Πολιτιστικά
Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου 2013 14:01

Στην τελική ευθεία το νέο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Στόχος είναι μέχρι τέλη Φεβρουαρίου του 2014 να έχει ολοκληρωθεί το οικοδόμημα του νέου Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

«Στόχος είναι μέχρι τέλη Φεβρουαρίου του 2014 να έχει ολοκληρωθεί το οικοδόμημα του νέου Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Η πόλη έχει ανάγκη να δημιουργηθεί το συντομότερο δυνατό ένα τέτοιο Μουσείο και να προστεθεί στους πολιτιστικούς πόλους της», δήλωσε η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ, Λίνα Μενδώνη, στο Συμβούλιο Μουσείων, τα μέλη του οποίου παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον τη μουσειογραφική και μουσειολογική προμελέτη του ΕΜΣΤ, έτσι όπως παρουσιάστηκε από τη διευθύντριά του, Άννα Καφέτση.

«Ένας άλλος στόχος, όχι και τόσο πιθανός, είναι το Μουσείο να ανοίξει την άνοιξη του 2014, κάτι που θα συμβεί, ακόμα κι αν πάρει λίγο περισσότερο χρόνο. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι υπάρχει κάτι χειροπιαστό, το ίδιο το κτήριο, ολοκληρωμένο κατά περίπου 85%, ενώ πολύ σύντομα θα αποκτήσει και τη δική του έκθεση», είπε η κα. Μενδώνη, επισημαίνοντας ότι για πρώτη φορά συζητιέται σε θεσμικό όργανο του ΥΠΠΟΑ θέμα που αφορά στο ΕΜΣΤ.


Το νέο Μουσείο, που θα στεγαστεί στο παλιό εργοστάσιο του Φιξ, καταλαμβάνει μια πολύ μεγάλη έκταση: 12 στρέμματα ωφέλιμο χώρο, από τα οποία 3.500 τ.μ. θα διατίθενται για τις μόνιμες εκθέσεις και 2.300 τ.μ. για τις περιοδικές. Ξεκινώντας από κάτω προς τα πάνω, στο υπόγειο θα υπάρχει μια μεγάλη αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, περίπου 1.500 τ.μ., καθώς και κάποιοι μηχανολογικοί χώροι. Το ισόγειο, με κεντρική είσοδο από την Καλλιρρόης, θα περιλαμβάνει εκθεσιακούς και κοινόχρηστους χώρους, φουαγιέ, εκδοτήριο, βεστιάριο, μια μικρή αίθουσα περιοδικών εκθέσεων ή πολλαπλών χρήσεων, κατάστημα, καφέ κι ένα μικρό εργαστήριο. Στον ημιώροφο θα βρίσκονται χώροι εκπαίδευσης, επικοινωνίας και πολλαπλών χρήσεων, παιδικό εργαστήρι, αποθήκες ηλεκτρονικού εξοπλισμού, καθώς και εργαστήρια παραγωγής και επεξεργασίας ψηφιακών έργων τέχνης για νέους καλλιτέχνες, «το δεύτερο ευρωπαϊκό Μουσείο μετά το Μπομπούρ που θα διαθέτει αυτή τη δυνατότητα», τόνισε η κα Καφέτση.


Επίσης, η διευθύντρια του ΕΜΣΤ παρουσίασε κάποια από τα 450 έργα που θα παρουσιάζονται στην έκθεση: Ζωγραφική, σχέδια, κολάζ, χαρακτικά, γλυπτική, εγκαταστάσεις, βιντεοεγκαταστάσεις, φωτογραφίες, διαδικτυακά και ηχητικά έργα, που θα συνομιλούν ανά ζεύγη ή και ομαδικά, «κλείνοντας το μάτι» το ένα στο άλλο. Όπως διευκρίνισε η κα Καφέτση, η συλλογή, που ξεκινά από τη δεκαετία του ΄60 και φτάνει ως το σήμερα, περιλαμβάνει έργα από 100 περίπου σπουδαίους καλλιτέχνες, από τους οποίους το μεγαλύτερο μέρος είναι έλληνες, όπως ο Βλάσης Κανιάρης, ο Χρόνης Μπότσογλου, ο Νίκος Κεσσανλής, ο Γιάννης Κουνέλης, ο Κώστας Τσόκλης, ο Γιώργος Χατζημιχάλης, ο Στέφανος Τσιβόπουλος, η Μπία Ντάβου, ο Θόδωρος και πολλοί ακόμα, χωρίς να λείπουν εντυπωσιακές παρουσίες και από το εξωτερικό, όπως ο Γκάρυ Χιλ, η Μόνα Χατούμ, ο Κουτλούγκ Αταμάν, η Ναν Γκόλντιν, ο Ίλια Καμπακόφ και ο Πέδρο Καμπρίτα-Ράις.

Από τη μεριά τους, οι εκπρόσωποι των μελετητών που παραβρέθηκαν στη συνεδρίαση του Συμβουλίου, διαβεβαίωσαν για την πλήρη προστασία κτηρίου και εκθεμάτων, καθώς χρησιμοποιήθηκαν, όπως είπαν, τα πιο εξελιγμένα συστήματα πυρασφάλειας, πυρανίχνευσης και διατήρησης μικροκλίματος, που φιλτράρουν τον αέρα, διατηρούν σταθερή τη θερμοκρασία και την υγρασία και ανιχνεύουν τον καπνό από όποια εστία κι αν προέρχεται. Ένα επιπλέον σύστημα θα εγγυάται ότι δεν θα υπάρχουν καταστροφές από νερό, ενώ βελτιωμένα συστήματα οικονομικής λειτουργίας θα εξασφαλίζουν τη σωστή ενεργειακή συμπεριφορά του κτηρίου.

Παρατηρήσεις υπήρξαν κυρίως από πλευράς Διεύθυνσης Μελετών Μουσείων και Πολιτιστικών Κτιρίων του ΥΠΠΟΑ, που έδωσε έμφαση σε κάποια ζητήματα, όπως αυτό της απουσίας αποθηκευτικών χώρων. Η συζήτηση ήταν αρκετά εκτενής, στο τέλος πάντως τα μέλη του Συμβουλίου κατέληξαν ότι θα πρέπει να διερευνηθεί η δυνατότητα δημιουργίας μιας επισκέψιμης αποθήκης, ενώ οι οριστικές μελέτες θα κατατεθούν μετά την έγκρισή τους από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΜΣΤ.