Ταινία με θέμα την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα γυρίζουν δύο, ελληνικής καταγωγής, αμερικανοί σκηνοθέτες, ο Τζον κι ο Θίοντορ Βούρχες.
Ταινία με θέμα την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα γυρίζουν δύο, ελληνικής καταγωγής, αμερικανοί σκηνοθέτες, ο Τζον κι ο Θίοντορ Βούρχες.
Η ταινία, με τίτλο «Πρόμαχος», είναι συμπαραγωγή Ελλάδας - Αγγλίας - Γαλλίας, ενώ σύμφωνα με το σενάριό της, μια ομάδα ελλήνων δικηγόρων ξεκινούν δικαστικό αγώνα για την επιστροφή των περίφημων μνημείων.
Το πρώτο στάδιο εξελίσσεται στη Βρετανία, όπου το δικαστήριο ακούει τα επιχειρήματα των μηνυτών, και εξετάζει τα στοιχεία που καταρρίπτουν τους ισχυρισμούς του Βρετανικού Μουσείου ότι τα γλυπτά εξήχθησαν νομίμως από την κατεχόμενη Ελλάδα που τελούσε τότε υπό τον τουρκικό ζυγό, δέχεται τα επιχειρήματα των μηνυτών περί ακυρότητας των εγγράφων του Έλγιν, ωστόσο αποφασίζει ότι δεν είναι δυνατόν με νόμους του 21ου αιώνα να εκδικαστεί μια υπόθεση του 19ου.
Η ομάδα των δικηγόρων, όμως, δεν το βάζει κάτω. Προσφεύγει στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης αναζητώντας τη δικαίωση του αιτήματος για μια πράξη που δεν είχε ηθική βάση. Στις αγορεύσεις τους επισημαίνουν, μεταξύ άλλων, ότι η επιστροφή των γλυπτών θα βοηθούσε στην ανόρθωση του ηθικού της δοκιμαζόμενης, σήμερα, Ελλάδας. Ο τίτλος της ταινίας, «Πρόμαχος», προέρχεται από την ονομασία του γιγαντιαίου αγάλματος της προστάτιδας της πόλης των Αθηνών, Προμάχου Αθηνάς, που σήμαινε εκείνη που μάχεται στην πρώτη γραμμή.
Το «πράσινο φως» στα γυρίσματα της ταινίας στην Ακρόπολη έδωσε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), κάνοντας, πάντως, κάποιες υποδείξεις προς τους δημιουργούς του σεναρίου, που κατά την Α΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων ήταν, κάπως, απλοϊκό.
Το Συμβούλιο, πάντως, θεώρησε ότι πρόκειται για μια καλή ευκαιρία ανακίνησης του θέματος, που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τη χώρα μας.
naftemporiki.gr