρός του αναγκάστηκαν να συνεργαστούν με έναν πράκτορα του FBI, για να παγιδεύσουν άλλους απατεώνες, μαφιόζους και πολιτικούς, που επιδίδονταν σε παράνομες δραστηριότητες, η ταινία αφηγείται μία ιστορία έρωτα και επιβίωσης.

«Inside Llewyn Davis»

Αντλώντας έμπνευση από την πραγματική ιστορία του Βαν Ρονκ και της μουσικής του, οι - βραβευμένοι με Όσκαρ - αδερφοί Κοέν γράφουν το σενάριο και σκηνοθετούν το μουσικό δράμα, που απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών. Οι Κάρεϊ Μάλιγκαν, Όσκαρ Άιζακ, Τζάστιν Τίμπερλεϊκ και Τζον Γκούντμαν μάς μεταφέρουν στη Νέα Υόρκη, στις αρχές των 60’s, όπου άρχιζε να αναδύεται η folk μουσική, και ξετυλίγουν την ιστορία ενός νεαρού μουσικού, ο οποίος αγωνίζεται να κάνει καριέρα. Όμως, το ταλέντο του και οι προσδοκίες του σαμποτάρονται διαρκώς από τις λανθασμένες του επιλογές, τους προσωπικούς του δαίμονες και την άτυχη μοίρα του, αναγκάζοντας τον να ζει χάρη στην ευγνωμοσύνη φίλων και γνωστών και να αναλάβει την κηδεμονία μίας γάτας.

Η ταινία ανακηρύχθηκε ως η καλύτερη της χρονιάς από την Εθνική Εταιρεία των Κριτικών Κινηματογράφου της Αμερικής, ενώ οι κινηματογραφιστές, παραγωγοί, σεναριογράφοι και σκηνοθέτες Τζόελ και ο Ίθαν Κοέν απέσπασαν το βραβείο σκηνοθεσίας, ο Όσκαρ Άιζακ κέρδισε  βραβείο α΄ ανδρικού ρόλου και ο Μπρούνο Ντεμπονέλ αυτό της φωτογραφίας. Επίσης, η ταινία  είχε επιλεγεί ως η καλύτερη της χρονιάς από την Εταιρεία Κριτικών Κινηματογράφου της Βοστόνης και είναι υποψήφια για πολλές Χρυσές Σφαίρες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για το καλύτερο μιούζικαλ ή κωμωδία.

«Ρενουάρ»

Το βιογραφικό δράμα του Ζιλ Μπουρντό, με τους Μισέλ Μπουκέ και Κρίστα Τερέ και τη μουσική του - υποψήφιου για Όσκαρ - συνθέτη ελληνικής καταγωγής Αλεξάντερ Ντεσπλά, συμμετείχε στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ των Καννών 2012 και είναι η επίσημη υποψηφιότητα της Γαλλίας για το  Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Η ταινία μάς μεταφέρει στην Κυανή Ακτή του 1915, όπου ο διάσημος γάλλος ζωγράφος Πιερ - Ογκύστ Ρενουάρ βρίσκεται σε προχωρημένη ηλικία και προσπαθεί να ξεπεράσει τον θάνατο της γυναίκας του, τους πόνους από τα αρθριτικά του και τον τραυματισμό του γιου του.  Η εμφάνιση μιας όμορφης  κοπέλας του δίνει ξανά διάθεση για δημιουργία. Εμπνέει, όμως, και τον γιο του, ο οποίος την ερωτεύεται.

«Cuban story»

Το ασπρόμαυρο ντοκιμαντέρ του 1959, σε σενάριο, σκηνοθεσία και παραγωγή του Βιτόρ Παλέν και του αμερικανού σταρ Έρολ Φλιν, που προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, γυρίστηκε κατά τη διάρκεια της επανάστασης στην Κούβα, όταν οι δημιουργοί του βρέθηκαν στην Αβάνα για διακοπές και άρχισαν να καταγράφουν τα γεγονότα με τις φωτογραφικές τους μηχανές, παίρνοντας θέση υπέρ του Φιντέλ Κάστρο, ο οποίος «πρωταγωνιστεί» στο σπάνιο αυτό ντοκουμέντο.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]